michel1974 schreef:dat kan ook, en daar wil ik nog niet aan denken, want dat is dan wel erg snel na bijna 2400 km op de teller.
kan wel die zaak waar hij vandaan komt aanschrijven, maar weet hun antwoord al je zal wel terrein gereden hebben.
Lijkt me sterk.
A). Je hebt 12 maanden garantie. Dat is wettelijk bepaald.
B). Je hebt geen offroad uitvoering zie ik op je avatar, dus heb je geen reden om offroad te rijden en maak je 't bij een eventueel geschil behoorlijk aannemelijk dat je niet offroad hebt gereden.
Om garantie te claimen moet je altijd de verkoper ("die zaak") op de hoogte stellen van je probleem. Bij voorkeur schriftelijk.
Als ik het zo lees, dan is mijn eerste vermoeden dat er 2 tandwielen in de versnellingsbak een paar tandjes missen.
Of er is ergens binnen in de motor iets afgebroken wat in de buurt van tandwiel 1 en 4 is terecht gekomen.
Dat zou 't kraken en hakken in 1 en 4 verklaren.
Is het tandwiel van de startmotor overbrenging ooit kapot gegaan en vervangen?
Zo ja, wat is er met de afgebroken tandjes van dat tandwiel gebeurd?
De koppeling lijkt mij 't probleem niet te zijn. (Daar zitten overigens geen "rubbers").
Als 't de koppeling zou zijn, dan zou je dit probleem in iedere versnelling moeten hebben.
Zelfde verhaal voor CDI, bougie en bobine, dat is niet echt gerelateerd aan een specifieke versnelling, eerder aan een bepaalde motorbelasting.
Achteras lagers komen regelmatig voor bij quads die zonder vervangende lagers de deur uit gaan (bij "die zaak"). Dus, 't zou kunnen...
Maar, kapotte achteras lagers hoor en voel je meestal in alle versnellingen, niet speciaal in 1 of alleen 4.
Het inhouden kan ook veel zijn. Te grote of kleine klepspeling, afgebroken zuigerveer, of een simpel vuiltje in de carburateur of kapotte bougie. En natuurlijk zijn er nog tal van andere oorzaken te bedenken.
De bougie kan kapot gegaan zijn, door bv "zwerfafval". Een piepklein stukje metaal wat ergens vanaf gebroken is, of slijpsel kan langs de zuiger omhoog kruipen en neerslaan op de elektrode van de bougie, waardoor die onder bepaalde omstandigheden niet goed het benzine/lucht mengsel kan ontsteken.
Dat slijpsel zou 't eerdere verhaal overigens versterken dat er ergens iets is afgebroken en rond slingert.
Moeilijk te zeggen via internet.
Ik zeg; teruggaan naar "die zaak" als de quad nog geen 12 maanden oud is.
Maargoed, stel je komt van een koude kermis thuis op een retourtje van "die zaak" of je bent de garantie periode al uit;
Een complete blokrevisie kan je uiteraard zonder problemen laten doen, maar of dat 't waard is... Of het niet goedkoper is om een nieuwe motor te bestellen, is een goede vraag.
Een complete revisie, inclusief nieuwe tandwielen, lagers, zuiger, veren, koppeling, pakkingen, etc. kost aan onderdelen al snel meer dan 400 euro.
Arbeidsloon schat ik op 12 uur, (dat is al snel 500 euro).
Bij elkaar schat ik dat op een dikke 900 euro.
Voor die zelfde 900 euro heb je een nieuwe motor, inclusief montage en ophalen/terugbrengen.