Temperatuursensoren EGL Madmax

Re: Temperatuursensoren EGL Madmax

Berichtdoor Remq » 26 sep 2012 06:50

BBQBarman schreef:Jemig he wat een lange uitleg geen zin om te lezen
Dus een goede reden om die weerstandje zo bij jullie te bestellen

:stupid:ik heb het wel gelezen maar voor zo in de morgen beste pil,,
dus ook ff een bakkie
Wie vraagt is een dwaas voor 5 minuten, wie niet vraagt blijft altijd een dwaas
Avatar gebruiker
Remq
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 2144
Geregistreerd: 05 jan 2012 19:52
Woonplaats: heerhugowaard

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: Temperatuursensoren EGL Madmax

Berichtdoor pmhvanes » 26 sep 2012 15:04

hoe kom je er achter of de sensor van het lampje stuk is,hij brandt bij mij alleen als ik hem op contact heb,bij mij knippert ook al van het begin de benzine aanduiding enig idee wat dat is,of werkt dat ding zowiezo niet
Drive it like you stole it
Avatar gebruiker
pmhvanes
350cc
 
Berichten: 567
Geregistreerd: 13 aug 2012 16:36
Woonplaats: elsloo limburg

Re: Temperatuursensoren EGL Madmax

Berichtdoor BBQBarman » 26 sep 2012 15:53

pmhvanes schreef:hoe kom je er achter of de sensor van het lampje stuk is,hij brandt bij mij alleen als ik hem op contact heb,bij mij knippert ook al van het begin de benzine aanduiding enig idee wat dat is,of werkt dat ding zowiezo niet

Bij jouw zal het denk wel goed zitten.
Bij ons brand het lampie te vroeg
Waardoor je zou denken dat je motor te warm is
Avatar gebruiker
BBQBarman
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 4421
Geregistreerd: 08 jun 2011 15:18
Woonplaats: Lisse

Re: Temperatuursensoren EGL Madmax

Berichtdoor Remy » 26 sep 2012 20:35

pmhvanes schreef:hoe kom je er achter of de sensor van het lampje stuk is,hij brandt bij mij alleen als ik hem op contact heb,bij mij knippert ook al van het begin de benzine aanduiding enig idee wat dat is,of werkt dat ding zowiezo niet

Euh, benzine melding heeft niets te maken met temperatuursensoren lijkt mij. En de sensor is niet echt stuk, hij geeft alleen op het verkeerde moment zijn signaal.

Terug ontopic:
Ik heb de beschrijving van EagleMotorSport er eens op na gelezen (big thanks!!!) en verder gegaan opzoek naar een oplossing.

Allereerst terug naar de lokale electronicaboer die mij 2x 10 Ohm weerstand cadeau had gedaan. Even gekletst over PTC en NTC maar de weerstanden die ik heb zijn NIET PTC of NTC en volgens de beste man temperatuur nihil afwijkend bij veranderende temperaturen (Ik ben niet de expert, dus reken mij er niet op af als dit niet kan).

Nog eens met mijn houtje touwtje oplossing geprobeerd te meten, de onnauwkeurigheid van de thermometer een beetje diepte verschil & afstand in de waterkoker had een groot effect.

Dit type weerstand heb ik gekregen (2 stuks) Let niet op de tijdelijke soldeerverbinding, maar dit was om te testen.
Afbeelding

Dus iedereen die op deze manier denkt te kunnen meten, moet ik proefondervindelijk teleurstellen.

Dus terug naar de Eaglemotorsport optie: Weerstand meten over de sensor. De Madmax lekker stationair langzaam laten opwarmen.

Koude motor = 320 Ohm
Knipperen lampje = 78 Ohm
Continue lampje = 68 Ohm
Ventilator aan = 46 Ohm = 80 gr. Celcius
Ventilator uit = 66 Ohm = 70 gr. Celcius

Dat betekend dus dat mijn lampje pas mag gaan knipperen bij < 46 Ohm weerstand. Dus moet ik een extra weerstand van maar liefst 78Ohm - 46Ohm = 32 Ohm er tussen solderen.

Nu had ik slechts 2x 10 Ohm gekregen, die heb ik er nu tussen gesoldeerd. Morgen zal ik een nieuwe meetsessie houden om te zien of de waardes correct wijzigen. (Vond het nu iets te laat en wil mijn buren ook te vriend houden).

Voor iedereen die het vol gehouden heeft hier volgen wat foto's.

Test opstelling met de meetapparatuur (meetbereik 0-2000Ohm)
Afbeelding

Nogmaals de opstelling, met creatieve aansluiting aangezien ik geen krokodillenbekjes heb.
Afbeelding

Iedereen tot dusver bedankt voor de gedachtegangen en input.
Avatar gebruiker
Remy
400cc
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 19 jul 2012 10:53
Woonplaats: Westelijk Brabant

Re: Temperatuursensoren EGL Madmax

Berichtdoor 4 wieltjes » 26 sep 2012 20:39

De weerstand die je gebruik is een koolweerstand en hebben een nihil effect bij temperaturen,dit ter info.
waarom gebruik je geen potmetertje om de juiste weerstandwaarde te bepalen.
Het moment dat je de juiste waarde heb zet je de pot vast met een drupppel nagellak.(elke echte vent heeft wel een potje nagellak ,toch ?) :lol: :lol: :lol:
ASKHOLE A person who constantly ask for your advice, yet always does the opposite of what you told them.
Avatar gebruiker
4 wieltjes
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 3818
Geregistreerd: 11 okt 2009 18:23
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Temperatuursensoren EGL Madmax

Berichtdoor Remy » 26 sep 2012 20:44

4 wieltjes schreef:Het moment dat je de juiste waarde heb zet je de pot vast met een drupppel nagellak.(elke echte vent heeft wel een potje nagellak ,toch ?) :lol: :lol: :lol:


Ik heb heel veel in mijn garage, maar nagellak helaas niet. Hoewel je van een avondje klussen ook zwarte nagel krijgt, dat geheel ter zijde.
Avatar gebruiker
Remy
400cc
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 19 jul 2012 10:53
Woonplaats: Westelijk Brabant

Re: Temperatuursensoren EGL Madmax

Berichtdoor DexterXL » 26 sep 2012 20:50

Na ruzie thuis......blijkt dat het ook kan met een lakstift van een auto :mrgreen:
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
Avatar gebruiker
DexterXL
500cc
500cc
 
Berichten: 3244
Geregistreerd: 11 jun 2011 23:00
Woonplaats: Noord-West Veluwe

Re: Temperatuursensoren EGL Madmax

Berichtdoor Remy » 29 sep 2012 19:18

Vandaag verder gegaan met de temperatuursensor. Gisteren eerst even een assortimentsdoosje (61x 10stuks) weerstandjes gehaald, zodat ik tenminste lekker kan knutselen.

Om verder te gaan waar we gebleven waren. Heb ik met 2x 10Ohm in serie een testrun gedaan zoals eerder. De resultaten waren als volgt.

20Ohm weerstand:
Koude motor = 340 Ohm (hoe verrassend)
Knipperen lampje = 77 Ohm
Continue lampje = 71 Ohm
Ventilator aan = 70 Ohm = 80 gr. Celcius
Ventilator uit = 82 Ohm = 70 gr. Celcius

Nu zit er natuurlijk een afwijking op die weerstandjes van max 5%. Dus de weerstandwaardes opzich zijn minder belangrijk. Resultaat van mijn testrun is dus dat het lampje continu gaat branden en iets later start de fan. Lampje gaat knipperen en uit en even later stop de fan met draaien. Dit is dus al een heel stuk beter dan eerst maar nog net niet goed genoeg, want in normaal bedrijf moet mijn lampje niet aangaan als de fan nog niet eens draait.

Ik heb toen een 22 Ohm weerstandje gepakt en die er tussen gesoldeerd
Afbeelding

Daarna de sensor aangesloten en terug gaan meten.
Afbeelding

Aangezien de motor nog warm was heb ik geen waarde voor de koude motor, maar dit is ook niet belangrijk.

22Ohm weerstand:
Ventilator aan = 67 Ohm = 80 gr. Celcius
Ventilator uit = 77 Ohm = 70 gr. Celcius

en het lampje ging niet knipperen of branden. Nu is dit natuurlijk de 1e stap in datgene wat ik zocht.

Hierna heb ik de ventilator losgekoppeld en heb heel voorzichtig de temperatuur op laten lopen tot het lampje ging knipperen. Hierbij heb ik rekening gehouden dat ik de weerstand niet verder dan maximaal 57 Ohm wilde laten zakken om een kokende motor met alle gevolgen van dien te voorkomen. Waarom 57Ohm. De NTC loopt niet lineair af (tussen 70-80 gr. zit 10Ohm, dus max 10Ohm voor 80-100gr. en ik zit altijd goed).

Knipperen lampje = 61 Ohm

Dus ruim binnen de marge die ik me had gesteld. Mijn koelvloeistof kookte niet en de motor deed ook niet raar (alles bij stationair toerental in zijn vrij). De ventilator weer aangesloten en het zaakje laten afkoelen.

Om natuurlijk de hele setup goed te controlleren heb ik een testrit van 57km gemaakt. Na 18km een gestopt voor wat foto's en toen ik afstapte knipperde het ledje heel kort (ventilator stond al te draaien) in stationair de boel even bekeken, maar het ledje bleef uit en de ventilator stopte enkele minuten later met draaien. In het ritje van 57 km heb ik dit 3x voor gehad (stoplicht op rood en een 2e foto stop moment).

Dus voor iedereen met een madmax die rood knippert als het niet moet, is dit de oplossing.

Disclaimer: met draaiende motor je ventilator afkoppelen is geheel op eigen risico !!!
Avatar gebruiker
Remy
400cc
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 19 jul 2012 10:53
Woonplaats: Westelijk Brabant

Re: Temperatuursensoren EGL Madmax

Berichtdoor Remq » 30 sep 2012 22:01

Ik hoor een how to !
Wie vraagt is een dwaas voor 5 minuten, wie niet vraagt blijft altijd een dwaas
Avatar gebruiker
Remq
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 2144
Geregistreerd: 05 jan 2012 19:52
Woonplaats: heerhugowaard

Vorige

Keer terug naar Motor/Koppeling/Olie/koeling

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten