Temperatuursensoren EGL Madmax

Re: Temperatuursensoren EGL Madmax

Berichtdoor Remy » 23 sep 2012 11:22

Gisterenavond ben ik gewapend met de waterkoker en een vleesthermometer (0-120gr) eens de garage in gedoken.

De temperatuursensor van de ventilator werkt inderdaad zo rond de 80gr. aan en bij 72gr. uit. De sensor voor het waarschuwingslampje wilde het niet doen tussen de 0 - 100gr. Wat natuurlijk vreemd is, maar vannacht kreeg ik de heldere ingeving dat ik die sensor natuurlijk moet voorzien van een massa in de waterkoker (normaliter het blok waar hij op vast geschroefd zit).

Oftewel vandaag of morgen ga het nog eens overdoen, maar dan met een massa op de sensor. :lol: :lol: :lol: Als het allemaal lukt, zal ik de nodige foto's maken.
Avatar gebruiker
Remy
400cc
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 19 jul 2012 10:53
Woonplaats: Westelijk Brabant

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: Temperatuursensoren EGL Madmax

Berichtdoor DexterXL » 23 sep 2012 11:37

of de sensor gaat ruim boven de 100gr aan, bv 110 gr, dat kan je niet
nabootsen met een waterkoker, want onder druk word je kookpunt verhoogd :idea:
Of je sensor zit niet goed aan de massa van je frame/blok....
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
Avatar gebruiker
DexterXL
500cc
500cc
 
Berichten: 3244
Geregistreerd: 11 jun 2011 23:00
Woonplaats: Noord-West Veluwe

Re: Temperatuursensoren EGL Madmax

Berichtdoor eaglemotorsport » 24 sep 2012 23:24

De sensor in het thermostaat huis, meet de koelwater temperatuur in het thermostaat huis (uiteraard).
De sensor in de radiateur, meet de temperatuur in de radiateur. Als die te hoog wordt (80 graden +/- 4 graden) zal de sensor de 2 polen doorverbinden en zal de ventilator gaan draaien.
Bij 72 graden (+/- 4 graden), zal de verbinding weer verbroken worden.
Het is logisch dat hier de temperatuur in de radiateur gemeten wordt, omdat ook het water in de radiateur wordt gekoeld door de ventilator.

De sensor die in het thermostaat huis, meet de temperatuur van het koelwater wat op dat moment in de motor is. Dus ook die temperatuur en niet die in de radiateur.
Die sensor zal 't lampje op het dashboard laten knipperen of branden.

Afhankelijk van de temperatuur in die sensor, zal de weerstand afnemen of toenemen. Hogere temperatuur = lagere weerstand.
Bij ongeveer 40 ohm zal het lampje gaan knipperen.
En bij 30 ohm of lager, zal het lampje stoppen met knipperen en volledig gaan branden.
Sommige sensoren wijken iets af en hebben standaard een te lage weerstand, waardoor het signaal naar de meter verkeerd is, waardoor het lampje te vroeg gaan branden / knipperen.
Bij de auto-industrie werden dit soort problemen opgelost door een andere kleur temperatuur sensor in het motorblok te schroeven.
Die luxe hebben we niet, maar we weten wel wat 't probleem en de oplossing is.

Ik heb modificaties gemaakt, die je simpel tussen de sensor en stekker kunt zetten. 2 stekkertjes, 2 stukjes krimpkous, 1 redelijk dikke weerstand van 18 ohm. Uiteraard vast geknepen met een goede krimp tang, want je wilt niet dat 't zaakje weer los gaat.
Avatar gebruiker
eaglemotorsport
Erkend quad bedrijf
Erkend quad bedrijf
 
Berichten: 135
Geregistreerd: 14 aug 2010 23:20
Woonplaats: Woerden

Re: Temperatuursensoren EGL Madmax

Berichtdoor Remy » 25 sep 2012 18:36

Dank je voor de informatie. Ik had al reeds in een topic gelezen over de weerstand en deze sensor. Vandaag de sensor opnieuw uitgebouwd en getest (nu met massa aansluiting)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze opstelling werkte perfect. De sensor schakelde in originele toestand al bij 58 gr. Celcius (+ foutmarge vleesthermometer). Ik heb toen een van de 10Ohm weerstandjes er tussen gesoldeerd en opnieuw geprobeerd. Alleen toen schakelde de sensor al bij 51 gr. Celcius.

Voor de natuurkundigen onder ons, ik denk dat ik een PTC weerstand heb gekregen i.p.v. NTC weerstand (Google & Wikipedia). Dus ik moet nog eens gaan zoeken naar de juiste.
Avatar gebruiker
Remy
400cc
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 19 jul 2012 10:53
Woonplaats: Westelijk Brabant

Re: Temperatuursensoren EGL Madmax

Berichtdoor pmhvanes » 25 sep 2012 20:46

wat ik jou wilde vragen komt daar geen vloeistof uit als je de sensor eruit draait,ik wil dat ding ook wel eens testen of dat werkt,en anders een nieuwe vragen bij q,ik vind het wel belangrijk zodat je onder het rijden weet of de fan draait,dat hoor je namelijk niet,hij draait wel als hij warm is want dat heb ik gemerkt toen ik hem uitzette.
Drive it like you stole it
Avatar gebruiker
pmhvanes
350cc
 
Berichten: 567
Geregistreerd: 13 aug 2012 16:36
Woonplaats: elsloo limburg

Re: Temperatuursensoren EGL Madmax

Berichtdoor DexterXL » 25 sep 2012 20:57

Ntc of ptc, ook die kan je op 2 manieren aansluiten, parralel of in serie, en je moet bijna
altijd in serie er tussen zetten......ik weet niet hoe je hem er nu tussen hebt?
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
Avatar gebruiker
DexterXL
500cc
500cc
 
Berichten: 3244
Geregistreerd: 11 jun 2011 23:00
Woonplaats: Noord-West Veluwe

Re: Temperatuursensoren EGL Madmax

Berichtdoor Remy » 25 sep 2012 21:03

pmhvanes schreef:wat ik jou wilde vragen komt daar geen vloeistof uit als je de sensor eruit draait,ik wil dat ding ook wel eens testen of dat werkt,en anders een nieuwe vragen bij q,ik vind het wel belangrijk zodat je onder het rijden weet of de fan draait,dat hoor je namelijk niet,hij draait wel als hij warm is want dat heb ik gemerkt toen ik hem uitzette.


Ja uiteraard moet je eerst even je koelvloeistof aftappen voor je de sensor eruit schroeft.

De sensor hoort niets te zeggen over je ventilator. De ventilator sensor zit op je radiator (80gr. aan / 70 gr. uit) het rode ledje op/bij je km teller is de sensor van de foto's. Hoort aan te gaan als je ventilator je koelwater niet meer gekoeld krijgt en de temperatuur gevaarlijk oploopt in het blok.

DexterXL schreef:Ntc of ptc, ook die kan je op 2 manieren aansluiten, parralel of in serie, en je moet bijna
altijd in serie er tussen zetten......ik weet niet hoe je hem er nu tussen hebt?


Aansluiting is in serie. De sensor heeft maar 1 ader op het stekkertje, massa komt van de schroefbehuizing op het blok. Dus parallel is niet mogelijk bij deze sensor.
Avatar gebruiker
Remy
400cc
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 19 jul 2012 10:53
Woonplaats: Westelijk Brabant

Re: Temperatuursensoren EGL Madmax

Berichtdoor eaglemotorsport » 25 sep 2012 21:38

In dit geval maakt het verschil tussen NTC en PTC (negatieve of positieve temperatuurs co
Avatar gebruiker
eaglemotorsport
Erkend quad bedrijf
Erkend quad bedrijf
 
Berichten: 135
Geregistreerd: 14 aug 2010 23:20
Woonplaats: Woerden

Re: Temperatuursensoren EGL Madmax

Berichtdoor dimpower » 26 sep 2012 05:30

:thumbup: zeer mooie uitleg.
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: Temperatuursensoren EGL Madmax

Berichtdoor BBQBarman » 26 sep 2012 06:46

Jemig he wat een lange uitleg geen zin om te lezen
Dus een goede reden om die weerstandje zo bij jullie te bestellen
Avatar gebruiker
BBQBarman
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 4421
Geregistreerd: 08 jun 2011 15:18
Woonplaats: Lisse

VorigeVolgende

Keer terug naar Motor/Koppeling/Olie/koeling

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten