Werkings principe?!

Werkings principe?!

Berichtdoor Ricardo1989 » 04 aug 2012 08:34

Hallo, ik lees hier heel veel op het forum over het vullen en aftappen van de koelvloeistof.
Maar ik kan mijn vraag eigenlijk nergens vinden, dus ik stel hem maar.
Ik heb een jla 250 waarvan ik het principe van dat overloop reservoir niet snap.
De dealer waar ik hem kocht in "krat" zoals ze dat noemen, zei tegen mij;
Je moet de radiator vullen, even laten lopen en dan het reservoir vullen tot het stop streepje, m
Jinling JLA-21B-250cc / 2013 - a.k.a. THE HULK
Ricardo1989
200cc
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 03 aug 2012 21:05

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: Werkings principe?!

Berichtdoor friesequad » 04 aug 2012 14:42

[quote="Ricardo1989"]Hallo, ik lees hier heel veel op het forum over het vullen en aftappen van de koelvloeistof.
Maar ik kan mijn vraag eigenlijk nergens vinden, dus ik stel hem maar.
Ik heb een jla 250 waarvan ik het principe van dat overloop reservoir niet snap.
De dealer waar ik hem kocht in "krat" zoals ze dat noemen, zei tegen mij;
Je moet de radiator vullen, even laten lopen en dan het reservoir vullen tot het stop streepje, m
Avatar gebruiker
friesequad
500cc
500cc
 
Berichten: 2159
Geregistreerd: 24 jun 2012 16:23

Re: Werkings principe?!

Berichtdoor Ricardo1989 » 04 aug 2012 14:50

Maar wat is nu het principe van dat overloop reservoir?
Ik snap het overloop principe wel maar waarom zegt de dealer tegen mij dat ik hem 75% moet vullen???
Als het een overloop is dan gooit hij daar toch het eventuele overtollig in?
Jinling JLA-21B-250cc / 2013 - a.k.a. THE HULK
Ricardo1989
200cc
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 03 aug 2012 21:05

Re: Werkings principe?!

Berichtdoor friesequad » 04 aug 2012 17:09

zo ver ik het weet gooit hij alleen overtollige er in

ik heb hem zo ver gevult dat het slangetje onder het vloeistof zit

dat is zo 25 %

mischien dat de anderen het beter weten dan moet je ff wachten op antwoorden de meeste zijn uuh met vakantie
Avatar gebruiker
friesequad
500cc
500cc
 
Berichten: 2159
Geregistreerd: 24 jun 2012 16:23

Re: Werkings principe?!

Berichtdoor dimpower » 04 aug 2012 19:19

reservoir moet zeker gevuld worden.vul de radiator volledig aan de radiator zelf.zorg dat de voorwielen van de grond staan.dus quad vooraan omhoog zetten.dan gaat de lucht makkelijker uit de radiator.laat de motor even draaien en vul terug bij indien nodig bij de radiator zelf.reservoir vullen tot waar aangeduid staat.indien er toch nog een luchtbel in de radiator bevindt zal deze ontsnappen langs het buisje in het reservoir.moest het niveau in de radiator toch een stuk te laag komen mag je er zeker van zijn dat je reservoir wordt leeggetrokken.de hoeveelheid lucht die in je systeem circulleerd zal een druk veroorzaken waardoor de koelvloeistof in het reservoir in de radiator gezogen wordt.
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: Werkings principe?!

Berichtdoor friesequad » 04 aug 2012 19:44

dimpower schreef:reservoir moet zeker gevuld worden.vul de radiator volledig aan de radiator zelf.zorg dat de voorwielen van de grond staan.dus quad vooraan omhoog zetten.dan gaat de lucht makkelijker uit de radiator.laat de motor even draaien en vul terug bij indien nodig bij de radiator zelf.reservoir vullen tot waar aangeduid staat.indien er toch nog een luchtbel in de radiator bevindt zal deze ontsnappen langs het buisje in het reservoir.moest het niveau in de radiator toch een stuk te laag komen mag je er zeker van zijn dat je reservoir wordt leeggetrokken.de hoeveelheid lucht die in je systeem circulleerd zal een druk veroorzaken waardoor de koelvloeistof in het reservoir in de radiator gezogen wordt.



oke verklaar dit dan als er gezogen word dan trekt de radiator dop toch ook weer dicht ! ( de veer in dop !)

dan kan hij toch niks meer uit dat reservoir zuigen !? :think: :think:
Avatar gebruiker
friesequad
500cc
500cc
 
Berichten: 2159
Geregistreerd: 24 jun 2012 16:23

Re: Werkings principe?!

Berichtdoor DexterXL » 04 aug 2012 19:48

Er zijn 2 principes in grote lijnen:
- lage druk systeem
- hoge druk systeem

Een hoge druk systeem heeft een expansievat, zodra de vloeistof heet word
zet het uit, dit word opgevangen in het drukvat, zodra de vloeistof weer
afkoeld geeft het vat weer wat vloeistof terug, hierdoor blijft je pijl constant
hetzelfde, bij dit systeem kan je het vat niet indrukken....

Een lage druk systeem is een overloop systeem, dus bij het uitzetten gooit
hij het eruit, dit word bij jouw opgevangen in een vaatje ivm het milieu en
vergeet niet dat je ook te maken hebt met een cappillaire werking en de
wet van Boyle (of hoe die pipo mag heten)
Simpel gezegd moet je eerst je gehele koelsysteem vullen en goed ontluchten
zodra dat volledig goed is kan je je vaatje afvullen op de genoemde hoeveelheid en werkt het correct..........
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
Avatar gebruiker
DexterXL
500cc
500cc
 
Berichten: 3244
Geregistreerd: 11 jun 2011 23:00
Woonplaats: Noord-West Veluwe

Re: Werkings principe?!

Berichtdoor friesequad » 04 aug 2012 19:53

:think: :think: :crazy:
Avatar gebruiker
friesequad
500cc
500cc
 
Berichten: 2159
Geregistreerd: 24 jun 2012 16:23

Re: Werkings principe?!

Berichtdoor DexterXL » 04 aug 2012 19:56

Roep maar wat je wilt weten / niet snapt :thumbup:
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
Avatar gebruiker
DexterXL
500cc
500cc
 
Berichten: 3244
Geregistreerd: 11 jun 2011 23:00
Woonplaats: Noord-West Veluwe

Re: Werkings principe?!

Berichtdoor Ricardo1989 » 04 aug 2012 20:07

Oke eerst allen bedankt voor het serieuze meedenken.

Toch blijft er enig verwarring bij mij.
Toen ik de quad voor op de krik had om de radiateur te vullen heb ik nog niks in dat vaatje gedaan omdat ik eerst wou weten of hij daar overtollig in zou spugen of dat hij het daar weg zou zuigen.

Ik heb de quad na montage gestart, rustig op temp. Laten komen en toen een klein stukje gaan rijden.

Wat blijkt is dat het vaatje voor een halve cm gevuld was toen ik weer in mijn garage stond.
Dus ik denk dat hij het vaatje vult met wat overtollig is tot het stop streepje.
In mijn ogen betekent stop ook dan werkelijk STOP want dan zou dat weer in de radiateur moeten/kunnen.

Er word uitgelegd dat hij tot stop gevuld moet worden, maar als het een overloop is net zoals dat gaatje in je gootsteen waarom moet hij dan gevuld worden + het fijt dat hij daar niet aanzuigd maar dus na mijn proefrit juist iets vult.
En vullen en retour lijkt mij wat lastig door 1 en het zelfde slangetje.....
Jinling JLA-21B-250cc / 2013 - a.k.a. THE HULK
Ricardo1989
200cc
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 03 aug 2012 21:05

Volgende

Keer terug naar Motor/Koppeling/Olie/koeling

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten