door zerty » 02 okt 2013 22:26
Oud topic, maar ik vind het wel leuk om hierop te reageren en wat informatie te delen.
Dit systeem is bedacht omdat er altijd wel een beetje lekkage is.
Keerringen en afdichtingen zijn nooit 100% dicht. En bij oververhitting en te hoge druk van het systeem zal er altijd wat stoom via de dop ontsnappen.
Dus het peil in de radiateur zal na verloop van tijd zakken.
Daarom hebben ze dit systeem bedacht, is om zichzelf te vullen,zodat je minder vaak het vloeistofpeil moest controleren/bijvullen.
Principe is heel eenvoudig, iedere keer dat de vloeistof warm word, zet hij uit, koelt hij af dan ontstaat er een vacuüm.
Daardoor zuigt hij via het onderdruk klepje, wat in de radiateurdop zit,(dat kleine klepje in het midden van de dop) weer vloeistof terug in het systeem. Daardoor zal dit altijd helemaal gevuld blijven, ook als je een oververhitte motor hebt gehad en er koelvloeistof is uit gegooid, zal dit systeem zichzelf weer opvullen. Totdat het tankje is leeggezogen natuurlijk.
En @dexter,ik denk dat je in de war bent met de thermostaten van vroeger, daar zat een gaatje in om de lucht, na het vullen van een leeg systeem, door te laten.
En er dus vloeistof tegen de thermostaat aan komt om hem te openen.