Werkings principe?!

Re: Werkings principe?!

Berichtdoor Peanut » 05 aug 2012 14:08

Ricardo1989 schreef:Ja en nu is het antwoord er, waar was het anders heen gegaan...?

De kans was groot dat we gingen uitzoeken welke quad welke dop heeft ofzo haha


nee joh, bespreken gewoon het hele principe/werking en daaruit kan jij dan concluderen waarom er altijd een beetje koelvloeistof in het reservoir aanwezig moet zijn.
Zodra jij een aangesloten reservoir op je quad hebt dan kan je ervan uitgaan dat het een gesloten koelsysteem is waarbij vloeistof onder druk er gedeeltelijk uit kan, en waarbij bij onderdruk er weer wat vloeistof in kan. (hoe dan ook) ;)
Dus aardig on topic :thumbup:
Quad A,B of C. Een quad is een quad.
Avatar gebruiker
Peanut
500cc
500cc
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 02 aug 2011 11:07
Woonplaats: Warmond

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: Werkings principe?!

Berichtdoor Ricardo1989 » 05 aug 2012 14:10

friesequad schreef:
Ricardo1989 schreef:Of lekt hij dan niet langs de dop, en gaat hij naar de overloop?

Zou kunnen, klinkt op zich ook wel logisch, maar dan nog kan ik niet de min en max verklaren en het verhaal dat hij voor 75% gevuld moet worden....


nou als je dop dus een membram heeft ( heb ik dus niet gezien bij die van mij )

dan kan het ook terug.
bij te veel druk ( bv uit zetten van je vloeistof of te veel ) drukt de veer in en onsnapt het door het tuitje naar het overloopbakje op vang bak zeg het maar haha

nu komt het als het koelvloeistof warm word zet uit als het kouder word word het weer normaal dus krijg je een soort zuig werking richting je dop met die veer
nu word de membram in werking gezetten en dan zuig hij aan het tuitje door de slangetje naar je opvangbak en wat zit daar in nou je overtollige koelvloeistof dus dan zou het dus via in slang dus ook terug kunnen gaan !

als je er een membram op je dop heb zitten dus dan moet je bakje wel tot zover gevuld worden anders zou het niet werken

en goed ontluchten anders zou ik het niet weten :crazy: :crazy:

heb nu last van mijn vingers hahahahaha :thumbup:



Dit lijkt me opzich een duidelijk verhaal, en ja idd er onstaat een zuig werking met het afkoelen van de vloeistof, dus dan mag het dus ook expantie worden genoemd.
Bedankt allemaal voor het brainstormen, ik denk dat we tot een conclusie zijn gekomen
Jinling JLA-21B-250cc / 2013 - a.k.a. THE HULK
Ricardo1989
200cc
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 03 aug 2012 21:05

Re: Werkings principe?!

Berichtdoor friesequad » 05 aug 2012 15:12

met ze alle komen we er wel uit !!

als we de deur maar vinden :-))) :-)))
Avatar gebruiker
friesequad
500cc
500cc
 
Berichten: 2159
Geregistreerd: 24 jun 2012 16:23

Re: Werkings principe?!

Berichtdoor Ricardo1989 » 05 aug 2012 15:14

friesequad schreef:met ze alle komen we er wel uit !!

als we de deur maar vinden :-))) :-)))



Jaha das zo, Mooi heh zown forum
Jinling JLA-21B-250cc / 2013 - a.k.a. THE HULK
Ricardo1989
200cc
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 03 aug 2012 21:05

Re: Werkings principe?!

Berichtdoor DexterXL » 05 aug 2012 18:45

...ik dacht zelfs ook nog dat er een wax elementje in de dop zat, dat bij een
te hoge temp. het wax smelt en een klein gaatje open gaat om de druk te
lozen......maar dat kan ook nog uit mijn renault 5 tijdperk komen :mrgreen:
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
Avatar gebruiker
DexterXL
500cc
500cc
 
Berichten: 3244
Geregistreerd: 11 jun 2011 23:00
Woonplaats: Noord-West Veluwe

Re: Werkings principe?!

Berichtdoor friesequad » 05 aug 2012 18:49

:wtf: :wtf: nou bij mij zit dat niet dus zal wel je renault 5 tijdperk zijn :-))) :-)))
Laatst bijgewerkt door dimpower op 09 aug 2014 15:00, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: forumregel 8 onnodig quoten!
Avatar gebruiker
friesequad
500cc
500cc
 
Berichten: 2159
Geregistreerd: 24 jun 2012 16:23

Re: Werkings principe?!

Berichtdoor 4 wieltjes » 06 aug 2012 13:53

Kom ik terug na 4 dagen kan ik een halve middag lezen over een expansievaatje....en bedankt he :lol: :lol: :lol:
Voor de madmax rijders een tip:
Controleer even of er wel een rubberen ring onder je dop van het reservoir is.
En controleer het rietje in dat vaatje of deze wel echt vast zit anders is er weinig aanzuigwerking vanuit je vaatje terug naar je radiateur.
ASKHOLE A person who constantly ask for your advice, yet always does the opposite of what you told them.
Avatar gebruiker
4 wieltjes
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 3818
Geregistreerd: 11 okt 2009 18:23
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Werkings principe?!

Berichtdoor zerty » 02 okt 2013 22:26

Oud topic, maar ik vind het wel leuk om hierop te reageren en wat informatie te delen.
Dit systeem is bedacht omdat er altijd wel een beetje lekkage is.
Keerringen en afdichtingen zijn nooit 100% dicht. En bij oververhitting en te hoge druk van het systeem zal er altijd wat stoom via de dop ontsnappen.
Dus het peil in de radiateur zal na verloop van tijd zakken.
Daarom hebben ze dit systeem bedacht, is om zichzelf te vullen,zodat je minder vaak het vloeistofpeil moest controleren/bijvullen.
Principe is heel eenvoudig, iedere keer dat de vloeistof warm word, zet hij uit, koelt hij af dan ontstaat er een vacuüm.
Daardoor zuigt hij via het onderdruk klepje, wat in de radiateurdop zit,(dat kleine klepje in het midden van de dop) weer vloeistof terug in het systeem. Daardoor zal dit altijd helemaal gevuld blijven, ook als je een oververhitte motor hebt gehad en er koelvloeistof is uit gegooid, zal dit systeem zichzelf weer opvullen. Totdat het tankje is leeggezogen natuurlijk.
En @dexter,ik denk dat je in de war bent met de thermostaten van vroeger, daar zat een gaatje in om de lucht, na het vullen van een leeg systeem, door te laten.
En er dus vloeistof tegen de thermostaat aan komt om hem te openen.
Avatar gebruiker
zerty
banned member
banned member
 
Berichten: 87
Geregistreerd: 03 sep 2013 00:24

Re: Werkings principe?!

Berichtdoor woutert » 09 aug 2014 14:35

Ik graaf even dit oude topic weer op.

Mijn madmax heeft dus ook het mooie dopje met een afdichting onder de dop zelf en een 'zwevende' afdichting die door de veer word aangedrukt.

Echter, bij mij kun je die veer 0.0 indrukken en de veer zit ook compleet op zijn bloklengte gedrukt (samengedrukt). Volgens mij heb ik dus ook het risico dat ik te veel druk op mijn systeem krijg. Volgens mij gebeurd dit ook want heel soms lekt de radiateur ergens en hangen er druppels onder.

Ook heeft hij nog nooit mijn roze kvs gedumpt in het reservoir want daar zit namelijk blauwe vloeistof in.

Kunnen jullie echt de veer indrukken?
EGL Motor Mad Max - 250cc - Off Road
woutert
300cc
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 23 feb 2014 09:56
Woonplaats: Twente

Re: Werkings principe?!

Berichtdoor pmhvanes » 09 aug 2014 22:12

ik heb pas geleden nog de voorkant eraf gehad en toen was het warm weer en ik draaide de dop los en er zat al druk op van het gewoon in de zon staan ik heb de dop los gedraaid en er eens ingevoeld met een vinger om te kijken hoe vol of dat stond en het ding zat tot aan de nok vol en ja bij mij kun je de veer van de radiator dop indrukken is volgens mij ook normaal was bij een auto ook zo
Drive it like you stole it
Avatar gebruiker
pmhvanes
350cc
 
Berichten: 567
Geregistreerd: 13 aug 2012 16:36
Woonplaats: elsloo limburg

Vorige

Keer terug naar Motor/Koppeling/Olie/koeling

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten