Raar elektrisch probleem.

Raar elektrisch probleem.

Berichtdoor Apke » 02 mei 2016 19:59

Sinds kort heb ik een Jiasche 250 Wildcat quad. De quad lijkt technisch op de Loncin Desert Storm. Ik heb de quad een paar weken en er moet het één en ander aan gebeuren, op zich geen probleem.

Sinds een paar dagen heb ik een heel raar elektrisch probleem. Als ik de quad op contact zet lijkt er niets te gebeuren, de kilometer stand verschijnt niet, de teller slaat niet uit, de lampen kunnen niet aangezet worden, toeter doet het niet, enz. Het lijkt alsof de quad elektrisch dood is.
Lijkt, als ik de quad probeer te starten met het startkoord dan slaat hij aan, maar alles wat elektrisch is blijft het niet doen.

Lege accu?
Als ik de quad op contact zet en het startrelais overbrug, dan draait de startmotor probleemloos rond en start de quad.
De rust spanning van de quad is 12,5 volt. Als de motor loopt, dan is de spanning 14 volt. Voor zover lijkt het normaal.

Niet altijd een probleem.
Om het nog vreemder te maken doet het probleem zich niet altijd voor. Soms gaat het dashboard aan, soms springt het dashboard aan na 10 tot 30 seconden.
Ik heb zelfs een situatie gehad waarbij het dashboard uit springt als ik de lampen aan zet en weer aan springt zodra ik deze weer uit doe.
Helaas is het de laatste dagen maar heel zelden dat het dashboard (verlichting, toeter, enz) werken.

Ik heb de verschillende stekkers los gehaald, schoongespoten met remmenreiniger en terug gemonteerd, helaas zonder het gewenste effect. De zekering (20A) was goed, heb ik doorgemeten en zelfs vervangen, ook zonder effect.
Bijkomende informatie: overal zit een laagje zand, het lijkt alsof ze een doorwading met de quad hebben gedaan. Het enige wat ik wil is een quad om lekker mee woon-werk te rijden. Wordt een beetje moedeloos :(

Heeft iemand enig idee waar ik moet zoeken of wat ik moet vervangen om de quad weer rijdend te krijgen.

Alvast bedankt,

Ap Matteman
Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

(Ralph Waldo Emerson)
Apke
50cc
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 10 aug 2015 20:21

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: Raar elektrisch probleem.

Berichtdoor 4 wieltjes » 02 mei 2016 23:15

Zand, zet er eerst maar een luchtcompressor op om eerst dat zand weg te blazen.
ASKHOLE A person who constantly ask for your advice, yet always does the opposite of what you told them.
Avatar gebruiker
4 wieltjes
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 3818
Geregistreerd: 11 okt 2009 18:23
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Raar elektrisch probleem.

Berichtdoor Apke » 03 mei 2016 20:27

Inmiddels samen met de importeur het probleem verholpen. Problemen met het contactslot.
Het contactslot heeft een dubbele functie. Met contact aan wordt er spanning op de quad gezet, met contact uit wordt de boubine aan de massa gelegd. Dit laatste gedeelte gebeurde netjes, het eerste gedeelte (de quad spanning geven) gebeurde niet.
Omdat de spoel zelf spanning opwekt als de motor rond draait kon de quad handmatig gestart worden. Mocht er iemand in de toekomst een soortgelijk probleem hebben, bij deze mijn oplossing :D

Momenteel heb ik een nood schakelaar er tussen geplaatst en krijgt de quad via die schakelaar weer stroom. Gelijk een nieuw contactslot besteld.
Op naar de volgende klus, of de klepseals lekken of de zuigerveren en olieschraapveer doen hun werk niet meer. Blauwe pluim en hoog olie verbruik.

Oh, het zand probleem is te groot voor even een luchtslang maar pak ik binnenkort aan door de kappen te verwijderen en alles even met water schoon te spoelen.
Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

(Ralph Waldo Emerson)
Apke
50cc
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 10 aug 2015 20:21


Keer terug naar Electra/ Ontsteking

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten