4 wieltjes schreef:Je weet donders goed wat hij bedoelt met massa dus ga niet die weg op.
Ja maar aan zo'n antwoord heeft niemand iets, en zeker TS niet.
En massa moeten alle verbruikers, generatoren, buffers hebben.
Zonder stroomkring werkt er niks.
En als je een verbruiker(de verlichting) aanzet, die slechte massa heeft, zal er juist minder stroom afname zijn, of denk ik nou verkeerd?
Firehuntah schreef:Als de spanning van een accu ineens ver naar beneden zakt zodra er stroom wordt verbruikt is deze gewoon kapot. Zal normaal niet aan de bekabeling of iets anders liggen.
Zakt hij daar onder als je de verlichting aan zet is het zeker weten de accu die kapot is.
De accu zorgt niet voor de stroomvoorziening als de motor draait, dat doet de dynamo.
Na het starten word de accu weer opgeladen en daarna word er geen stroom meer onttrokken uit de accu.
Dus als jij 14 volt hebt na het starten, dan is de accu aan het laden, zet je dan verbruikers aan, dan is het normaal dat de spanning inzakt, want niet alle stroom word dan gebruikt om de accu te laden. Dat kan de dynamo niet aan.
Jou stelling kan wel kloppen maar is niet 100% zeker de oorzaak.
Daarom stelde ik ook voor om de accu eens los te koppelen.