Bobine klapt eruit na nog geen km. Zhenhua ZH250

Re: Bobine klapt eruit na nog geen km. Zhenhua ZH250

Berichtdoor MauriceR » 23 jan 2014 18:51

Precies, maar dat is dus het probleem....

Vind de juiste CDI maar eens...

CDI merk Jantel met serienummer JT 100611

Iemand enig idee !?
MauriceR
100cc
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 23 nov 2013 20:43

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: Bobine klapt eruit na nog geen km. Zhenhua ZH250

Berichtdoor dimpower » 23 jan 2014 18:59

Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: Bobine klapt eruit na nog geen km. Zhenhua ZH250

Berichtdoor 4 wieltjes » 23 jan 2014 19:16

Maurice staat er op de zijkant van de motorblok Zongshen ?
Kijk dan eens of je ergens een cdi kan krijgen voor een Suzuki GS250.
Dat is dezelfde als die voor de Zongshen 250cc motor.
Stekkers uit elkaar halen zoals je heb aangegeven is niet aan te raden.
Ze zijn niet voor niets anders.

Wat bedoel je eigenlijk met bobine klapt eruit ?
ASKHOLE A person who constantly ask for your advice, yet always does the opposite of what you told them.
Avatar gebruiker
4 wieltjes
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 3818
Geregistreerd: 11 okt 2009 18:23
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Bobine klapt eruit na nog geen km. Zhenhua ZH250

Berichtdoor MauriceR » 26 jan 2014 13:22

Hallo,

Heb info doorgegeven aan monteur.

Klopt. We zoeken de CDI.

Groet.
MauriceR
100cc
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 23 nov 2013 20:43

Re: Bobine klapt eruit na nog geen km. Zhenhua ZH250

Berichtdoor eaglemotorsport » 27 jan 2014 00:14

Hallo Maurice,

Zhenhua gebruikt bij de 250cc Zhongshen motoren.
(Zelfde als de originele 250cc in de ZTR trike).
Maar let op. Zhongshen maakt 1001 verschillende 250cc blokken, dus de 1 is zeker niet gelijk aan de ander. Qua elektronica dat buiten het blok hangt, is het niet zo spannend. Die types lusten nagenoeg iedere 4 takt CDI. (Uiteraard wel met de goede pinout en AC/DC variant).

Het afslaan bij warme motor en weer aanslaan na 10 minuten afkoelen, kan je op het verkeerde been zetten.
Veelal zie je bij dit symptoom dat de bougie stuk is, of dat de massa van de bobine niet helemaal goed op 't frame zit.
Zelden zie je dat de bobine stuk is bij dit gedrag.

Als je start, dan start je ongeveer met 300 tot 400 toeren per minuut.
Op je digitale toerenteller zou je dit dus moeten zien staan tijdens starten. Zie je dat op je toerenteller tijdens 't starten?
Zo ja, dan is er niets mis met je CDI of hal-gever. (Je signaal voor toerenteller komt van de bobine-voeding (zwart/geel)).

Ik ga er nu even vanuit dat je geen toerental op je toerenteller ziet tijdens starten.

Check voor de zekerheid ook even de massa van het motorblok. Die zit met een dikke draad rechtsstreek van 't blok naar de min-pool van de accu.
(Meet de weerstand tussen motorblok en min-pool van de accu).
Ik verwacht niet dat daar 't probleem in zit, want ik neem aan dat 't starten met de startmotor wel goed werkt. En als dat goed werkt, dan zit je massa meestal wel redelijk goed vast).

Een CDI kan 't begeven als deze te warm wordt. (Dat zie je ontstaan als de spanningsregelaar stuk is en de maximale spanning niet onder de 15 volt kan krijgen).
Maar meestal gaat een CDI dan voorgoed kapot. (Als een transistor in de CDI te warm wordt, blaas je 'm op en is 't voorgoed einde verhaal voor de hele CDI. Klein rookpluimpje en dan is 't klaar. Die herstelt zichzelf niet).

Als er hier al 3 verschillende CDI's op zijn gezet, nieuwe bobine, nieuwe kabel, nieuwe bougie, nieuwe dop, goede/schone massa en hij doet 't nog niet, dan is het aannemelijk dat het probleem hier niet in zit ;-)

Dan blijven er 3 dingen over.
1: connectors/bedrading vanaf ontstekingsspoel.
2: Kill switch (of contact slot dus).
3: hal-gever met de ontstekingspoel.

Wat mij echter wel opvalt, is dat de quad het in 't begin wel gedaan heeft. Dan ermee ophield zodra hij warm werd.
En nu doet ie 't helemaal niet meer...
Dus bij ijskoude motor, ook geen vonk meer.
Staat de kill switch aan/uit? (Zou eigenlijk te makkelijk zijn) ;-)

Of is het draadje van de kill switch misschien het probleem??? (Zodra die tegen de massa komt, doet je CDI namelijk niets meer).

Ik las iets "engs" dat er stekker uit elkaar gehaald zijn om de CDI aan te sluiten. Dat is meestal niet handig. Tenzij je echt heel zeker weet waar mee bezig bent.

Jouw CDI is een CDI met 2 connectors. 1 rechthoekige, 1 vierkante.
De rechthoekige is 2 polig. De vierkante is 4 polig.
Bij de 2 polige connector heb je (vermoedelijk) 1 rood/zwarte en 1 zwart/witte draad.

De rood/zwarte draad is de voeding. Die komt van je dynamo en moet spanning hebben tijdens starten/draaien van de motor.
Als de connectors/bedrading van 't blok naar de kabelboom niet in orde zijn, meet je hier geen spanning tijdens starten. Groen is massa, blauw/wit is hal-gever (puls gever). Zwart/geel gaat naar de bobine (360 graden vertraging, minus de geprogrammeerde voorontsteking).

(Je moet dus spanning op de zwart/rode draad hebben tijdens starten. Bij oude modellen Zhenua quads, hebben ze trouwens deze draad rechtstreeks op de accu aangesloten, waardoor je 24x7 spanning op je CDI hebt. Hoeft geen probleem te zijn, maar je gaat dat merken als je accu na 2 weken niet gebruiken helemaal leeg is, keer op keer. Als jouw quad deze constructie heeft, dan is je contact slot een massa geschakeld contact slot. En kan je probleem dus ook in het contact slot zitten. Lees verder....).

De zwart/witte draad, is de draad naar de kill switch (en soms ook naar het contact slot, als je contact slot een massa geschakeld contact slot is).

Als de kill switch kapot is, of de zwart/witte draad ligt ergens tegen 't frame te jutteren, dan heb je grote kans dat deze draad massa meet. En daarmee dan je CDI buiten werking stelt. En dan vonkt je bougie uiteraard niet.

Om dit te testen, kun je 't zwart/witte draadje even doormeten.
Daar mag geen massa op staan als de kill switch uit staat.
Zodra je de kill switch aanzet, moet de zwart/witte draad massa maken.

Als dat massa gevalletje 't probleem niet is, blijft eigenlijk de hal-gever als enige nog over.... (Heb ik trouwens liggen).

Groeten,

Menno.
Avatar gebruiker
eaglemotorsport
Erkend quad bedrijf
Erkend quad bedrijf
 
Berichten: 135
Geregistreerd: 14 aug 2010 23:20
Woonplaats: Woerden

Re: Bobine klapt eruit na nog geen km. Zhenhua ZH250

Berichtdoor BBQBarman » 28 jan 2014 03:55

Kan het zijn dat je benzine bijna op is
Dat tie gewoon mee ophoud wanneer de benzine in de carb op is
Had ik eerst ook
Avatar gebruiker
BBQBarman
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 4421
Geregistreerd: 08 jun 2011 15:18
Woonplaats: Lisse

Re: Bobine klapt eruit na nog geen km. Zhenhua ZH250

Berichtdoor Patriickm » 28 jan 2014 12:43

Al een massakabeltje getrokken van het blok naar een stukje kaal frame?
GROEN! :mrgreen:
Avatar gebruiker
Patriickm
350cc
 
Berichten: 462
Geregistreerd: 11 dec 2011 13:06
Woonplaats: Enschede

Re: Bobine klapt eruit na nog geen km. Zhenhua ZH250

Berichtdoor dimpower » 01 feb 2014 08:09

benzinefilter eens vervangen.met de jla heb ik ook eens meegemaakt dat hij steeds uitviel na een aantal kms.filter vervangen door eentje met groter debiet en probleem opgelost.
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: Bobine klapt eruit na nog geen km. Zhenhua ZH250

Berichtdoor MauriceR » 01 feb 2014 09:27

Hallo,

Daar zijn we weer....

Update over CDI probleem.

Zhenhua ZH 250 ( 250cc Streetquad )
CDI ( Jantel JT 100611 )
Input 12 volt van de accu. Geeft output van 6 volt naar bobine, maar wel

STARTEN EN LOPEN !! Geen problemen. Alles werkt verder super.



Maar dan...

Na 2-3 km rijden.... slaat quad uit.. geen vonk meer...

Nieuwe CDI's geprobeerd ( 4 inmiddels, alle voor 250cc quad en ook Jantel, maar iets ander nummer erop geprint ), maar daar gelijk bij het begin al geen vonk uit de bougie te krijgen.

Als de oude CDI dan weer "tot rust" is gekomen.... STARTEN LOPEN !!

Dit moet toch iets zijn in de CDI !?

Pick up is goed bij motor koud en warm. Waarden goed.

Iemand enig idee !?!

Iemand die een Jantel JT 100611 bobine heeft of waar ik deze kan krijgen !?!?

Dat is de enige CDI waarop de quad gelijk prima start.

Misschien dat er dan iets in de CDI oververhit raakt ofzo na 2-3 km rijden !?

HELP !!
MauriceR
100cc
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 23 nov 2013 20:43

Re: Bobine klapt eruit na nog geen km. Zhenhua ZH250

Berichtdoor x187 » 01 feb 2014 09:40

Inmiddels al een nieuwe bougie geprobeerd?
Avatar gebruiker
x187
350cc
 
Berichten: 515
Geregistreerd: 24 dec 2011 20:45

VorigeVolgende

Keer terug naar Electra/ Ontsteking

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten