Hallo Maurice,
Zhenhua gebruikt bij de 250cc Zhongshen motoren.
(Zelfde als de originele 250cc in de ZTR trike).
Maar let op. Zhongshen maakt 1001 verschillende 250cc blokken, dus de 1 is zeker niet gelijk aan de ander. Qua elektronica dat buiten het blok hangt, is het niet zo spannend. Die types lusten nagenoeg iedere 4 takt CDI. (Uiteraard wel met de goede pinout en AC/DC variant).
Het afslaan bij warme motor en weer aanslaan na 10 minuten afkoelen, kan je op het verkeerde been zetten.
Veelal zie je bij dit symptoom dat de bougie stuk is, of dat de massa van de bobine niet helemaal goed op 't frame zit.
Zelden zie je dat de bobine stuk is bij dit gedrag.
Als je start, dan start je ongeveer met 300 tot 400 toeren per minuut.
Op je digitale toerenteller zou je dit dus moeten zien staan tijdens starten. Zie je dat op je toerenteller tijdens 't starten?
Zo ja, dan is er niets mis met je CDI of hal-gever. (Je signaal voor toerenteller komt van de bobine-voeding (zwart/geel)).
Ik ga er nu even vanuit dat je geen toerental op je toerenteller ziet tijdens starten.
Check voor de zekerheid ook even de massa van het motorblok. Die zit met een dikke draad rechtsstreek van 't blok naar de min-pool van de accu.
(Meet de weerstand tussen motorblok en min-pool van de accu).
Ik verwacht niet dat daar 't probleem in zit, want ik neem aan dat 't starten met de startmotor wel goed werkt. En als dat goed werkt, dan zit je massa meestal wel redelijk goed vast).
Een CDI kan 't begeven als deze te warm wordt. (Dat zie je ontstaan als de spanningsregelaar stuk is en de maximale spanning niet onder de 15 volt kan krijgen).
Maar meestal gaat een CDI dan voorgoed kapot. (Als een transistor in de CDI te warm wordt, blaas je 'm op en is 't voorgoed einde verhaal voor de hele CDI. Klein rookpluimpje en dan is 't klaar. Die herstelt zichzelf niet).
Als er hier al 3 verschillende CDI's op zijn gezet, nieuwe bobine, nieuwe kabel, nieuwe bougie, nieuwe dop, goede/schone massa en hij doet 't nog niet, dan is het aannemelijk dat het probleem hier niet in zit
Dan blijven er 3 dingen over.
1: connectors/bedrading vanaf ontstekingsspoel.
2: Kill switch (of contact slot dus).
3: hal-gever met de ontstekingspoel.
Wat mij echter wel opvalt, is dat de quad het in 't begin wel gedaan heeft. Dan ermee ophield zodra hij warm werd.
En nu doet ie 't
helemaal niet meer...
Dus bij ijskoude motor, ook geen vonk meer.
Staat de kill switch aan/uit? (Zou eigenlijk te makkelijk zijn)
Of is het draadje van de kill switch misschien het probleem??? (Zodra die tegen de massa komt, doet je CDI namelijk
niets meer).
Ik las iets "engs" dat er stekker uit elkaar gehaald zijn om de CDI aan te sluiten. Dat is meestal niet handig. Tenzij je echt heel zeker weet waar mee bezig bent.
Jouw CDI is een CDI met 2 connectors. 1 rechthoekige, 1 vierkante.
De rechthoekige is 2 polig. De vierkante is 4 polig.
Bij de 2 polige connector heb je (vermoedelijk) 1 rood/zwarte en 1 zwart/witte draad.
De rood/zwarte draad is de voeding. Die komt van je dynamo en moet spanning hebben tijdens starten/draaien van de motor.
Als de connectors/bedrading van 't blok naar de kabelboom niet in orde zijn, meet je hier geen spanning tijdens starten. Groen is massa, blauw/wit is hal-gever (puls gever). Zwart/geel gaat naar de bobine (360 graden vertraging, minus de geprogrammeerde voorontsteking).
(Je moet dus spanning op de zwart/rode draad hebben tijdens starten. Bij oude modellen Zhenua quads, hebben ze trouwens deze draad rechtstreeks op de accu aangesloten, waardoor je 24x7 spanning op je CDI hebt. Hoeft geen probleem te zijn, maar je gaat dat merken als je accu na 2 weken niet gebruiken helemaal leeg is, keer op keer. Als jouw quad deze constructie heeft, dan is je contact slot een massa geschakeld contact slot. En kan je probleem dus ook in het contact slot zitten. Lees verder....).
De zwart/witte draad, is de draad naar de kill switch (en soms ook naar het contact slot, als je contact slot een massa geschakeld contact slot is).
Als de kill switch kapot is, of de zwart/witte draad ligt ergens tegen 't frame te jutteren, dan heb je grote kans dat deze draad massa meet. En daarmee dan je CDI buiten werking stelt. En dan vonkt je bougie uiteraard niet.
Om dit te testen, kun je 't zwart/witte draadje even doormeten.
Daar mag geen massa op staan als de kill switch uit staat.
Zodra je de kill switch aanzet, moet de zwart/witte draad massa maken.
Als dat massa gevalletje 't probleem niet is, blijft eigenlijk de hal-gever als enige nog over.... (Heb ik trouwens liggen).
Groeten,
Menno.