Bashan hobbelt

Bashan hobbelt

Berichtdoor debeste95 » 23 jun 2015 17:40

Ik ben dus sinds vandaag in het bezit van mijn rijbewijs B, wat betekent dat ik vandaag pas mijn eerste echte kilometer met mijn Bashan heb gemaakt! Deze staat al ongeveer een halfjaar in het hok waarin ik een aantal dingen heb gedaan. Onder andere een nieuwe kabelboom steken, blokolie en bougie vervangen en achteraslagers vervangen.

Nu met het rijden valt me al wel iets op wat ik had verwacht. De quad hobbelt erg bij snelheden hoger dan 50 km/u. Ik weet dat de Bashans van zichzelf slecht gebalanceerd en uitgelijnd worden en ook zitten de standaard meukbandjes erop met nota bene een lekke band rechtsvoor. Deze worden sowieso vervangen binnenkort en ik hoop dat dit al een heel stuk oplost.

Echter zijn deze wielen al wel tot een zeker punt gebalanceerd met plaklood door de vorige eigenaar en toch hobbelt hij enorm. Mijn specifieke vraag is dan dus ook; kan dit liggen aan mijn lekke band? Want ik pomp hem op naar 1,8bar en bij terugkomst is hij vrijwel nog steeds 1,8 bar dus zacht is hij niet. Of komt het gewoon door de meukbandjes zelf? Zit ook een heel klein beetje speling op de de fuseekogel bovenaan linksvoor maar op de velgen zelf zit voor zover ik het kan merken geen speling. Ook lijkt rechtsachter met de naaf op de as een pietsie speling te hebben wat uiteraard slecht is.

Ik weet uiteraard dat al deze punten bijdragen en binnenkort opgelost moeten worden om niet levensgevaarlijk de weg te betreden, en vooral de banden hebben een hoge prioriteit. Maar welk van de ander eerder genoemde punten, of eventuaal een ander aandachtspuntje, kan voor deze enorme hobbel tijdens het rijden zorgen? Het voelt voornamelijk alsof het van rechtsvoor komt welke band dus ook lek is en waar de fuseekogel speling heeft dus ik gok dat, door dit op te lossen, de meeste hobbel weg moet zijn te krijgen, maar ik vraag me af wat nog het meest voor de hand liggend is.

Alvast bedankt!
debeste95
100cc
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 31 okt 2014 15:26

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: Bashan hobbelt

Berichtdoor Z@@lo » 23 jun 2015 18:32

http://www.chinaquad.nl/viewtopic.php?f=65&t=2842

ga je eerst maar eens inlezen over je quad. beide vragen in de 2 topics zijn standaard bashan dingetjes.

kan het je zo vertellen maar dan weet je straks weer niet waar je moet kijken.

veel leesplezier :thumbup:
Afbeelding [url=https://www.qc-oldschoolbastards.nl[/url]
Avatar gebruiker
Z@@lo
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1914
Geregistreerd: 20 mei 2012 06:47
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Bashan hobbelt

Berichtdoor debeste95 » 23 jun 2015 19:57

2e keer in 1 dag onnodige quote verwijdert. 4W
Lurk hier al sinds ver voor ik mijn quad heb dus alle topics van de afgelopen twee jaar zijn al doorgelezen en alles hier al opgezocht over Bashies, vandaar dat ik niet vreemd ben met alle vormen van speling op de Bashans en de slechte kwaliteit banden et cetera. Ik weet ook dat mijn band lek is maar mijn hoofdvraag was dan ook voornamelijk, hoe kom ik erachter welke kant de speling voornamelijk vandaan komt en of nieuwe banden dit probleem grotendeels zullen verhelpen? Wil vooral het grootste probleem kunnen vinden, in plaats van direct elke mogelijkheid aan te pakken want heb al een forse lijst aan verbeteringen die ik met dank aan dit forum op heb gesteld.
debeste95
100cc
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 31 okt 2014 15:26

Re: Bashan hobbelt

Berichtdoor Z@@lo » 23 jun 2015 20:19

is meestal een combinatie. wiellagers, kogels en draagarmen. het wiel beetpakken en naar je frame duwen en trekken. als je speling voelt zit het er.
Afbeelding [url=https://www.qc-oldschoolbastards.nl[/url]
Avatar gebruiker
Z@@lo
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1914
Geregistreerd: 20 mei 2012 06:47
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Bashan hobbelt

Berichtdoor debeste95 » 23 jun 2015 22:41

Voel inderdaad wel speling bij het rechter voorwiel. Komt van bevestiging van bovenste A-arm op het frame en onderste A-arm ook op 1 bus geloof ik. Ben al meerdere oplossing tegengekomen met vloeibaar rubber of POM-busjes maar zou van beiden niet weten hoe hieraan te geraken. Ook de Fusee lijkt speling te hebben maar volgens mij moet ik dan hele A-arm vervangen?
debeste95
100cc
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 31 okt 2014 15:26

Re: Bashan hobbelt

Berichtdoor Z@@lo » 24 jun 2015 07:17

Bovenste fuse kogel kan je vervangen. Zijn los te koop. Onderste kogel is niet vervangbaar. Je het 2 optie's. Of overal pom in zetten of voor 120 euro een compleet setje a-armen kopen en die er op zetten. Dan kan je weer even vooruit.
Afbeelding [url=https://www.qc-oldschoolbastards.nl[/url]
Avatar gebruiker
Z@@lo
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1914
Geregistreerd: 20 mei 2012 06:47
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Bashan hobbelt

Berichtdoor debeste95 » 24 jun 2015 13:58

Ik heb deze vraag nu ongeveer ook in mijn andere topic gesteld maar even voor de zekerheid; bedoel je dan een setje A-armen van ALG? Want de onderste draagarmen zijn schijnbaar al vervangen maar rechts hebben deze axiaal dus nog steeds een beetje speling. Zou ik de bovenste draagarmen dan ook beter vervangen door ALG draagarmen? Of raad je me andere draagarmen aan?
debeste95
100cc
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 31 okt 2014 15:26


Keer terug naar Besturing/ Wegligging/Banden/Schokbrekers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten