In samenspraak met Dimy, heb ik hier even een topic geopend voor iedereen die last heeft van langzaam leeglopende banden. Niet iedere wokrijder heeft perfect mooie velgen, waardoor er wel eens wat kleine problemen kunnen ontstaan met de bandenspanning.
Grootste boosdoener is vuil / corrosie van de velg. Nu zijn er een aantal alternatieven beschikbaar dus iedereen mag hier zijn positieve & negatieve ervaringen melden zodat we elkaar kunnen helpen.
- fatsoenlijke niet roestende velgen
- binnenbanden
- band om velg verlijmen
- andere opties ....
Als eerste zal ik aftrappen:
Gisteren bij de bandenboer geweest, allebei de voorbanden lekte fanatiek langs de velgrand. Er zat een partij corrosie op de velg, dus gek vonden ze het niet. De verschillende opties eens besproken. Het nadeel van binnenbanden zijn dat die kunnen gaan schuren en dus lek raken.
Zelf adviseerde zij de banden te "lijmen" om de velg. Zij hebben veel ervaring met diverse landbouwvoertuigen die op slechts 0,5 bar rondrijden en daar komen toch ook wel de nodige krachten op.
Qua kosten zijn beide opties even duur. 2 binnenbanden met balanseren is rond de € 52,00. Nu was het 2x bandreparatie met balanseren en was ik € 55,00 kwijt. Dus ik heb hun advies opgevolgd en de banden laten "verlijmen". Ze moeten nu 24uur op 2,5 bar "drogen/uitharden" en ze hebben me beloofd dat ze niet meer lekken langs de rand.
Ik heb er nog niet mee gereden, maar zal de komende tijd de spanning in de gaten houden.
Nog even de data: 14 inch velgen, 195/45/R14 Uniroyal banden, druk 1,0 bar