Universeel: Banden lekken langs velgrand

Universeel: Banden lekken langs velgrand

Berichtdoor Remy » 05 sep 2013 11:59

In samenspraak met Dimy, heb ik hier even een topic geopend voor iedereen die last heeft van langzaam leeglopende banden. Niet iedere wokrijder heeft perfect mooie velgen, waardoor er wel eens wat kleine problemen kunnen ontstaan met de bandenspanning.

Grootste boosdoener is vuil / corrosie van de velg. Nu zijn er een aantal alternatieven beschikbaar dus iedereen mag hier zijn positieve & negatieve ervaringen melden zodat we elkaar kunnen helpen.

- fatsoenlijke niet roestende velgen
- binnenbanden
- band om velg verlijmen
- andere opties ....

Als eerste zal ik aftrappen:

Gisteren bij de bandenboer geweest, allebei de voorbanden lekte fanatiek langs de velgrand. Er zat een partij corrosie op de velg, dus gek vonden ze het niet. De verschillende opties eens besproken. Het nadeel van binnenbanden zijn dat die kunnen gaan schuren en dus lek raken.

Zelf adviseerde zij de banden te "lijmen" om de velg. Zij hebben veel ervaring met diverse landbouwvoertuigen die op slechts 0,5 bar rondrijden en daar komen toch ook wel de nodige krachten op.

Qua kosten zijn beide opties even duur. 2 binnenbanden met balanseren is rond de € 52,00. Nu was het 2x bandreparatie met balanseren en was ik € 55,00 kwijt. Dus ik heb hun advies opgevolgd en de banden laten "verlijmen". Ze moeten nu 24uur op 2,5 bar "drogen/uitharden" en ze hebben me beloofd dat ze niet meer lekken langs de rand.

Ik heb er nog niet mee gereden, maar zal de komende tijd de spanning in de gaten houden.

Nog even de data: 14 inch velgen, 195/45/R14 Uniroyal banden, druk 1,0 bar
Avatar gebruiker
Remy
400cc
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 19 jul 2012 10:53
Woonplaats: Westelijk Brabant

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: Universeel: Banden lekken langs velgrand

Berichtdoor dimpower » 05 sep 2013 16:35

:thumbup: top Remy.dit is hetgeen ik bedoelde.deze topic zal iedereen zeer vlug en makkelijk terugvinden en is van toegevoegde waarde. ;)
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: Universeel: Banden lekken langs velgrand

Berichtdoor Remy » 06 sep 2013 13:52

Hopelijk melden zich binnenkort ook binnenband-rijders hier. Dus bij deze een kleine oproep hen. 8-) 8-) 8-)
Avatar gebruiker
Remy
400cc
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 19 jul 2012 10:53
Woonplaats: Westelijk Brabant

Re: Universeel: Banden lekken langs velgrand

Berichtdoor scania-driver » 06 sep 2013 14:58

Ik rij voor nog op de standaard china prullen, heb er wel binnenbanden in laten zetten. Banden lopen niet meer af werkt prima, ik rij op 0.9 bar.
Afbeelding
Avatar gebruiker
scania-driver
450cc
 
Berichten: 1075
Geregistreerd: 04 nov 2012 19:34
Woonplaats: Utrecht/IJsselstein HOONIGAN ISacrime # dontgetcaught

Re: Universeel: Banden lekken langs velgrand

Berichtdoor Remy » 12 sep 2013 14:08

Mijn voorbandjes zijn terug bij de bandenboer. Eentje stond gewoon zacht en de ander lekt een heel klein beetje langs de rand. De 1e lijmactie heeft dus blijkbaar niet zo goed gewerkt.

Het is nu even afwachten waar ze mee gaan komen, want ze hadden nog wel een paar ideeën. Dus ook ik ben benieuwd.
Avatar gebruiker
Remy
400cc
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 19 jul 2012 10:53
Woonplaats: Westelijk Brabant

Re: Universeel: Banden lekken langs velgrand

Berichtdoor zerty » 12 sep 2013 17:50

Remy schreef:
Grootste boosdoener is vuil / corrosie van de velg.


Gisteren bij de bandenboer geweest, allebei de voorbanden lekte fanatiek langs de velgrand. Er zat een partij corrosie op de velg, dus gek vonden ze het niet.


Zijn het stalen velgen?
En wat heeft de bandenboer met die roest gedaan?
Alleen even de staalborstel erover heen gehaald?
Lijkt mij, dat je de velgen beter een goede anti-roest behandeling had kunnen geven en opnieuw had opgespoten.
Avatar gebruiker
zerty
banned member
banned member
 
Berichten: 87
Geregistreerd: 03 sep 2013 00:24

Re: Universeel: Banden lekken langs velgrand

Berichtdoor Remy » 12 sep 2013 19:57

Het zijn 14 inch lichtmetalen velgen. Dus roest als in "roodbruine viezigheid" zat er niet op, eerder "oxidatie aanslag" op het aluminium.
Avatar gebruiker
Remy
400cc
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 19 jul 2012 10:53
Woonplaats: Westelijk Brabant

Re: Universeel: Banden lekken langs velgrand

Berichtdoor dimpower » 12 sep 2013 20:27

ik had vroeger bij één van mijn wagens vloeibaar rubber waarmee de velgranden werden ingesmeerd voor de nieuwe banden op spanning werden gebracht.dat werkte zeer goed.voordien liepen ze ook steeds leeg.dat vloeibaar rubber is misschien wel hetzelfde als hetgeen jij lijm noemt?bij mij was het in ieder geval een zwarte smurrie die ze er met een kwast opsmeerden.
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: Universeel: Banden lekken langs velgrand

Berichtdoor Remy » 12 sep 2013 20:31

Niet helemaal, wat ze gebruikt hebben was een blauwachtige vloeistof (redelijk vloeibaar). Dit moest een 24 uur drogen voor ik weer mocht rijden.

Ik heb de banden afgegeven en ze gingen nu een alternatief proberen. Alleen was het redelijk druk, dus ik krijg een belletje als ze gereed zijn. Best kans dat ze nu met "vloeibaar rubber" aan de gang gaan ofzo.
Avatar gebruiker
Remy
400cc
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 19 jul 2012 10:53
Woonplaats: Westelijk Brabant

Re: Universeel: Banden lekken langs velgrand

Berichtdoor Remy » 13 sep 2013 15:59

Net een belletje gehad en de banden/ velgen liggen momenteel te drogen / uit te harden. Morgenochtend willen ze even controleren of het gelukt is. Dus hopelijk kan ik ze morgen ophalen.

Ik zal dan gelijk even vragen wat ze precies gedaan hebben (welk product ze gebruikt hebben).
Avatar gebruiker
Remy
400cc
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 19 jul 2012 10:53
Woonplaats: Westelijk Brabant

Volgende

Keer terug naar Besturing/ Wegligging/Banden/Schokbrekers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten