EGL Madmax achterbanden 225/60/R14 alternatief?

Re: EGL Madmax achterbanden 225/60/R14 alternatief?

Berichtdoor Remy » 27 jun 2013 12:13

DexterXL schreef:Ze willen er idd slecht omheen, overigens heb ik de originele zonder beschadigingen eraf gehaald en de nieuwe gemonteerd, ik zet de banden rechtop, en dan de banden iets indrukken en lucht erin. Je moet wel de binnenwerkjes van de ventielen eruit halen, anders krijg je nooit snel genoeg lucht erin....


De 2e velg ging ook makkelijker dan de 1e. Qua beschadiging valt het reuze mee, het niet zo dat de complete rand naar klote is gegaan.

Met 2 man geprobeert lucht erin te krijgen op verschillende manier, maar helaas zonder succes. Vanmiddag ga ik even bij de bandenboer langs. Ik had ze gebeld met mijn vraag over zo´n luchtkanon. Hun reactie, dat kunnen we en dat doen we, dus kom maar langs als je tijd hebt. Heerlijk die directheid. :lol: :lol: :lol:
Avatar gebruiker
Remy
400cc
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 19 jul 2012 10:53
Woonplaats: Westelijk Brabant

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: EGL Madmax achterbanden 225/60/R14 alternatief?

Berichtdoor BBQBarman » 27 jun 2013 12:42

Beschadiging had ik ook denk door het erop te zetten niet deraf halen
En aan de binnenkant dus valt niet echt op
Avatar gebruiker
BBQBarman
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 4421
Geregistreerd: 08 jun 2011 15:18
Woonplaats: Lisse

Re: EGL Madmax achterbanden 225/60/R14 alternatief?

Berichtdoor Remy » 27 jun 2013 19:44

De bandenboer is even met het luchtkanon bezig geweest en twee knallen later zaten beide banden om de velg. Even snel om te laten zien wat de verschillen zijn tussen Pirelli P6 225/60/R14 en Qing Da 270/30/R14

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard heb ik een testrit gemaakt om te kijken of de praktijk klopt met de theorie. Voor de liefhebbers nog even te technische quad details: 17T voor, 43T achter, open eindpijp en sproeier 103 erin.

Bij het wegrijden vanuit stilstand moet ik iets meer gas geven dan voorheen. Logisch want de motor moet meer kracht leveren om de boel in beweging te krijgen. Verder moet ik hem nu in zijn 2 niet te laag in de toeren houden, beter even terugschakelen naar 1.

Qua rijcomfort is het zeker 100x beter dan met die Chinese banden. De hele quad trilt nagenoeg niet meer en ligt als een blok beton op de weg. Als ik 85 op de teller rij bij 4500 rpm in zijn 4 geeft de GPS 81 km/h aan. Conclusie 225/60/R14 werkt prima om de tellerafwijking te compenseren.

Het is alleen jammer dat deze bandenmaat niet nieuw meer te verkrijgen valt. Ik heb ze na wat zoekwerk via marktplaats gevonden. In totaal hebben deze 2 banden (met 4,5mm profiel) €40,00 gekost incl. montage.

Afbeelding

Het ziet er totaal anders uit, maar persoonlijk vind ik het er wel erg gaaf uitzien.
Avatar gebruiker
Remy
400cc
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 19 jul 2012 10:53
Woonplaats: Westelijk Brabant

Re: EGL Madmax achterbanden 225/60/R14 alternatief?

Berichtdoor BBQBarman » 27 jun 2013 19:50

Met andere woorden je kan deze resultaat ook krijgen door een kleinere achter tandwiel te nemen
En als het goed is heb je niet veel trekkracht meer
Avatar gebruiker
BBQBarman
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 4421
Geregistreerd: 08 jun 2011 15:18
Woonplaats: Lisse

Re: EGL Madmax achterbanden 225/60/R14 alternatief?

Berichtdoor Remy » 27 jun 2013 19:58

BBQBarman schreef:Met andere woorden je kan deze resultaat ook krijgen door een kleinere achter tandwiel te nemen
En als het goed is heb je niet veel trekkracht meer


Dit is al met het grote voortandwiel en het kleine achtertandwiel. De trekkracht valt me niet tegen, al is die uiteraard wel minder geworden.

Met de oude banden reed ik max. 105 op de teller (20 km afwijking), Nu rijd ik max 89 op de teller (met minimale afwijking). Dus op topsnelheid heb ik niets ingeleverd.
Avatar gebruiker
Remy
400cc
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 19 jul 2012 10:53
Woonplaats: Westelijk Brabant

Re: EGL Madmax achterbanden 225/60/R14 alternatief?

Berichtdoor DexterXL » 27 jun 2013 20:16

originele tandwiel er weer op, en je hebt weer normale trekkracht,
en misschien zelfs een hogere top.....
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
Avatar gebruiker
DexterXL
500cc
500cc
 
Berichten: 3244
Geregistreerd: 11 jun 2011 23:00
Woonplaats: Noord-West Veluwe

Re: EGL Madmax achterbanden 225/60/R14 alternatief?

Berichtdoor dimpower » 27 jun 2013 20:18

:stupid:
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: EGL Madmax achterbanden 225/60/R14 alternatief?

Berichtdoor DexterXL » 27 jun 2013 20:18

BBQBarman schreef:@ dex omdat jij af en toen fotos stuurd van dakar :)
Dus ze denken automatisch dat je meer weet :)

Dat is geen Dakar :lol:
dat is het NK Offroad.......en daar doen ze ook wel eens rare dingen :mrgreen:
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
Avatar gebruiker
DexterXL
500cc
500cc
 
Berichten: 3244
Geregistreerd: 11 jun 2011 23:00
Woonplaats: Noord-West Veluwe

Re: EGL Madmax achterbanden 225/60/R14 alternatief?

Berichtdoor Remy » 27 jun 2013 20:30

Ik denk dat ik mijn 15T voortandwiel weer eens terug monteer om te kijken naar het effect op de prestatie van de quad.
Avatar gebruiker
Remy
400cc
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 19 jul 2012 10:53
Woonplaats: Westelijk Brabant

Re: EGL Madmax achterbanden 225/60/R14 alternatief?

Berichtdoor Remy » 12 aug 2013 10:19

Zoals iedereen in mijn projecttopic terug kan lezen, werkt het perfect met de 225/60/R14 banden. De quad loopt nu in zijn 4e versnelling 5900 rpm en geeft 96 km/h aan op de teller (= 92 km/h via gps).

Aangezien ik nu half versleten banden heb, ben ik al een tijdje aan het zoeken voor alternatieven. Nu heb ik een bedrijf gevonden die voornamelijk banden leveren voor oldtimers. Aangezien oude amerikanen zo ongeveer standaard op 14inch met brede band afgeleverd werden, ben ik eens verder gaan kijken.

http://www.oldtimerbv.nl/tableaux/index.php?pageId=1

Het gaat om BF Goodrich banden:
http://www.oldtimerbv.nl/tableaux/index.php?pageId=114&itemId=2017
http://www.oldtimerbv.nl/tableaux/index.php?pageId=114&itemId=2019
http://www.oldtimerbv.nl/tableaux/index.php?pageId=114&itemId=2020

225/60/R14 (omtrek 1,96 meter) = Euro 130 p/s
235/60/R14 (omtrek 2,00 meter) = Euro 139 p/s
245/60/R14 (omtrek 2,04 meter) = Euro 159 p/s

Wel alles ex btw. maar de 225´ers komen qua prijs wel dicht bij de Toyo´s volgens mij. Theoretisch zou met de 245 band de afwijking in de kilometerteller 0 moeten worden, alleen is de vraag of het blok een achterband met omtrek van 2,04 meter fatsoenlijk rondgedraaid kan krijgen.

Ik heb verder nog geen zaken gedaan met hun, maar dacht gooi het even in het topic zodat de rest ervan mee kan genieten.
Avatar gebruiker
Remy
400cc
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 19 jul 2012 10:53
Woonplaats: Westelijk Brabant

Vorige

Keer terug naar Besturing/ Wegligging/Banden/Schokbrekers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten