Speling op de achteras JLA

Speling op de achteras JLA

Berichtdoor Chris96 » 30 jul 2016 18:21

Vandaag de Jinling onderhanden genomen, Dus nieuwe olie erin en 4 nieuwe toyo banden eronder, Verschil is echt enorm qua rijden.
Carburateur schoon gemaakt. Stofhoezen van alle kogels vervangen..

Alleen kwam ik bij het vervangen van de achterbanden erachter dat er speling op de achteras is. Aan elke kant van het Lagerhuis zitten 2 grote moeren. Welke ik nog een heel eind strakker kan aandraaien.
Als ik deze gewoon spelingsvrij afstel dus zonder geweld aandraaien. Dan hoor ik krakende geluiden uit het Lagerhuis.

Betekend dit dat ik aan nieuwe achteras lagers toe ben?

Afbeelding
Chris96
50cc
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 22 jun 2016 18:30

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: Speling op de achteras JLA

Berichtdoor Firehuntah » 30 jul 2016 19:10

Lijkt er helaas wel op. Zit voor de rest niet echt iets anders in het lagerhuis wat kan kraken. ;) Gewoon even achteras eruit halen en kijken, gaat gelukkig vrij eenvoudig. Als je de lagers vervangt, plaats er dan SKF lagers in. Vele malen beter dan de standaard lagers.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: Speling op de achteras JLA

Berichtdoor Chris96 » 30 jul 2016 19:21

Weet je toevallig ook het SKF nummer? Dan kan ik ze gewoon op mijn werk opzoeken.

De voorwiellagers zaten er ook aan te komen, kan ik ze beter allemaal doen :)
Chris96
50cc
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 22 jun 2016 18:30

Re: Speling op de achteras JLA

Berichtdoor Firehuntah » 30 jul 2016 19:42

Deze kun je terug vinden in het algemene info topic van de JLA:

viewtopic.php?f=65&t=3116


Beter om ze inderdaad meteen allemaal te vervangen, speling op de as of wielen kan erg gevaarlijk zijn.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: Speling op de achteras JLA

Berichtdoor Chris96 » 31 jul 2016 10:38

Dankje,

Ga ze maandag direct bestellen.

Ik had nog een vraag. Ik heb speling op het gedeelte van de stuurkolom dat verbinding maakt met het horizontale gedeelte van de stuurinrichting.
Er zit onderaan een grote kroonmoer op met een splitpen. Kan ik deze speling afstellen?
En er zit ook een smeernippel op.
Ik kon er nog geen howto van vinden.
Chris96
50cc
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 22 jun 2016 18:30

Re: Speling op de achteras JLA

Berichtdoor Firehuntah » 31 jul 2016 12:02

Nog niet eerder gelezen dat op die plek speling zit. Stuurstang draait gewoon in dat gedeelte van het frame en zit onderaan inderdaad "vast" met een kroonmoer. Echt helemaal vast hoort die niet te zitten aangezien het stuur anders niet kan draaien. Hier zit geen lager in dus moet altijd genoeg vet in zitten, anders gaat de stuurstang in het frame vreten tijdens het sturen. Je kan proberen om de kroonmoer nog wat vaster te draaien maar let er dus wel op dat je stuur wel nog vrij moet kunnen bewegen. ;)

Maar je weet dus echt zeker dat je op die plek speling hebt of zijn het misschien gewoon de kogels van stuurstangen?
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: Speling op de achteras JLA

Berichtdoor Chris96 » 31 jul 2016 16:11

De kogels zijn spelingsvrij dat weet ik zeker,
Als je stilstaat en het stuur beweegt dan voel je dat er een kleine vrijeslag op zit voordat de wielen echt gaan bewegen.
Ik kan er een video van maken dan heb je een idee wat ik bedoel.



Tevens vind ik dat de motor erg veel toeren maakt voor de snelheid die hij haalt.
82 op GPS (90 op meter) is 9000 toeren in zijn 4.
Ik geloof dat de standaard tandwielen er nog op zitten en heb gelezen dat een 28 tandwiel achter plaatsen niet heel veel werk is.
De topsnelheid hoeft van mij niet omhoog maar het zou fijn zijn als hij rond 80km/h iets minder toeren maakt.

Welke verhouding kan een standaard motor nog normaal trekken?
Chris96
50cc
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 22 jun 2016 18:30

Re: Speling op de achteras JLA

Berichtdoor Firehuntah » 31 jul 2016 16:25

Dat heb ik bij die van mij ook een beetje, is wel echt minimaal. Alles is echter nieuw dus ik ga er vanuit dat dit normaal is bij de JLA's. Mag natuurlijk ook weer niet te veel speling hebben dat het echt invloed heeft op je sturen. Zou wel even kijken of alle kroonmoeren op de stuurstangen ook goed vast zitten. Als deze iets los zitten krijg je ook wat extra speling.


Met de toeren van je motor dwaal je wel erg af van dit topic. ;) Vragen hierover kun je dus beter een nieuw topic beginnen in de juiste sectie. Maar dit kun je inderdaad aanpassen met de tandwielverhouding. Wat de maximale verhouding is dat de motor goed kan trekken weet ik alleen niet. Maar dit zul je heus ook wel ergens terug kunnen vinden op het forum.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: Speling op de achteras JLA

Berichtdoor Chris96 » 01 aug 2016 21:04

https://www.youtube.com/watch?v=rbFt2yL_AbU

Hierbij toch maar even een video. Dan heb je een impressie over de speling die ik bedoel.
Lijkt me niet helemaal zo horen.
Chris96
50cc
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 22 jun 2016 18:30

Re: Speling op de achteras JLA

Berichtdoor Firehuntah » 01 aug 2016 21:28

Oei dat is minder, die speling hoort er inderdaad niet te zitten. Lijkt erop dat je stuurstang heeft ingevreten op het gedeelte wat op je frame vast zit, waarschijnlijk door te weinig vet op die plek. Nu is het alleen de vraag of het de stuurstang zelf is die beschadigd is of het gedeelte op het frame. Hiervoor met je het stuur eruit halen om even verder te controleren. Als het alleen de stuurstang is dan kun je deze gewoon compleet vervangen, opnieuw invetten en weer monteren.

Blijkt dat het toch het gedeelte op het frame is dan zal het een stuk lastiger worden om dit te herstellen. Beste lijkt me dan om het gat waar de stuurstang in valt dan nog iets groter te laten maken en hier een op maat gemaakte POM bus in te plaatsen waar het stuur dan in draait. Dit zal veel minder snel slijten en hoeft geen vet bij te worden gebruikt. Andere mogelijkheid is dit stuk uit een andere JLA frame halen en op deze laten lassen. :roll:
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Volgende

Keer terug naar Lagers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten