Achterbrug bussen/lagers?? XY200STII

Re: Achterbrug bussen/lagers?? XY200STII

Berichtdoor Sgtnic » 24 jul 2011 20:24

geen bout geen draadeind...morgen maar eens even halen...
Met een wok blijf je bezig
Sgtnic
350cc
 
Berichten: 561
Geregistreerd: 10 jul 2011 23:18
Woonplaats: Erm

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: Achterbrug bussen/lagers?? XY200STII

Berichtdoor Sgtnic » 24 jul 2011 21:03

Na lang zoeken eindelijke de benaming gevonden van deze achterlijke dingen!!! Ze worden ook wel silent blocks genoemd...Helaas hoor ik overal dat je hiervoor speciaal gereedschap nodig bent...Iemand hier toch nog ervaring in hoe het ook anders kan??
Met een wok blijf je bezig
Sgtnic
350cc
 
Berichten: 561
Geregistreerd: 10 jul 2011 23:18
Woonplaats: Erm

Re: Achterbrug bussen/lagers?? XY200STII

Berichtdoor BRICK » 24 jul 2011 22:11

heb ze ook eens vervangen van mijn vroegere crosser... daarbij was t een kwestie van een grote carroserie ring erop leggen en dan zachtjes stukje bij beetje met een sterke lijmklem erin persen. je moet alleen wel goed opletten dat je ze er RECHT inperst :)
BRICK
300cc
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 08 mei 2011 14:01
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Achterbrug bussen/lagers?? XY200STII

Berichtdoor Sgtnic » 24 jul 2011 22:30

ik moet hem eerst nog eruit krijgen :P ik ben bang dat ik het op de volgende manieren ga proberen heb 2 kansen dus ja....

Optie 1
met een kleine boor eerst het rubber verwijderen/uitboren. Hierdoor valt de binnenring eruit. Vervolgens met een dremel de buitenring voorzichtig insnijden en dan langzaam aan eruittikken. Andere kan dan middels een dikkere staaf worden uitgeslagen

Optie 2
Stoken stoken stoken net zolang dat het rubber weg is. Binnenring verwijderen en daarna met een ijzerzaagje de buitenring insnijden en vervolgens uitsnijden. Andere kan dan middels een dikkere staaf worden uitgeslagen.

Ik denk dat ik morgen maar eerst ga beginnen met optie 1 zal nog even wat foto's plaatsen van de vooruitgang...Wat een pokkewerk!!!Alleen nog de vraag wat terug te plaatsen??

Deze drama wil ik dus niet nogmaals...ik zat te denken aan teflon glijlagers of anders naaldlagers...En er word even een smeernippeltje geplaatst...iemand nog toevoegingen hierop??
Met een wok blijf je bezig
Sgtnic
350cc
 
Berichten: 561
Geregistreerd: 10 jul 2011 23:18
Woonplaats: Erm

Re: Achterbrug bussen/lagers?? XY200STII

Berichtdoor Sgtnic » 25 jul 2011 18:43

Lyrisch van vreugde :D ik heb 1 van de silent blocks eruit..Met pijn en moeite en op een ongewone manier maar het heeft gewerkt :D ik zal hieronder even de stappen uitleggen.

Deze mooie blocks hebben een buitenbus een dikke laag rubber en vervolgens een binnenbus. Mijn eerste stap was dus om eerst de binnenbus te verwijderen. Na veel nadenk heb ik eerst maar de laag rubber verzwakt/verwijderd. Dit dus met een boormachine en een metaalboortje. Zoveel als mogelijk de laag rubber verwijderd. Vervolgens met een stuk draadeind met een moer erop de binnenbus naar binnen geslagen (yippie momentje 1)
Vervolgens de buitenbus. Aangezien dat deze muurvast tegen het frame aan zit moest ik dus zo voorzichtig mogelijk zijn om de zitting niet te beschadigen. Wederom na wat denkwerk het volgende toegepast. 1x dremel met verlengstuk en een slijpsteentje... Als eerste de buitenbus verzwakt tot ongeveer 1 centimeter. Vervolgens met een platte schroevendraaier het verzwakte deel voorzichtig opgewipt...Gebruik hier wel een hele dunne platte schroevendraaier anders mol je de zitting!! Vervolgens de bobbel die hierdoor is ontstaan weggeslepen...Dit vervolgd totdat deze helemaal door was (ongeveer 4cm). Nu de constructie is verzwakt wederom met de kleine platte schroevendraaier rondom voorzichtig getikt en vervolgens deze voorzichtig verwijderd.
De binnenbus kon ik hierna met een lange punttang verwijderen. Vervolgens nog even met lucht de boel doorgespoten en met de dremel met een kunststof opzetborsteltje de boel nog even schoongemaakt.

Afbeelding De boor met metaalboortje

AfbeeldingZorg er wel voor dat je boor net zo groot is als het rubber

Afbeelding Hier is de binnenbus uitgetikt

Afbeelding De dremel met slijpsteentje (enige die ik nog had)

AfbeeldingDe verwijderde binnenbus. In het midden kun je dus zien hoe die weggeslepen is

AfbeeldingDe silent block verwijderd!!

Afbeelding De rommel die overblijft :D

Natuurlijk is er een makkelijke manier middels een pers...Maar ja zonder pers is dit dus ook een mogelijkheid ben ik achtergekomen :D
Met een wok blijf je bezig
Sgtnic
350cc
 
Berichten: 561
Geregistreerd: 10 jul 2011 23:18
Woonplaats: Erm

Re: Achterbrug bussen/lagers?? XY200STII

Berichtdoor dimpower » 25 jul 2011 21:05

mooie uitleg voor wie zoals ji over geen pers beschikt.uitleg zou wel passen in toppic how to. :thumbup:
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: Achterbrug bussen/lagers?? XY200STII

Berichtdoor Sgtnic » 25 jul 2011 21:23

Als er behoefte aan is kan ik hem maken uiteraard met foto's...Zegt u het maar!!

En normaal gesproken heb ik wel een pers tot beschikking maar me hobby hok is tot 20augustus gesloten :evil: dus dan maar op deze manier :P maar kan wel zeggen dat dit echt een pokke manier is maar wel werkt :D uiteindelijk dan :problem:
Met een wok blijf je bezig
Sgtnic
350cc
 
Berichten: 561
Geregistreerd: 10 jul 2011 23:18
Woonplaats: Erm

Re: Achterbrug bussen/lagers?? XY200STII

Berichtdoor dimpower » 25 jul 2011 21:32

van mij mag je de uitleg daar posten hoor.misschien eerst eventjes toelating van Admin afwachten maar zal wel geen probleem zijn.is mooi uitgelegd met bijpassende foto's. :thumbup:
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: Achterbrug bussen/lagers?? XY200STII

Berichtdoor Sgtnic » 25 jul 2011 21:37

morgen gaat de buitenbus van de andere kant eraan kan ik nog wel even wat extra fotos maken met dat opwippen en uitslijpen :)

Alleen blijft nu de vraag wat ga ik nu terug plaatsen :wtf: het gat is 25mm breed en 41mm lang en de as die er doorheen moet is 12mm...zit nu druk te kijken wat ik nu weer kan terugplaatsen...Een glijlager met een krans (van teflon/nylon of brons) zou evt ook de speling op de achterbrug kunnen opvullen...Zit aan beide zijdes ongeveer 1mm speling...

Valt me net trouwens op dat ik mooi dit forum aan volspammen ben in korte tijd hahahhaha
Met een wok blijf je bezig
Sgtnic
350cc
 
Berichten: 561
Geregistreerd: 10 jul 2011 23:18
Woonplaats: Erm

Re: Achterbrug bussen/lagers?? XY200STII

Berichtdoor spiderpig » 26 jul 2011 08:35

Je hebt PB.
Avatar gebruiker
spiderpig
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 2245
Geregistreerd: 15 dec 2009 16:32
Woonplaats: Chaam

VorigeVolgende

Keer terug naar Lagers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast