Ventilator XY200STII

Re: Ventilator XY200STII

Berichtdoor Peanut » 08 aug 2011 13:22

Wanneer je de schakelaar direkt op een accu aansluit, ALTIJD een zekering ertussen. Ivm water, vuil e.d. kan er sluiting optreden natuurlijk.

Bij sluiting zal je dan de zekering moeten vervangen.
1)Zonder zekering... in het gunstigste geval... brand je bedrading eruit. (heerlijke plastic lucht)..of de accu scheurt open..
2)Met zekering: alleen nieuwe zekering plaatsen. ;) (en natuurlijk even de draadjes nalopen om het vuil of vocht te vinden.

Tuimelaartje aansluiten? (ik zou 1 nemen met 2 aansluitingen, simpel)
bijv: om te proberen..zo'n oude witte aan/uit schakelaar van een bureaulamp of dergelijk)

Als ik het goed heb:
(Alleen wanneer je zeker weet dat de ventilator op het volle vermogen van de accu kan werken..)

1) draadje van de + pool van de accu naar een (zwevende) zekering.
(Nog niet aansluiten aan accu)
2 )vanaf de zekering draad naar een aansluiting van een 2-polige schakelaar.
3) andere aansluiting van het schakelaartje verbinden met de + van de ventilator.
4) Vanaf de - pool van de ventilator een draad naar de - pool van de accu. (of frame als dat werkt..maar pool is beter)

Alles klaar?... dan NU pas aansluiten op accu! eerst +...dan pas - aansluiten. (of even de draad met de hand op de accu houden.)
Quad A,B of C. Een quad is een quad.
Avatar gebruiker
Peanut
500cc
500cc
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 02 aug 2011 11:07
Woonplaats: Warmond

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: Ventilator XY200STII

Berichtdoor Sgtnic » 08 aug 2011 16:10

dus een 2polig stekkertje (electra echt niet mijn sterkste vak) zekering ertussen (aangepast aan de waarde van de ventilator) tuimelaartje pas maken op dashboard en klaar is nico...Zal van het weekend eens een beetje gaan knutselen...Zal nu dan wel even een simpele oplossing worden maar van de winter netjes in krimpkousje ed en netjes wegwerken...
Met een wok blijf je bezig
Sgtnic
350cc
 
Berichten: 561
Geregistreerd: 10 jul 2011 23:18
Woonplaats: Erm

Re: Ventilator XY200STII

Berichtdoor Peanut » 08 aug 2011 17:17

Sgtnic schreef:dus een 2polig stekkertje (electra echt niet mijn sterkste vak) zekering ertussen (aangepast aan de waarde van de ventilator) tuimelaartje pas maken op dashboard en klaar is nico...Zal van het weekend eens een beetje gaan knutselen...Zal nu dan wel even een simpele oplossing worden maar van de winter netjes in krimpkousje ed en netjes wegwerken...


Juist,
Maar ik doe aansluitingen meestal eerst even met lange draden buiten het voertuig. Puur om te kijken of het wel werkt.
Werkt het... dan doe ik de aansluiting zoals ie hoort te zijn.

Als je nog een oude witte shuifschakelaar hebt liggen van een oude lamp of dergelijk dan kan je die eerst even in je test gebruiken. ;)

Succes dan, en zorg dat de zekering ertussen zit, en de plus-sen en minnen goed staan. (dat bespaart je een ventilator) :D
Quad A,B of C. Een quad is een quad.
Avatar gebruiker
Peanut
500cc
500cc
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 02 aug 2011 11:07
Woonplaats: Warmond

Re: Ventilator XY200STII

Berichtdoor Sgtnic » 08 aug 2011 17:45

oooh ja..Das nog een leuke btw...hoe kan ik zien welke draad waar bij hoort...Vanaf de accu lijkt me duidelijk ;) maar die van de ventilator snap ik niks van...de ene is blauw en de andere wit...Of maakt dat niet zo heel veel uit??
Met een wok blijf je bezig
Sgtnic
350cc
 
Berichten: 561
Geregistreerd: 10 jul 2011 23:18
Woonplaats: Erm

Re: Ventilator XY200STII

Berichtdoor dimpower » 08 aug 2011 18:17

maakt wel veel uit.als je stroom op de massadraad steekt kan je ventielator in het slechtste geval naar de haaien zijn.waarschijnlijk is blauw je +.best eerst eens meten voor je alles los haald. ;)
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: Ventilator XY200STII

Berichtdoor Sgtnic » 08 aug 2011 18:33

zal het nog even nameten ed voordat ik begin te knippen ;) het is toch rotweer!!
Met een wok blijf je bezig
Sgtnic
350cc
 
Berichten: 561
Geregistreerd: 10 jul 2011 23:18
Woonplaats: Erm

Re: Ventilator XY200STII

Berichtdoor spiderpig » 08 aug 2011 20:47

Waarschijnlijk gaat alleen je ventilator de verkeede kant op draaien.
Je MAG de ventilator anders aansluiten, omdat sommige de ventilator aan de andere kant van de radiator hebben en dan MOET hij blazen i.p.v. zuigen !!

:-))) Frank
Avatar gebruiker
spiderpig
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 2245
Geregistreerd: 15 dec 2009 16:32
Woonplaats: Chaam

Re: Ventilator XY200STII

Berichtdoor Sgtnic » 08 aug 2011 20:57

We gaan het morgen gewoon eens proberen aan te sluiten kijken hoe het werkt :P of mijn chinese ventilator gaat eraan of mijn chinese accu...allebei geen echt verlies moet ik zeggen :P
Met een wok blijf je bezig
Sgtnic
350cc
 
Berichten: 561
Geregistreerd: 10 jul 2011 23:18
Woonplaats: Erm

Re: Ventilator XY200STII

Berichtdoor spiderpig » 08 aug 2011 21:59

Geen van beide gaat kapot, alleen let wel op de draairichting van de fan.
Anders word het een kleine chinook :lol:
Avatar gebruiker
spiderpig
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 2245
Geregistreerd: 15 dec 2009 16:32
Woonplaats: Chaam

Re: Ventilator XY200STII

Berichtdoor Sgtnic » 08 aug 2011 23:08

hehhee als ie gaat opstijgen heb ik hier wel een primeur denk ik ;)
Met een wok blijf je bezig
Sgtnic
350cc
 
Berichten: 561
Geregistreerd: 10 jul 2011 23:18
Woonplaats: Erm

VorigeVolgende

Keer terug naar Carburateur/ Brandstof en luchtproblemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten