Shineray XY200STII

Shineray XY200STII

Berichtdoor Sgtnic » 26 sep 2012 19:37

Afbeelding

Aangezien dat de bashans JLA en madmax ruim vertegenwoordigd word zal ik als eenzame Shineray XY200STII rijder ook maar even een verzameling maken met wat handige weetjes erbij.

Uitgezonderd de algemene info heb ik veel, praktisch alles, gekopieerd uit het Bashan topic. Deze vertoont nogal veel vergelijkingen met de XY200STII daar kom ik later nog op terug. O ja ook de opzet heb ik van denniz gekopieerd :P


Fabrikant:
http://www.shineray.com

Onderdelenleveranciers:

http://www.alg-moto.nl/ (kleine kanttekening bij zie ook uitleg hieronder)
Afgezonderd van de cardanas onderdelen zijn veel onderdelen van de BS200S-3 uitwisselbaar met die van de XY200STII. Dit scheelt nogal met het bestellen van onderdelen in het buitenland.
http://www.allesauschina.com/
http://www.capadif.com
http://www.maplesports.co.uk/

Handig weetje:
Zoals ik hierboven al vemeldde zijn de onderdelen van de BS200S-3 uitwisselbaar, tot op zekere hoogte. Aangezien dat veel mensen dit niet weten worden er willekeurige onderdelen erop gezet. Dit was bijvoorbeeld ook bij mij zo. Dit komt omdat onderdelen voor deze quad bijna niet te krijgen zijn in NLD.

Technische specificaties:

datum eerste productie onbekend maar iig al vanaf 2006
lengte 1850mm
breedte 1133 mm
hoogte 1170 mm
grondspeling 100 mm
wielbasis 1140 mm
droog gewicht 158 kg
inhoud tank 4.6 liter
motor 4 takt luchtgekoeld 1 cilinder
compressie 9,2:1
versnellingen 1 achteruit en 4 vooruit
motorolie inhoud 0,9 liter
motorolie type 15w/40-se
bougie type D8RTC (vervangen door Bougie NGK DR8ES )
max vermogen 10.6 kw/7500 rpm
max koppel 15 nm / 6000 rpm
stationair toerental 1500 rpm +/- 100 rpm
max snelheid +/- 70 km / uur
remmen 2 x schijfrem voor 1 x schijfrem achter
velgen staal, 8 inch steek 4 x 88(voor) steek achter moet ik nog nameten
banden off road type
accutype onbekend (om koude start problemen te voorkomen beter een 12 ah exemplaar monteren)

Handleiding Shineray XY200STII:

http://chinaquad.nl/viewtopic.php?f=66&t=2352

Onderdelenoverzicht/technische handleiding Shineray XY200STII:

http://chinaquad.nl/viewtopic.php?f=66&t=2411

Alles wat hier staat in het rood is gekopieerd van Denniz. Alle witte gedeeltes zijn toevoegingen.

Meest voorkomende onderdelen die voor problemen zorgen zijn:

-Standaard off road banden (ovaal of slinger) zorgen voor onbalans.
Vervangen door kwaliteitsbanden van oa Maxxis, Innova of Duro
-Standaard accu is van matige kwaliteit en zorgt al snel voor startproblemen. Vervangen door bij voorkeur een 12 ah exemplaar
-Standaard motorolie lijkt vooral op ketjap. Vervangen door merk olie en na inloopperiode verversen.
-Bougie is van slechte kwaliteit, vervangen door bijv NGK DR8ES of NGK DR8EIX iridium
-Achteras lagers, doordat het een starre achteras is hebben de lagers in het lagerhuis van de as het zwaar te verduren. Helemaal als de boel niet gesmeerd is
Vervangen van chinese lagers is aan te bevelen.

Kleppen stellen van een Bashan BS7 (bedankt DexterXL)
http://www.chinaquad.nl/viewtopic.php?f=28&t=2471&start=0&hilit=klepspeling
De kleppen stellen komt overeen met de XY200STII alleen andere klepwaardes

info over werking, afsluiting en voordeel verwijderen EGR:
http://chinaquad.nl/viewtopic.php?f=6&t=244&hilit=egr

Extra toevoeging ''egr''
http://chinaquad.nl/viewtopic.php?f=65&t=3737


info over rubbers tussen blok en frame:
viewtopic.php?f=6&t=51

verlaging van de quad voor een betere wegligging kan dmv kortere schokbrekers of door bevestigingspunten van de schokbrekers op het frame aan te passen. Uitleg over laatste methode:
viewtopic.php?f=6&t=10



info over beperking uit duimgas verwijderen:
http://www.chinaquad.nl/viewtopic.php?f=6&t=84


Wat te doen als je een XY200STII hebt gekocht, VOORDAT JE GAAT RIJDEN! Vooral bij een 2e handse

- Checken op speling van:
*A-armen boven en onder
* fuseekogels boven en onder
* stuurstangen
* wielnaven
* achterbrug
* achteras lagers
* achterwielhubs
Als er ook maar een beetje speling in 1 van bovengenoemde punten zit, is dat zeer nadelig voor het stuurgedrag.
Smeer alle lagers en draaipunten (ga er niet vanuit dat dit bij een nieuwe Shineray al goed gedaan is)

- Zet alle bouten en moeren vast met locktide of bison lockbond en controleer of alle splitpennen op de juiste manier aangebracht zijn.
- Controleer of alle bedrading en stekkerverbindingen vast zitten.
- Check of de remklauwen goed vast zitten en controleer de remvloeistof op hoeveelheid en kwaliteit
- Check de motorolie op hoeveelheid en kwaliteit
- Zorg dat de schokbrekers goed vast zitten en aan de voorkant op gelijke veerkracht staan.
- Zorg dat de sporing en camber juist is ingesteld, dit is een van de belangrijkste punten voor een veilig stuurgedrag. Maar doe dit pas als er nergens meer speling in zit.
- Controleer de ketting op speling en of deze goed gesmeerd is.

- Check als alle onderdelen origineel zijn. (te controleren bij een 2e handse)

Onderstaande tekst stond ook al in het Bashan topic maar geld in principe op alle punten ook voor de shineray.

Onderstaande tekst is door Chucky (lid CQ) van quadforumbenelux gelopieerd en geeft goede oplossingen/modificaties voor de kinderziektes die een BS7 standaard heeft:


Alles trilt.
Het trillen komt voornamelijk van het motorblok. het is een 1 cilinder, dus onbalans zal er altijd zijn.
het blok zit direct aan het frame bevestigd zonder in rubbers te hangen, en dit de grootste oorzaak waardoor het trillen zo goed te voelen is.
Door rubberen ringen of rubberen lappen met gaatjes tussen het blok en het frame te monteren wordt al een hoop trilling gedempt.

schroeven / bouten en moeren trillen los.
Doordat alles trilt trillen veel schroeven los, maar ook omdat ze niet allemaal goed zijn aangedraaid.
kwestie van alles schroeven controleren, en waar nodig extra aandraaien.

Elk boutje of moertje heeft speling in ring/steek/dop sleutels
Mij viel op dat elk boutje of moertje speling heeft. Is het een moertje voor een dop 13, dan is het voor mijn gevoel een 12,8 moertje (bestaat niet, maar je snapt wat ik bedoel)

sporing klopt niet.
bij mij stond 1 wiel recht, en de andere link naar buiten. de bedoeling bij een achterwiel aangedreven 4 wieler is om de voorste wielen toespoor te geven. Dit is een kwestie van afstellen. dit kan je zelf doen met uitlijn touwtjes en een meetlat. het beste is als je dit nog nooit gedaan hebt de quad laten uitlijnen door een bedrijf die dat doet. (zorg wel dat eerst alle speling weg is uit de draagarm bussen en fuseekogels)

camber/wielvlucht klopt niet.
Het camber is niet afgesteld bij de quad. het is wel af te stellen dmv de 2 bouten op de draagarm van de bovenste fus see kogel los te draaien en vervolgens in te draaien zodat je bovenkant van je wiel naar binnen komt te staan. het nadeel is dat je niet erg ver het negatief camber kan instellen en bij inveren van de quad het camber naar neutraal of positief gaat.
Negatief camber is wel zo fijn op een instabiele quad. Door negatief camber hierdoor heb je meer grip in de bochten maar je banden slijten wel schuin af. voor de gene die niet weten wat camber is: http://www.spitfire1500.nl/328fede0.jpg

voorveren zijn ongelijk afgesteld
dit is een kwestie van draaien aan de veren. hiervoor heb je wel een speciale 'haak' nodig. misschien kan het ook met een tang, maar je zal waarschijnlijk de mooie ringen beschadigen.

banden zijn niet gebalanceerd.
op de velgen zit geen slag/plak lood. dit kan betekenen dat de velg+band 0% onbalans heeft, of gewoon niet is gebalanceerd. Het laatste is helaas het geval. het balanceren kan bij een autobedrijf en kost tussen de 10 tot 20 euro.

door het verlagen aan de voorzijde komen de wielen naar buiten, waar door de voorkant breder is als de achter kant.
Door het verlagen komt het zwaartepunt van de quad lager te liggen. hierdoor is het kanteleffect kleiner. voor kan je de quad verlagen dmv de veerdempers in een lagere stand te monteren. Hierdoor komen de wielen iets verder naar buiten en de hoek van de draagarmen met het wegdek word kleiner. hierdoor veranderd ook je camber naar positief.

Achter kan je niet verlagen dmv de veerdemper in een ander vast te monteren.
Door achter te verlagen komen de achter wielen iets verder naar achter. helaas is er geen andere aansluiting voor de veerdemper, dus die moet zelf gemaakt worden.

Door het verlagen komt de ketting slapper te staan. en kan zelfs tegen het frame schaven. let hier dus op!

er zit een begrenzer in de duimgasunit.
De begrenzer zit er niet zomaar. tijdens het inrijden is het niet de bedoeling dat er meteen hoge toeren word gedraaid. vandaar de begrenzer.
de begrenzer is een schroef die er voorzorgt dat je gashendel niet vergenoeg kan komen. Door de schroef er uit te halen kan je al meer gas geven.
de schroef zelf zit in een plaatje met schroefdraad. deze zit aan de binnenkant van je gashendelmechanisme. door deze weg te slijpen kan je al weer meer gas geven. het nadeel is dat als alles weg is, de gasschuif in de carburateur nog steeds niet 100% geopend kan worden.


fuseekogels zijn niet ingevet !
onder het rubber van de kogels zag het er nogal droog uit. dit hoort vol met vet te zitten.
Met een vetspuitje kan je vet aan de binnenkant van het ruber spuiten.

Stuurkogels zijn niet ingevet !
Ook de stuurkogels waren droog.
Ook deze kunnen ingevet worden met lagervet.

Ketting is niet ingevet !
Omdat de ketting niet is ingevet slijt het tandwiel in. Door zo nu en dan de ketting in te vette loopt alles veel soepeler, en klinkt de ketting ook beter. gebruik hier voor geen lagervet. maar olie voor op kettingen. een goede optie is ook de ketting in een bak te leggen met warme motor olie. hierdoor komt de olie ook aan de binnenkant van de rollende delen van de ketting. Vervolgens de ketting laten uitlekken monteren en weer invetten met Olie voor op kettingen.

Ketting hangt te slap, en de ketting spanner staat op maximaal.
Bij mijn quad hangt de ketting erg slap, en met schakelen zwiept de ketting nogal. het is zelfs zover gegaan dat met het afslaan in de achteruit de ketting dwars door een beschermkap sloeg en de brokstukken daarvan weer dwars door de kabeltjes van de gearposistioner en krukassensor.

In je achterbrug zit een aluminium kleurige ronde buis van ongeveer een diameter 10 cm. Deze bus is in werkelijkheid ovaal en heeft een paar gaatjes aan de ketting zijde. door de ovale bus te klemmen met een lange bout die je door het achterste tandwiel en de eivormige bus steekt kan je doormiddel van draaien aan het achterwiel je ketting spannen. draai wel eerst de 2 boutjes los die helemaal aan het einde zitten van je achterbrug.


Achterste wielnaven zitten niet goed vast.
Dankzij de split pennen zijn mijn achterwielen er niet afgedonderd met het rijden. De wielnaven zitten namelijk niet goed vast en hierdoor zit er speling op de as en de wielnaven. controleer dit dus ook! simpelweg de moederen aandraaien en de split pen er doorheen doen.

splitpennen zitten verkeerd.
De splitpennen moeten om de schroef heen zitten, en niet over de schroef.

achterbrug heeft speling op bus.
elke bus heeft geen goede passing bij deze quad. zo ook dus de bus/rubber van de achterbrug.
ik heb dit nog niet verholpen maar dat is de volgende klus.

bovenste draag armen hebben speling op de bussen
de bovenste draag armen hebben erg veel speling. meer als op de achter brug. door de speling veranderd je sporing en camber. Erg gevaarlijk dus als je aan het rijden bent. Door met speling door te rijden wordt de speling alleen maar erger. Je kan de draagarmen vervangen, maar dan zal het waarschijnlijk weer terug komen omdat de draagarmen geen bussen hebben, maar slechts rubber afdicht ringen. achter deze afdicht ringen zit een klein druppeltje vet. en dit moet de metale bus smeren die in het midden kan kantelen. Ik heb het vet en de rubbere ringen er uit gehaald, en de leegte opgevuld met vloeibaar rubber (35% rekbaar). vervolgens heb ik de rubberen ringen weer terug gezet. hierdoor zit de matale bus weer exact in het midden.

Het resultaat is een stuggere draagarm bus waar geen speling op zit. en het stuurgedrag (wat eerst zoekerig was) is nu een stuk beter.

onderste draagarmen hebben speling op de bussen.
Het zelfde verhaal als hier boven. alleen moet ik dit nog doen omdat k gister al in het donker zat te klussen..

Remklauw bevestiging heeft speling.
Wat mij na 1 dag rijden op viel was dat de rem rare geluiden maakte. ik dacht eerst dat de blokken versleten waren, maar er was geen ijzer op ijzercontact op de remschijf. toen ben ik gaan kijken, en ontdekte dat de remklauw en de remklauwophanging speling had.
door de ophanging van de remklauw vast te zetten was het geluid weg. dus er moest een manier zijn om die plaat vast te zetten.
ik heb het opglost door een gaatje in de plaat te boren en hier een bout doorheen die geklemd(kan ook gelast worden) op de achter brug.

Het resultaat is geen klapperende remblokken, geen speling meer, en een beter gevoel in het rempedaal.

Kappen zitten zo gemonteerd dat het zadel tegen de kappen komt (lak slijt weg)
Het viel mij al op dat bij de aankoop van de quad dat de rand van het zadel aan de voorzijde op de kappen schuurde, en hierdoor de lak langzaam doet slijten. De kappen hebben allemaal ovale gaten zodat je toch iets speling kan creeren tussen het zadel en de kappen. simpelweg alles kappen los halen en weer goed terug zetten.

km teller display krijgt niet genoeg stroom als de koplampen aanstaan + knipperlicht.
Het stationair toerental is erg laag afgesteld. zolaag dat als de verlichting aanstaan en het knipperlicht wordt gebruikt, de koplamp ook mee knipperd.
op de carberatuer zit een draaischroef waardoor je het toerental iets hoger kan zetten. hierdoor is dit probleem meteen verholpen.

gasschuif kan niet volledig open.
Zoals al eerder gemeld, zit er een begrenzer in de gashendel. door deze weg tehalen kan je gasschuif al verder open, en kom je ineens een boel vermogen tegen:D door de begrenzings schroef weg te halen kan je 75% gas geven. door het plaatje weg te slijpen al wat meer. (ik heb nog niet gecontroleerd hoe veel meer)

Inlaatspruitstuk sluit niet netjes aan op de cilinderkop.
Nu gaan we mieren neuken, maar goed... bij elke motor sluit het spruitstuk niet goed aan. dus dit is te maken. hoewel het er op lijkt alsof er wel tijd aan is besteed door de maten exacte te draaien, zit het hart van het inlaatspsruitstuk niet op het hart van je inlaatkanaal.
dit heb ik nog niet opgelost. een oplossing is 1 boutgaatje iets uitboren waardoor je het spruitstukje iets kan verschuiven. een 2e oplossing is portmatchen...

standaart sproeier is te klein.
door de sproeier te vervangen voor een grotere zou je meer vermogen moeten krijgen. ik heb dit nog niet gedaan. ik zag dat er bij mij een sproer 89 of 68 in zat. ik ga er vanuit dat het 89 is. men zegt dat er sproeier 105 in kan op een standaart setup?

choke werkt, maar het is lastig om uit te vinden in welke stand hij moet staan met een koude start.
als ik de quad start slaat hij steeds weer af. ook als ik de choke gebruik. ik moet wat gas geven en dat is het ok. dit is wel irritant. ik heb nog niet door in welke stand de choke moet staan. maar misschien kan het ook liggen aan de kleine sproeier.

zekering onder de CDI unit zit niet goed vast waardoor het display soms niet aangaat.
Bij de aankoop werd verteld dat soms bij het contact aan zetten, het display niet aan gaat en dat ik dan effe aan de cdi moest rommelen.
dit wertke, maar niet altijd. Toen kwam ik er achter dat de CDI gewoon goed was, en dat de ronde glaze zekering onder de cdi niet goed geklemd zat in de fitting. de fitting is een U vorm. Door de U iets dicht te knijpen klemt de zekering beter. en het probleem was meteen opgelost.
Met een wok blijf je bezig
Sgtnic
350cc
 
Berichten: 561
Geregistreerd: 10 jul 2011 23:18
Woonplaats: Erm

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: Shineray XY200STII

Berichtdoor Sgtnic » 10 okt 2012 21:36

Het probleem bij de XY200STII is een lekkende versnellingsindicator. Als er dus daar in de buurt ergens olie lekt is dit een verstandige om als eerste te controleren. Ik had bij deze het voordeel dat me blok al gedemonteerd was. VERGEET DUS NIET OM JE OLIE AF TE TAPPEN VOORDAT JE BEGINT.

Ik zal hier dus ingaan op de volgende onderwerpen:
In de normale situatie simpelweg O ring vervangen
Linkermotorkap demonteren tbv O ring vervangen
Linkermotorkap modificatie tbv O ring vervangen
Bouten versnellingsindicator uitboren tbv O ring vervangen.

Benodigd:
Sterschroevendraaier middelmaat
Platte schroevendraaier middelmaat
Sleutel 8 (ring steek of dop maakt niet uit)
Boormachine (plus boortje 2 6 8)
Nieuwe bouten fabory
Nieuwe O ring fabory

O RING VERVANGEN

Benodigd:
sterschroevendraaier
Platte schroevendraaier (eventueel)
Eventueel nieuwe pakking

Op onderstaande foto is dus te zien dat de versnellingsindicator achter de linkermotorafdekkap zit. De eerste bout is hier al te zien. Met een beetje moeite is deze redelijk simpel te verwijderen. Bout 2 word een probleem.

Afbeelding

Hier had ik voor de gelegenheid de linkermotorafdekkap verwijderd waardoor nu dus ook de 2e bout te zien is. Op deze manier kan je eenvoudig de bout verwijderen. Zie ook linkermotorkap demonteren tbv O ring vervangen

Afbeelding

Hier zit dus het O ringetje die de lekkage veroorzaakt. Deze kan nu dus verwijderd worden.

Afbeelding

En dit is het resultaat bij het blok na het verwijderen van de indicator.

Afbeelding

Even de boel schoonmaken en de nieuwe O ring om de indicator en in omgekeerde volgorde weer terug plaatsen.


Linkermotorkap demonteren tbv O ring vervangen

Benodigd:
Sleutel 8
Nieuwe pakking (indien benodigd)

Dit is de zijaanzicht van het motorblok. Demonteer alle in het rood aangegeven bouten van de motorafdekking en waar de starterkrans zit.

Afbeelding

Verwijder het kapje van de starterkrans. Verwijder daarna de starterkrans met de bijbehorende as. Let op hier zit ook een pakking tussen. Onderaan dit bericht staat een link naar een passende pakkingset voor de XY200STII

Afbeelding
Afbeelding

Verwijder nu de motorkap. Doet dit voorzichtig aangezien er nog een pakking zit. Indien mogelijk vervang deze na het verwijderen van de motorkap.

Afbeelding

Verwijder hier ook dit tandwiel (geen flauw idee wat voor benaming maar goed). Deze zit los dus deze verwijderen dit voorkomt beschadigingen.

Afbeelding


Linkermotorkap modificatie tbv O ring vervangen

Benodigd:
Boormachine
Boortjes( 2 6 8)

Omdat als de linkerkap op het blok zit er geen mogelijkheid is om bij de achterste bout te komen is een modificatie benodigd om dit in de toekomst makkelijker te doen. De meeste type quads hebben deze modificatie al fabrieksaf.

De modificatie is niks anders dan in de hoek van de motorafdekkap een gaatje te boren ter grootte van een schroevendraaier. Begin met een 2 boortje en vervolg dan met 6 en daarna 8. Dit voorkomt scheuren van het materiaal.

Afbeelding
Afbeelding

Bouten versnellingsindicator uitboren tbv O ring vervangen

Benodigd:
Boormachine
Boortje 2 en 8

De bouten op deze plek zijn van de kwaliteit chinees. Oftewel van vrij zacht materiaal. Deze willen nog weleens kapot draaien. Om zo min mogelijk schade te maken is het verstandig om eerst met een boortje 2 in het midden beginnen te boren. Ongeveer zo diep als dat de kop lang is. Daarna vervolg je met een boortje 8 totdat de kop eraf is. Hierna kan je met een platte schroevendraaier de versnellingsindicator een handje helpen om eruit te komen.


Vervangingsonderdelen

De originele O ring heeft de volgende afmeting.
Binnenmaat 20mm
Buitenmaat 23mm
Dikte 2mm

De indicator heeft een afmeting van 19,5mm

Deze wil ik zelf dus gaan vervangen door een O ring van Fabory met onderstaande specs:
Artikelnummer 38810195001
Binnenmaat 195,0
Buitenmaat nog onbekend staat niet op de site
Dikte 3mm
Ik heb deze nog niet geprobeerd dus zal me ervaring hierover nog plaatsen

Bouten
De originele was een kruiskopbout met een draadlengte van 15,5mm. De indicator is versterkt op de bevestigingspunten met 2 busjes. Deze heeft een buitendiameter van 6mm.

Deze wil ik dus gaan vervangen door een rvs inbus flensschroef met onderstaande specs
artikelnummer 51028040014
Afbeelding
Voldraad L = 16
s 2,5
k (max.) 2,2
dc (max.) 9,4
P 0,7
L 14
d M4

De XY200STII is niet echt een courante quad in NLD zodoende zijn onderdelen wat moeilijker te krijgen. Hieronder dus nog een verwijzing naar een juiste pakkingset.

http://www.brinkmotoren.nl/pakkingen_afdichtingen/dirtbike_atv/604/
Deze pakkingenset past!!
Met een wok blijf je bezig
Sgtnic
350cc
 
Berichten: 561
Geregistreerd: 10 jul 2011 23:18
Woonplaats: Erm

Re: Shineray XY200STII

Berichtdoor Nickyquad » 03 jul 2016 22:22

Hoi....ik heb dus zon quad, ik ben opzoek gegaan naar het "begrens"schroefje maar kan het nergens vinden..gashendel opengedraaid :cry:
waar kan ik dit precies vinden?
Nickyquad
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 30 jun 2016 16:59


Keer terug naar Algemene merk/type informatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten