Het probleem bij de XY200STII is een lekkende versnellingsindicator. Als er dus daar in de buurt ergens olie lekt is dit een verstandige om als eerste te controleren. Ik had bij deze het voordeel dat me blok al gedemonteerd was. VERGEET DUS NIET OM JE OLIE AF TE TAPPEN VOORDAT JE BEGINT.
Ik zal hier dus ingaan op de volgende onderwerpen:
In de normale situatie simpelweg O ring vervangen
Linkermotorkap demonteren tbv O ring vervangen
Linkermotorkap modificatie tbv O ring vervangen
Bouten versnellingsindicator uitboren tbv O ring vervangen.
Benodigd:
Sterschroevendraaier middelmaat
Platte schroevendraaier middelmaat
Sleutel 8 (ring steek of dop maakt niet uit)
Boormachine (plus boortje 2 6 8)
Nieuwe bouten fabory
Nieuwe O ring fabory
O RING VERVANGENBenodigd:
sterschroevendraaier
Platte schroevendraaier (eventueel)
Eventueel nieuwe pakking
Op onderstaande foto is dus te zien dat de versnellingsindicator achter de linkermotorafdekkap zit. De eerste bout is hier al te zien. Met een beetje moeite is deze redelijk simpel te verwijderen. Bout 2 word een probleem.
Hier had ik voor de gelegenheid de linkermotorafdekkap verwijderd waardoor nu dus ook de 2e bout te zien is. Op deze manier kan je eenvoudig de bout verwijderen. Zie ook linkermotorkap demonteren tbv O ring vervangen
Hier zit dus het O ringetje die de lekkage veroorzaakt. Deze kan nu dus verwijderd worden.
En dit is het resultaat bij het blok na het verwijderen van de indicator.
Even de boel schoonmaken en de nieuwe O ring om de indicator en in omgekeerde volgorde weer terug plaatsen.
Linkermotorkap demonteren tbv O ring vervangenBenodigd:
Sleutel 8
Nieuwe pakking (indien benodigd)
Dit is de zijaanzicht van het motorblok. Demonteer alle in het rood aangegeven bouten van de motorafdekking en waar de starterkrans zit.
Verwijder het kapje van de starterkrans. Verwijder daarna de starterkrans met de bijbehorende as. Let op hier zit ook een pakking tussen. Onderaan dit bericht staat een link naar een passende pakkingset voor de XY200STII
Verwijder nu de motorkap. Doet dit voorzichtig aangezien er nog een pakking zit. Indien mogelijk vervang deze na het verwijderen van de motorkap.
Verwijder hier ook dit tandwiel (geen flauw idee wat voor benaming maar goed). Deze zit los dus deze verwijderen dit voorkomt beschadigingen.
Linkermotorkap modificatie tbv O ring vervangenBenodigd:
Boormachine
Boortjes( 2 6 8)
Omdat als de linkerkap op het blok zit er geen mogelijkheid is om bij de achterste bout te komen is een modificatie benodigd om dit in de toekomst makkelijker te doen. De meeste type quads hebben deze modificatie al fabrieksaf.
De modificatie is niks anders dan in de hoek van de motorafdekkap een gaatje te boren ter grootte van een schroevendraaier. Begin met een 2 boortje en vervolg dan met 6 en daarna 8. Dit voorkomt scheuren van het materiaal.
Bouten versnellingsindicator uitboren tbv O ring vervangenBenodigd:
Boormachine
Boortje 2 en 8
De bouten op deze plek zijn van de kwaliteit chinees. Oftewel van vrij zacht materiaal. Deze willen nog weleens kapot draaien. Om zo min mogelijk schade te maken is het verstandig om eerst met een boortje 2 in het midden beginnen te boren. Ongeveer zo diep als dat de kop lang is. Daarna vervolg je met een boortje 8 totdat de kop eraf is. Hierna kan je met een platte schroevendraaier de versnellingsindicator een handje helpen om eruit te komen.
VervangingsonderdelenDe originele O ring heeft de volgende afmeting.
Binnenmaat 20mm
Buitenmaat 23mm
Dikte 2mm
De indicator heeft een afmeting van 19,5mm
Deze wil ik zelf dus gaan vervangen door een O ring van Fabory met onderstaande specs:
Artikelnummer 38810195001
Binnenmaat 195,0
Buitenmaat nog onbekend staat niet op de site
Dikte 3mm
Ik heb deze nog niet geprobeerd dus zal me ervaring hierover nog plaatsen
Bouten
De originele was een kruiskopbout met een draadlengte van 15,5mm. De indicator is versterkt op de bevestigingspunten met 2 busjes. Deze heeft een buitendiameter van 6mm.
Deze wil ik dus gaan vervangen door een rvs inbus flensschroef met onderstaande specs
artikelnummer 51028040014
Voldraad L = 16
s 2,5
k (max.) 2,2
dc (max.) 9,4
P 0,7
L 14
d M4
De XY200STII is niet echt een courante quad in NLD zodoende zijn onderdelen wat moeilijker te krijgen. Hieronder dus nog een verwijzing naar een juiste pakkingset.
http://www.brinkmotoren.nl/pakkingen_afdichtingen/dirtbike_atv/604/Deze pakkingenset past!!