Pagina 1 van 1

Alg. Info "EGR"

BerichtGeplaatst: 17 sep 2012 18:32
door DexterXL
Met dank aan Eagle Motorsport voor zijn over duidelijke uitleg van wat in
de volksmond "EGR" genoemd....wat ten onrechte blijkt te zijn:

[color=#FF0000] Om de emissie normen van tegenwoordig te kunnen behalen, worden er slimme manieren bedacht om met technische oplossingen een lager CO percentage uit de uitlaat te krijgen.

Een daarvan is het toepassen van Uitlaatgasrecirculatie (EGR, ofwel Exhaust Gas Recirculation).
Bij dat principe wordt een gedeelte van de uitlaatgassen via het inlaat kanaal terug gevoerd de compressie kamer in, om vervolgens nogmaals te ontbranden.

Nu lijkt het alsof dat op de quads is toegepast, maar niets is minder waar.
Het is namelijk geen EGR wat op de quads zit.
Voor het gemak noemt men het wel EGR, omdat dat het meest erop lijkt en nagenoeg iedereen kent de term EGR wel.
De oorspronkelijke term is Uitlaat gas verdunning of verrijking.

Bij dit principe wordt verse zuurstof bij iedere uitlaatslag van de viertakt motor achter de uitstromende uitlaatgassen de uitlaat ingevoerd.
Tijdens dit proces kunnen eventuele onverbrande uitlaatgassen toch nog ontbranden, alsmede zal de extra zuurstof de reeds verbrande uitlaatgassen verdunnen met zuivere lucht.

Hoe dit werkt.
In de uitlaatpijp wordt na iedere uitlaatslag van de 4takt motor een klein vacuum gecre

Re: Alg. Info "EGR"

BerichtGeplaatst: 17 sep 2012 19:35
door 4 wieltjes
Bedankt dexter voor het hier plaatsen.
Had ik eigenlijk moeten doen. :oops:
Om vervuiling te voorkomen word dit afgesloten,dan blijft het een nette topic.