Bashan BS7 200cc documentatie

Bashan BS7 200cc documentatie

Berichtdoor admin » 11 jan 2012 00:36

Bashan BS7 200cc

Afbeelding

Fabrikant:
http://bashanmotor.com/products.asp

Onderdelenleveranciers:

http://www.alg-moto.nl/
http://www.allesauschina.com/
http://www.di-nagyioproducts.com/


2e hands onderdelen:

http://www.sloopquad.nl
http://www.chinaquad.nl/viewforum.php?f=58 (CQ second hand parts)

Technische specificaties:

datum eerste productie 2008
lengte 1680 mm
breedte 1115 mm
hoogte 1120 mm
grondspeling 100 mm
wielbasis 1160 mm
droog gewicht 167 kg
inhoud tank 5,5 liter
motor 4 takt water gekoeld 1 cilinder
compressie 9,2:1
versnellingen 1 achteruit en 4 vooruit
motorolie inhoud 0,9 liter
motorolie type 15w/40-se
bougie type C7HSANGK (vervangen door Bougie NGK DR8ES )
max vermogen 9,5 kw/7500 rpm
max koppel 12,1 nm / 6500 rpm
stationair toerental 1500 rpm +/- 100 rpm
max snelheid +/- 80 km / uur
remmen 2 x schijfrem voor 1 x schijfrem achter
velgen staal, 10 inch steek 4 x 110
banden off road type
voor : 21x7-10
achter : 20x10-10
accutype 12N9-bs (om koude start problemen te voorkomen beter een 12 ah exemplaar monteren)

Handleiding Bashan bs7:

http://www.chinaquad.nl/viewtopic.php?f=29&t=1846
http://www.chinaquad.nl/viewtopic.php?f=29&t=1845
http://www.chinaquad.nl/viewtopic.php?f=29&t=1844

Onderdelenoverzicht Bashan bs7:

http://www.chinaquad.nl/viewtopic.php?f=29&t=636
http://www.chinaquad.nl/viewtopic.php?f=29&t=635
http://www.chinaquad.nl/viewtopic.php?f=29&t=634

Meest voorkomende onderdelen die voor problemen zorgen zijn:

-Standaard off road banden (ovaal of slinger) zorgen voor onbalans.
Vervangen door kwaliteitsbanden van oa Maxxis, Innova of Duro
-Standaard accu is van matige kwaliteit en zorgt al snel voor startproblemen. Vervangen door bij voorkeur een 12 ah exemplaar
-Standaard motorolie lijkt vooral bij de 2008/2009 modellen op ketjap. Vervangen door merk olie en na inloopperiode verversen.
-Bougie is van slechte kwaliteit, vervangen door bijv NGK DR8ES of NGK DR8EIX iridium
-Achteras lagers, doordat het een starre achteras is hebben de lagers in het lagerhuis van de as het zwaar te verduren. Helemaal als de boel niet gesmeerd is ;) Vervangen van chinese lagers kan door skf vervangingslagers te monteren type:Lagers SKF 6007-2RS1 en keerring 40x62x8.

Type 1 BS7 is er uit 2008/2009 in 2 uitvoeringen.
Let op met het type BS7 waarvan de schokbrekers aan de bovenkant helemaal goudkleurig zijn en een witte/cremekleurige achterbrug hebben.
Deze wijken af van de standaard BS7.
-niet alle vervangingsonderdelen zoals bijv. ALG levert passen op deze quad.
Bekende verschillen zijn:
* steek van voorwiel hub is 4 x 88 ipv 4 x 110
* hub en fusee zijn anders en niet uitwisselbaar.
* Hebben geen smeernippels op A armen en achterbrug.
* Kleinere diameter van bevestiging van bovenste fuseekogel.
* A armen hebben een andere lengte
* geen bevestigingsnokken voor nervbar
* slechte kwaliteit glijlager in achterbrug ipv naaldlagers.
* ander uiterlijk van de uitlaatdemper(wel uitwisselbaar)


Kleppen stellen van een Bashan BS7 (bedankt DexterXL)
http://www.chinaquad.nl/viewtopic.php?f=28&t=2471&start=0&hilit=klepspeling

Achter remklauw modificatie tegen speling:
http://www.chinaquad.nl/viewtopic.php?f=6&t=1238&p=35016#p35016

Vervangen type 1 achterbrug door type 2 met naaldlagers
http://www.chinaquad.nl/viewtopic.php?f=6&t=565

spruitstuk tussen blok en carburateur pas maken:
http://www.chinaquad.nl/viewtopic.php?f=6&t=76

info over werking, afsluiting en voordeel verwijderen EGR:
http://chinaquad.nl/viewtopic.php?f=6&t=244&hilit=egr


info over rubbers tussen blok en frame:
http://chinaquad.nl/viewtopic.php?f=6&t=51

verlaging van de quad voor een betere wegligging kan dmv kortere schokbrekers of door bevestigingspunten van de schokbrekers op het frame aan te passen. Uitleg over laatste methode:
http://chinaquad.nl/viewtopic.php?f=6&t=10


info over beperking uit duimgas verwijderen:
http://www.chinaquad.nl/viewtopic.php?f=6&t=84




Wat te doen als je een Bashan hebt gekocht, VOORDAT JE GAAT RIJDEN!

- Checken op speling van:
*A-armen boven en onder
* fuseekogels boven en onder
* stuurstangen
* wielnaven
* achterbrug
* achteras lagers
* achterwielhubs
Als er ook maar een beetje speling in 1 van bovengenoemde punten zit, is dat zeer nadelig voor het stuurgedrag.
Smeer alle lagers en draaipunten (ga er niet vanuit dat dit bij een nieuwe Bashan al goed gedaan is)

- Zet alle bouten en moeren vast met locktide of bison lockbond en controleer of alle splitpennen op de juiste manier aangebracht zijn.
- Controleer of alle bedrading en stekkerverbindingen vast zitten.
- Check of de remklauwen goed vast zitten en controleer de remvloeistof op hoeveelheid en kwaliteit
- Check de motorolie op hoeveelheid en kwaliteit
- Zorg dat de schokbrekers goed vast zitten en aan de voorkant op gelijke veerkracht staan.
- Zorg dat de sporing en camber juist is ingesteld, dit is een van de belangrijkste punten voor een veilig stuurgedrag. Maar doe dit pas als er nergens meer speling in zit.
- Controleer de ketting op speling en of deze goed gesmeerd is.

Onderstaande tekst is door Chucky (lid CQ) van quadforumbenelux gelopieerd en geeft goede oplossingen/modificaties voor de kinderziektes die een BS7 standaard heeft:

[color=#FF0000]
Alles trilt.
Het trillen komt voornamelijk van het motorblok. het is een 1 cilinder, dus onbalans zal er altijd zijn.
het blok zit direct aan het frame bevestigd zonder in rubbers te hangen, en dit de grootste oorzaak waardoor het trillen zo goed te voelen is.
Door rubberen ringen of rubberen lappen met gaatjes tussen het blok en het frame te monteren wordt al een hoop trilling gedempt.

schroeven / bouten en moeren trillen los.
Doordat alles trilt trillen veel schroeven los, maar ook omdat ze niet allemaal goed zijn aangedraaid.
kwestie van alles schroeven controleren, en waar nodig extra aandraaien.

Elk boutje of moertje heeft speling in ring/steek/dop sleutels
Mij viel op dat elk boutje of moertje speling heeft. Is het een moertje voor een dop 13, dan is het voor mijn gevoel een 12,8 moertje (bestaat niet, maar je snapt wat ik bedoel)

sporing klopt niet.
bij mij stond 1 wiel recht, en de andere link naar buiten. de bedoeling bij een achterwiel aangedreven 4 wieler is om de voorste wielen toespoor te geven. Dit is een kwestie van afstellen. dit kan je zelf doen met uitlijn touwtjes en een meetlat. het beste is als je dit nog nooit gedaan hebt de quad laten uitlijnen door een bedrijf die dat doet. (zorg wel dat eerst alle speling weg is uit de draagarm bussen en fuseekogels)

camber/wielvlucht klopt niet.
Het camber is niet afgesteld bij de quad. het is wel af te stellen dmv de 2 bouten op de draagarm van de bovenste fus see kogel los te draaien en vervolgens in te draaien zodat je bovenkant van je wiel naar binnen komt te staan. het nadeel is dat je niet erg ver het negatief camber kan instellen en bij inveren van de quad het camber naar neutraal of positief gaat.
Negatief camber is wel zo fijn op een instabiele quad. Door negatief camber hierdoor heb je meer grip in de bochten maar je banden slijten wel schuin af. voor de gene die niet weten wat camber is: http://www.spitfire1500.nl/328fede0.jpg

voorveren zijn ongelijk afgesteld
dit is een kwestie van draaien aan de veren. hiervoor heb je wel een speciale 'haak' nodig. misschien kan het ook met een tang, maar je zal waarschijnlijk de mooie ringen beschadigen.

banden zijn niet gebalanceerd.
op de velgen zit geen slag/plak lood. dit kan betekenen dat de velg+band 0% onbalans heeft, of gewoon niet is gebalanceerd. Het laatste is helaas het geval. het balanceren kan bij een autobedrijf en kost tussen de 10 tot 20 euro.

door het verlagen aan de voorzijde komen de wielen naar buiten, waar door de voorkant breder is als de achter kant.
Door het verlagen komt het zwaartepunt van de quad lager te liggen. hierdoor is het kanteleffect kleiner. voor kan je de quad verlagen dmv de veerdempers in een lagere stand te monteren. Hierdoor komen de wielen iets verder naar buiten en de hoek van de draagarmen met het wegdek word kleiner. hierdoor veranderd ook je camber naar positief.

Achter kan je niet verlagen dmv de veerdemper in een ander vast te monteren.
Door achter te verlagen komen de achter wielen iets verder naar achter. helaas is er geen andere aansluiting voor de veerdemper, dus die moet zelf gemaakt worden.

Door het verlagen komt de ketting slapper te staan. en kan zelfs tegen het frame schaven. let hier dus op!

er zit een begrenzer in de duimgasunit.
De begrenzer zit er niet zomaar. tijdens het inrijden is het niet de bedoeling dat er meteen hoge toeren word gedraaid. vandaar de begrenzer.
de begrenzer is een schroef die er voorzorgt dat je gashendel niet vergenoeg kan komen. Door de schroef er uit te halen kan je al meer gas geven.
de schroef zelf zit in een plaatje met schroefdraad. deze zit aan de binnenkant van je gashendelmechanisme. door deze weg te slijpen kan je al weer meer gas geven. het nadeel is dat als alles weg is, de gasschuif in de carburateur nog steeds niet 100% geopend kan worden.


fuseekogels zijn niet ingevet !
onder het rubber van de kogels zag het er nogal droog uit. dit hoort vol met vet te zitten.
Met een vetspuitje kan je vet aan de binnenkant van het ruber spuiten.

Stuurkogels zijn niet ingevet !
Ook de stuurkogels waren droog.
Ook deze kunnen ingevet worden met lagervet.

Ketting is niet ingevet !
Omdat de ketting niet is ingevet slijt het tandwiel in. Door zo nu en dan de ketting in te vette loopt alles veel soepeler, en klinkt de ketting ook beter. gebruik hier voor geen lagervet. maar olie voor op kettingen. een goede optie is ook de ketting in een bak te leggen met warme motor olie. hierdoor komt de olie ook aan de binnenkant van de rollende delen van de ketting. Vervolgens de ketting laten uitlekken monteren en weer invetten met Olie voor op kettingen.

Ketting hangt te slap, en de ketting spanner staat op maximaal.
Bij mijn quad hangt de ketting erg slap, en met schakelen zwiept de ketting nogal. het is zelfs zover gegaan dat met het afslaan in de achteruit de ketting dwars door een beschermkap sloeg en de brokstukken daarvan weer dwars door de kabeltjes van de gearposistioner en krukassensor.

In je achterbrug zit een aluminium kleurige ronde buis van ongeveer een diameter 10 cm. Deze bus is in werkelijkheid ovaal en heeft een paar gaatjes aan de ketting zijde. door de ovale bus te klemmen met een lange bout die je door het achterste tandwiel en de eivormige bus steekt kan je doormiddel van draaien aan het achterwiel je ketting spannen. draai wel eerst de 2 boutjes los die helemaal aan het einde zitten van je achterbrug.


Achterste wielnaven zitten niet goed vast.
Dankzij de split pennen zijn mijn achterwielen er niet afgedonderd met het rijden. De wielnaven zitten namelijk niet goed vast en hierdoor zit er speling op de as en de wielnaven. controleer dit dus ook! simpelweg de moederen aandraaien en de split pen er doorheen doen.

splitpennen zitten verkeerd.
De splitpennen moeten om de schroef heen zitten, en niet over de schroef.

achterbrug heeft speling op bus.
elke bus heeft geen goede passing bij deze quad. zo ook dus de bus/rubber van de achterbrug.
ik heb dit nog niet verholpen maar dat is de volgende klus.

bovenste draag armen hebben speling op de bussen
de bovenste draag armen hebben erg veel speling. meer als op de achter brug. door de speling veranderd je sporing en camber. Erg gevaarlijk dus als je aan het rijden bent. Door met speling door te rijden wordt de speling alleen maar erger. Je kan de draagarmen vervangen, maar dan zal het waarschijnlijk weer terug komen omdat de draagarmen geen bussen hebben, maar slechts rubber afdicht ringen. achter deze afdicht ringen zit een klein druppeltje vet. en dit moet de metale bus smeren die in het midden kan kantelen. Ik heb het vet en de rubbere ringen er uit gehaald, en de leegte opgevuld met vloeibaar rubber (35% rekbaar). vervolgens heb ik de rubberen ringen weer terug gezet. hierdoor zit de matale bus weer exact in het midden.

Het resultaat is een stuggere draagarm bus waar geen speling op zit. en het stuurgedrag (wat eerst zoekerig was) is nu een stuk beter.

onderste draagarmen hebben speling op de bussen.
Het zelfde verhaal als hier boven. alleen moet ik dit nog doen omdat k gister al in het donker zat te klussen..

Remklauw bevestiging heeft speling.
Wat mij na 1 dag rijden op viel was dat de rem rare geluiden maakte. ik dacht eerst dat de blokken versleten waren, maar er was geen ijzer op ijzercontact op de remschijf. toen ben ik gaan kijken, en ontdekte dat de remklauw en de remklauwophanging speling had.
door de ophanging van de remklauw vast te zetten was het geluid weg. dus er moest een manier zijn om die plaat vast te zetten.
ik heb het opglost door een gaatje in de plaat te boren en hier een bout doorheen die geklemd(kan ook gelast worden) op de achter brug.

Het resultaat is geen klapperende remblokken, geen speling meer, en een beter gevoel in het rempedaal.

Kappen zitten zo gemonteerd dat het zadel tegen de kappen komt (lak slijt weg)
Het viel mij al op dat bij de aankoop van de quad dat de rand van het zadel aan de voorzijde op de kappen schuurde, en hierdoor de lak langzaam doet slijten. De kappen hebben allemaal ovale gaten zodat je toch iets speling kan creeren tussen het zadel en de kappen. simpelweg alles kappen los halen en weer goed terug zetten.

km teller display krijgt niet genoeg stroom als de koplampen aanstaan + knipperlicht.
Het stationair toerental is erg laag afgesteld. zolaag dat als de verlichting aanstaan en het knipperlicht wordt gebruikt, de koplamp ook mee knipperd.
op de carberatuer zit een draaischroef waardoor je het toerental iets hoger kan zetten. hierdoor is dit probleem meteen verholpen.

gasschuif kan niet volledig open.
Zoals al eerder gemeld, zit er een begrenzer in de gashendel. door deze weg tehalen kan je gasschuif al verder open, en kom je ineens een boel vermogen tegen:D door de begrenzings schroef weg te halen kan je 75% gas geven. door het plaatje weg te slijpen al wat meer. (ik heb nog niet gecontroleerd hoe veel meer)

Inlaatspruitstuk sluit niet netjes aan op de cilinderkop.
Nu gaan we mieren neuken, maar goed... bij elke motor sluit het spruitstuk niet goed aan. dus dit is te maken. hoewel het er op lijkt alsof er wel tijd aan is besteed door de maten exacte te draaien, zit het hart van het inlaatspsruitstuk niet op het hart van je inlaatkanaal.
dit heb ik nog niet opgelost. een oplossing is 1 boutgaatje iets uitboren waardoor je het spruitstukje iets kan verschuiven. een 2e oplossing is portmatchen...

standaart sproeier is te klein.
door de sproeier te vervangen voor een grotere zou je meer vermogen moeten krijgen. ik heb dit nog niet gedaan. ik zag dat er bij mij een sproer 89 of 68 in zat. ik ga er vanuit dat het 89 is. men zegt dat er sproeier 105 in kan op een standaart setup?

choke werkt, maar het is lastig om uit te vinden in welke stand hij moet staan met een koude start.
als ik de quad start slaat hij steeds weer af. ook als ik de choke gebruik. ik moet wat gas geven en dat is het ok. dit is wel irritant. ik heb nog niet door in welke stand de choke moet staan. maar misschien kan het ook liggen aan de kleine sproeier.

zekering onder de CDI unit zit niet goed vast waardoor het display soms niet aangaat.
Bij de aankoop werd verteld dat soms bij het contact aan zetten, het display niet aan gaat en dat ik dan effe aan de cdi moest rommelen.
dit wertke, maar niet altijd. Toen kwam ik er achter dat de CDI gewoon goed was, en dat de ronde glaze zekering onder de cdi niet goed geklemd zat in de fitting. de fitting is een U vorm. Door de U iets dicht te knijpen klemt de zekering beter. en het probleem was meteen opgelost.
Afbeelding Greetz Admin
Avatar gebruiker
admin
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 2515
Geregistreerd: 03 maart 2009 02:06
Woonplaats: Zandvoort

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: Bashan BS7 200cc documentatie

Berichtdoor admin » 13 maart 2012 23:08

Let op, er is ook een type Bashan bs7 200cc waar geen eec wegtoelatings papieren bij zit. Ook heeft deze geen typeplaatje op de bekende plek voor op het frame. Dit type is niet geschikt voor de openbare weg en kan niet op de bekende manier (keuring bij RDW) worden voorzien van een kenteken.
Als je dus een kentekenloze Bashan koopt, moet je goed opletten of dit certificaat en het typeplaatje aanwezig is.
Afbeelding Greetz Admin
Avatar gebruiker
admin
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 2515
Geregistreerd: 03 maart 2009 02:06
Woonplaats: Zandvoort

Re: Bashan BS7 200cc documentatie

Berichtdoor admin » 26 aug 2012 14:18

adv schreef:In verband met de gasschuif.
ik heb mijn kabel kunnen afregelen waardoor ik de schuif 100% openkrijg.
je kan deze opspannen deze zit ergens aan het stuur gewoon ff kabel volgen.
Normaal heb je wat vrije slag op uw hendel als je deze wegwerkt door de kabel op te spannen krijg je je gasschuif helemaal open.


Gaschuif krijg je optimaal open door hevel in duimgas af te slijpen. Daar zit een begrenzing in ;)
Afbeelding Greetz Admin
Avatar gebruiker
admin
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 2515
Geregistreerd: 03 maart 2009 02:06
Woonplaats: Zandvoort

Re: Bashan BS7 200cc documentatie

Berichtdoor 4 wieltjes » 01 dec 2013 20:05

De info hieronder geldt ook voor de 250cc Bashan en al zijn klonen.

Lagerhuis:
Het is belangrijk om het lagerhuis van je achteras met goed passende bouten vast te zetten.
M10 met een boutlengte van min. 9 cm.
Het schroefdraad moet alleen de laatste 2 a 3 cm er op zitten.
Bij gebruik van bijvoorbeeld m8 gaat het huis hoe goed je het ook vastzet schuiven door de krachten die er op komen te staan als je de hoek om gaat.
Het gaat hierbij om de bouten op de foto links en rechts onder.
Bij het niet gebruiken van m10 bouten word het lagerhuis dus niet goed opgesloten.
Hierdoor komt er kracht op je remschrijf te staan waardoor een remblokje onnodig veel op de rem aandrukt.




Achterwielhub:
De achterwielhubs van de Bashans hebben een moer waar je een splitpen door kan voeren zodat deze geborgt zit op de as.
Deze moeren hebben meerdere sleuven om de splitpen in te plaatsen afhankelijk van waar de 2 gaten zitten in de as.
Bij het niet recht voor het gat zitten van een moersleuf moet je nooit de moer een iets losser draaien om de splitpen door de as te krijgen.
Een ring met andere dikte lost het plobleem op.
De wielhub is conisch op je as en dient daar dan ook goed vast op te zitten.
Bij niet goed er op zitten kan de splitpen afbreken en/of moer los komen omdat de as op het conisch gedeelte weggevreten word waardoor er ruimte ontstaat tussen de as en de hub.
ASKHOLE A person who constantly ask for your advice, yet always does the opposite of what you told them.
Avatar gebruiker
4 wieltjes
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 3818
Geregistreerd: 11 okt 2009 18:23
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Bashan BS7 200cc documentatie

Berichtdoor dimpower » 21 feb 2014 23:06

wiellagers:

achter is 6007-2RS1

wielnaven zijn: 6003-2RSH

Met dank aan Z@@lo
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: Bashan BS7 200cc documentatie

Berichtdoor Z@@lo » 07 jan 2015 16:32

dimpower schreef:wiellagers:

achter is 6007-2RS1

wielnaven zijn: 6003-2RSH

Met dank aan Z@@lo


kleine aanvulling:

wielnaven voor:
keerringen PER WIELNAAF:
30x40x7,5
25x35x8

lagerhuis:
2x keerring 40x62x8
Afbeelding [url=https://www.qc-oldschoolbastards.nl[/url]
Avatar gebruiker
Z@@lo
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1914
Geregistreerd: 20 mei 2012 06:47
Woonplaats: Spijkenisse


Keer terug naar Algemene merk/type informatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten