Inlaat spruitstuk wat steeds scheurt

Tunen, pimpen, tips and tricks Aanpassingen dus.

Inlaat spruitstuk wat steeds scheurt

Berichtdoor GroteSmurf » 22 maart 2010 02:02

Ik heb me weer iets in de kop gehaald..... :shock:

Sinds ik mijn quad heb (vorig jaar juni ) ben ik ondertussen al aan mijn 3e inlaat spruitstuk toe.
Ik vraag me af of ik de enige ben die dat heeft :?:

Eerste keer kreeg ik onder garantie een nieuwe van Saskia (ALG) :clap: , en ik heb deze toen direct vervangen.
Na een maandje ofzo, ook weer gescheurd :wtf:
Heb toen beide (kapotte) spruitstukjes verstevigd met extra kit om het hele spruitstukje heen, zodat deze veel sterker was.
Na een tijdje toch beide weer gescheurd, en nieuwe gekocht tijdens een andere aankoop op ebay.
Deze ook weer direct verstevigd het ongeveer een half jaar goed gedaan.
Ik had ondertussen die oude ook al weer gefixed en verstevigd, dus die heeft daarna ook weer een aantal maanden dienst gedaan, tot vorige week.

Ik heb een nieuwe uitlaat gehaald en setje sproeiers bij ALG, en dus vaak wezen prutsen met caburateur.
Uitlaat klinkt als een stationair draaiende helicopter :thumbup: , super.
Alleen nu nog niet de goede afstelling, heb momenteel al sproeier 130 erin, en nog stotteren bij 7400/7800 toeren, en slecht zonder choke rijden.
Bougiekleur is niet zwart ofzo, vandaag "chopplug test" gedaan, en leek ook normaal.


Lang verhaal, maar in ieder geval.........was ik het wel een beetje beu om steeds te zitten pielen met dat inlaat spruitstukje, kreeg er een sik van.... :-))) , en ben van het weekend dus aan de slag gegaan met het volgende project.....

Het is nog niet af, en heb ook nog geen idee of het zal gaan werken of dat ik iets over het hoofd zie.


FOTO'S

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Let nog niet op de afwerking, ik ben geen pro, maar het resultaat mag er al best zijn (al zeg ik het zelf :lol: )......

Het buisje sluit mooi af op de caburateur, maar op het "gat" van de motor sluit het niet naadloos.
Dit komt omdat je iets schuin afslijpt, het altijd EI-vormig zal worden, misschien dat ik dat nog beter af zal moeten ronden.

Het ellendige was een beetje dat het originele rubber niet recht loopt, maar met een boog en dan ook nog een gedraait.
Heb dit op het oog na gemaakt, zonder dat de quad in de buurt was.

Met veel passen en meten, kan het hele geheel nu op de motor aangesloten worden, alleen zit er nu nog geen pakking/dichtingsring/rubber tussen.
Als afdichting zat ik te denken aan afdicht-rubber-kit.

Ik zag nu al dat het volgende probleem zich ook al weer liet zien, namelijk dat ik nu eerst de gaschuif in de cabarateur moet doen+dopje, daarna aansluiten, en dan pas het luchtfilter erop moet zetten.

Dit komt omdat de hoek van mijn geslepen buisje toch net niet scherp genoeg is en nu eigenlijk dat zadel-bevestig-ding daar in de weg zit. :roll:,
Het geheel zal echter zo stevig worden dat dat geen probleem zou moeten zijn.
Normaal als je de cabarateur er af haalt, draai je het hele stukje haast kapot.....chinees rubber :thumbdown:

Dat zadelpin-inval-dingetje zal ik dus ook nog aan moeten passen, komt ook wel goed.

Ik was van plan dit "projectje" stil te houden totdat het af was, maar misschien dat ik dingen over het hoofd zie, die ik beter nu aan kan passen voordat het mis/kapot gaat of explodeert :crazy:


Idee
Laatst bijgewerkt door GroteSmurf op 22 maart 2010 17:14, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
GroteSmurf
250cc
 
Berichten: 145
Geregistreerd: 03 sep 2009 05:05
Woonplaats: Varsseveld (Achterhoek)

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: Inlaat spruitstuk wat steeds scheurt

Berichtdoor 4 wieltjes » 22 maart 2010 06:29

Je kon het toch niet stil houden he. :lol: :lol: :lol:
Misschien was een aluminium lasser cq metaalwerker ook een optie geweest.
Turlijk,het is altijd veel leuker om zelf iets te maken,maar die gasten weten vaak net iets meer uit een stuk buis te maken/lassen.
Verders toppie.
ASKHOLE A person who constantly ask for your advice, yet always does the opposite of what you told them.
Avatar gebruiker
4 wieltjes
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 3818
Geregistreerd: 11 okt 2009 18:23
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Inlaat spruitstuk wat steeds scheurt

Berichtdoor bashanboy » 22 maart 2010 08:54

het is zoiezo steviger :clap:
maar kloppen de binnendiameters?
en er moet wel een afdichting tussen hoor ;)
Avatar gebruiker
bashanboy
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 5743
Geregistreerd: 29 mei 2009 18:09
Woonplaats: CHAAM

Re: Inlaat spruitstuk wat steeds scheurt

Berichtdoor Robashan » 22 maart 2010 10:01

ha die zal niet meer scheuren.
Had je hiervoor het spruitstuk/carburatuer aan het frame bevestigd? Bij mij was die ook gescheurd en ws van mening dat dat van de zware luchtfilter is die ik los had hangen.

Sproeier: Heb je al eens gespeeld met de gasnaald?
Bashan 200
=> open uitlaat, Twin air luchtfilter,17 tandswiel, sproeier 117, witte velgen, handgas
Astra sport
=> 125 pk, K&N filter, DTM uitlaat, sportvelgen
Robashan
350cc
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 05 mei 2009 08:15
Woonplaats: Berghem

Re: Inlaat spruitstuk wat steeds scheurt

Berichtdoor GroteSmurf » 22 maart 2010 16:38

bashanboy schreef:het is zoiezo steviger :clap:
maar kloppen de binnendiameters?
en er moet wel een afdichting tussen hoor ;)



Binnendiameter naar/op cabarateur komt zo goed als overeen.
Diameter rchting motor is iets te groot, zal nog aangepast kunnen worden, met veel lassen en slijpen.
Had het al in mn verhaal gezet over dat schuine afslijpen van een buis.
Het vervormt dan altijd als een EI vorm.

Afdichting komt wel goed, is vast wel een afdichtingring of iets voor te vinden.

heb zaterdag morgen 2 van die buisjes gemaakt, dus eventueel kan ik alles nog een keer overnieuw doen, maar dan direct goed...versie 2.0 zeg maar.


Kan mijn aanpassing geen gevolgen hebben voor motorschade ofzo ? mits alles natuurlijk goed afsluit !
Ben dan wel direct van die EGR klep af, want die gaat er dan ook af.
Avatar gebruiker
GroteSmurf
250cc
 
Berichten: 145
Geregistreerd: 03 sep 2009 05:05
Woonplaats: Varsseveld (Achterhoek)

Re: Inlaat spruitstuk wat steeds scheurt

Berichtdoor GroteSmurf » 22 maart 2010 16:55

Robashan schreef:ha die zal niet meer scheuren.
Had je hiervoor het spruitstuk/carburatuer aan het frame bevestigd? Bij mij was die ook gescheurd en ws van mening dat dat van de zware luchtfilter is die ik los had hangen.

Sproeier: Heb je al eens gespeeld met de gasnaald?



Volgens mij komt het scheuren gewoon van het gewicht van het (power) filter, tijdens drempels en crossen.

Gasnaald clipje op onderste stand rijd het beste, helemaal boven is is hij enorm traag op gas, en middenin ook.
Heb thuis sproeiers liggen vanaf 108 t/m 135.
Origineel zat er een 108 in, na de powerfilter en voordat ik de uitlaat veranderde zat er 116 in, en toen was er zonder choke ook niet mee te rijden.
Heb na de uitlaat veranderd te hebben een beetje zitten testen met sproeier 120/125/130, maar blijft stotteren zonder choke, en met hendel helemaal rechts pas vanaf 7400+ toeren

Zou het stotteren ook nog aan de bougie kunnen liggen ? verkeerde afstand van vonkje ?
Heb ergens ooit gelezen dat de afstand iets van 0,7 mm moet zijn, maar zeker weet ik dit niet.
Bougie is me wel eens uit de handen gevallen na uitdraaien.

Misschien is een race CDI wel een oplossing, en loopt hij nu gewoon tegen de begrenzer aan.


Jeroen
Avatar gebruiker
GroteSmurf
250cc
 
Berichten: 145
Geregistreerd: 03 sep 2009 05:05
Woonplaats: Varsseveld (Achterhoek)

Re: Inlaat spruitstuk wat steeds scheurt

Berichtdoor zweepspin » 22 maart 2010 17:35

ziet er goed uit.

ik heb ook wel eens zoiets gemaakt voor mijn brommers en hovercraft, werkt prima alleen had ik toen een pijp gemaakt die net iets gebogen was, daardoor hoef je hem niet schuin af te slijpen en blijft de binnendiameter mooi rond.
ik deed dat altijd met TIG lassen, dat geeft een mooi resultaat zonder dat je veel hoeft de slijpen of afwerken.

Ik maak ze meestal van alluminium, komt ook omdat ik met alluminium werk, ook dit kun je TIG lassen.

Verder ziet het er prima uit hoor, hoop dat het werkt.
misschien een idee om de maten en dergelijke op tekening te zetten, zodat iemand die hetzelfde wil gaan doen dan alleen de maten maar aan hoeft te houden.

groetjes
zweepspin
300cc
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 15 maart 2010 17:13

Re: Inlaat spruitstuk wat steeds scheurt

Berichtdoor GroteSmurf » 22 maart 2010 17:56

zweepspin schreef:ziet er goed uit.

ik heb ook wel eens zoiets gemaakt voor mijn brommers en hovercraft, werkt prima alleen had ik toen een pijp gemaakt die net iets gebogen was, daardoor hoef je hem niet schuin af te slijpen en blijft de binnendiameter mooi rond.

groetjes



Dat idee had ik vannacht ook al.

Dit hele projectje is eigenlijk spontaan in een sneltreinvaart gegaan,
ik was eigenlijk zaterdagmorgen om 5:00 uur alleen van plan om even te gaan kijken in onze knutsel garage/schuur (10km van huis), om te kijken of ik idee
Avatar gebruiker
GroteSmurf
250cc
 
Berichten: 145
Geregistreerd: 03 sep 2009 05:05
Woonplaats: Varsseveld (Achterhoek)

Re: Inlaat spruitstuk wat steeds scheurt

Berichtdoor zweepspin » 22 maart 2010 18:02

goed gedaan, zo snel ff ;)

en dan nog met alleen het oude spruitstuk. ;)

respect!!
zweepspin
300cc
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 15 maart 2010 17:13

Re: Inlaat spruitstuk wat steeds scheurt

Berichtdoor roonroon » 22 maart 2010 19:26

Dit is weer een mooi stukje huisvlijt.

Ik heb alleen een vraagje,

Ben je niet bang dat het gaat scheuren op de tapeinden??

Greetz Ron
Der Alte
Tefalashan-Wok met de twee oren. ;-)
Avatar gebruiker
roonroon
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 1643
Geregistreerd: 15 feb 2010 22:17
Woonplaats: Didam

Volgende

Keer terug naar Modificaties

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten