EGL Madmax + Stage6 luchtfilter

Tunen, pimpen, tips and tricks Aanpassingen dus.

EGL Madmax + Stage6 luchtfilter

Berichtdoor Remy » 05 sep 2013 12:18

Gisteren bezig geweest met het monteren van mijn Stage6 luchtfilter op de Madmax. Die was nodig omdat het luchtfilter die ik van Scania-driver had gekocht los was geschoten en kapot is gegaan.

Ik heb toen een Stage6 (Dubbel laags - Rond / Schuin - 28 t/m 55 mm adapterringen) gekocht.

Afbeelding

Best een aardig verschilletje qua formaat. Ik had expres de schuine versie genomen om er voor te zorgen dat ik niet met mijn frame in de knoop zou komen.

Montage:
Met adapter ring 42 mm en slangklem ging het niet goed, Het filter schoof steeds van de carburateur af. Toen heb ik 35 mm ring gepast en deze kon ik met enige moeite op mijn carburateur 38mm krijgen. Toen moet ik nog flink moeilijk doen om het filter over de adapter ring te schuiven.

Al met al is dit wel gelukt. De pasringen zijn van rubber dus enigszins flexibel. Toen ik de carburateur terug wilde plaatsen kwam ik tot de ontdekking dat het frame in de weg zit. Dus in plaats van schuin omhoog heb ik hem nu schuin naar rechts gedraaid en zodoende kon ik met duwen en moeilijk doen de carburateur terug plaatsen.

Afbeelding

Zoals je op de foto ziet, is de kunststof ring iets verbogen om hem achter mijn frame te kunnen krijgen. ook zit er een kleine knik in het filter zelf. Ik heb nog niet gereden, maar in zjin vrij tikte hij zonder problemen de 7300 rpm aan. Qua aanzuiging verwacht ik dat deze net zo soepel gaat als het filter van Scania-driver.

Conclusie. De Stage6 past net niet helemaal lekker tussen het frame van een Madmax. Met zijn doorsnede van 11,5 cm is het eigenlijk net te groot. Hou je van priegelen is het wel te monteren. Qua performance hou ik jullie op de hoogte.
Avatar gebruiker
Remy
400cc
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 19 jul 2012 10:53
Woonplaats: Westelijk Brabant

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: EGL Madmax + Stage6 luchtfilter

Berichtdoor Remy » 05 sep 2013 16:54

Net even een proef rondje wezen rijden. Eerste stuk ging prima totdat de Madmax in ging houden en vrij warm werd. Bij thuiskomst bleek toch het filter van de carburateur deels afgegleden te zijn.

Afbeelding

Dus nu opzoek naar een betere montage. Ik denk dat het trillen van het blok niet goed werkt op het toch lastig gemonteerde filter. Dus ik heb een 50mm buis gepakt en ben eens gaan klooien met de rubberen slang van het standaard filter.

Afbeelding

Ik denk dat ik mijn mooi gemaakte gereedschapsboxje toch moet opofferen om het filter geplaatst te krijgen. Ik moet alleen wel opzoek naar een nieuwe slang het montagestuk bij de carburateur is gescheurd.
Avatar gebruiker
Remy
400cc
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 19 jul 2012 10:53
Woonplaats: Westelijk Brabant

Re: EGL Madmax + Stage6 luchtfilter

Berichtdoor friesequad » 05 sep 2013 17:04

heb dit al getest verminder de lucht door stroom en is nu ongeveer net als de airbox die je nu uuuh weer op offert

die van scania driver zit direct op cab en geen weer stand van lucht wat door de slang nu wel gebeurd :think:

maar goed ben wel benieuwd :thumbup:

misschien slaag jij :thumbup:
Avatar gebruiker
friesequad
500cc
500cc
 
Berichten: 2159
Geregistreerd: 24 jun 2012 16:23

Re: EGL Madmax + Stage6 luchtfilter

Berichtdoor Remy » 07 sep 2013 20:04

Ik ben weer eens bezig geweest. Aangezien een geribbelde buis voor luchtweerstand zorgt, valt de standaard slang eigenlijk af. Dus ik ben opzoek gegaan naar een slang met diameter 38 mm om te zien of dat werkt.

Afbeelding

Deze industriële slang is glad van binnen, enigszins flexibel en past als gegoten op de carburateur. Met de 45 mm rubberen pasring die bij de Stage6 filter meegeleverd is, is het filter op deze slang te monteren. (De ijzerdraad wapening komt dan goed van pas).

Afbeelding

Aangezien het motorblok voor de nodige trillingen zorgt, heb ik de slang en filter met een touwtje opgehangen. Dit even puur om te testen of de nieuwe slang vast blijft zitten en om de boel toch enigszins flexibel te houden.

Mooi rondje van 8 km en de boel zat nog precies zoals ik het had aangesloten. Alleen het volgende probleem dient zich aan. Ten opzicht van het filtertje van Scania-driver werd mijn blok wel erg warm en haalt hij bij lange na zijn toeren niet. (Klinkt als sproeier probleem, te arm lopen. Maar daar zal ik hier niet over uitwijden).

Dus nu nog de juiste afstelling vinden en iets anders dan een touwtje, waarbij de boel wel flexibel moet blijven. Suggesties zijn welkom
Avatar gebruiker
Remy
400cc
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 19 jul 2012 10:53
Woonplaats: Westelijk Brabant

Re: EGL Madmax + Stage6 luchtfilter

Berichtdoor scania-driver » 11 sep 2013 08:04

Die slang moet er af, je filter werkt pas optimaal als hij rechtstreeks op je carb zit aangesloten.
Je moet het zien als zuigen door een rietje, als het kort is gaat dat prima maar ga je hem verlengen wordt dit een stuk zwaarder. Het feit dat je niet gemerkt heb dat je het filter verloren bent zegt genoeg, als je deze constructie verliest voel je dat direct.

Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
scania-driver
450cc
 
Berichten: 1075
Geregistreerd: 04 nov 2012 19:34
Woonplaats: Utrecht/IJsselstein HOONIGAN ISacrime # dontgetcaught

Re: EGL Madmax + Stage6 luchtfilter

Berichtdoor Remy » 15 sep 2013 14:58

Die slang daar zijn de meningen over verdeelt. Ik heb hem nu ingekort tot 9 cm zodat mijn luchtfilter normaal gemonteerd kan worden en de buis zo kort mogelijk is. Ik heb het ijzerdraad wat in de buis zit ook om de carburateur gewikkeld. Dan past de slangenklem aan carburateur zijde beter.

Verder heb ik een beugel gemaakt om het filter te ondersteunen. Ik had nog wat liggen dus ben even gaan knutselen.

Afbeelding

Tussen de beugel en het subframe heb ik een rubberen strip geplaatst en doormiddel van 2 bouten klemt de beugel zich vast. De klem om de slang zit dan weer vast gebout aan de beugel.

Afbeelding

Afbeelding

Doel is om te proberen terug de 95 - 100 km/h te halen. Dit zal met verdere afstelling en sproeier keuze moeten. Zodra ik de juiste afstelling gevonden heb zal ik dit meedelen. Dan kunnen we gelijk zien of de 9 cm buis van negatieve invloed is op de prestaties.

Disclaimer:
Komende week gaat mijn vriendin eindelijk bevallen, dus het kan even duren voor ik de tijd gevonden heb om hem af te stellen.
Avatar gebruiker
Remy
400cc
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 19 jul 2012 10:53
Woonplaats: Westelijk Brabant

Re: EGL Madmax + Stage6 luchtfilter

Berichtdoor friesequad » 15 sep 2013 15:55

spannend

uuuh dan heb je er de eerste maanden geen tijd meer voor :P :shh: :wave:
Avatar gebruiker
friesequad
500cc
500cc
 
Berichten: 2159
Geregistreerd: 24 jun 2012 16:23

Re: EGL Madmax + Stage6 luchtfilter

Berichtdoor DexterXL » 15 sep 2013 16:26

uit ervaring: nope
dan is het tijd voor andere wonderen der natuur :thumbup:
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
Avatar gebruiker
DexterXL
500cc
500cc
 
Berichten: 3244
Geregistreerd: 11 jun 2011 23:00
Woonplaats: Noord-West Veluwe

Re: EGL Madmax + Stage6 luchtfilter

Berichtdoor Remy » 04 nov 2013 15:59

Dat kleine wondertje is wel heel bijzonder inderdaad. Betekend ook bizar weinig Quad tijd. Verder alles met moeder en zoon prima in orde. Die kleine groeit als kool (vandaag precies 7 weken). Maar goed verder terug ontopic.

Het blok trilt te veel waardoor mijn constructie telkens van de carburateur af schuift. En ja, dan kom je niet eens aan afstellen toe. Dat is natuurlijk jammer maar met dit grote Stage6 filter gaat het dus niet lukken. :cry:

Ik ga weer opzoek naar wat nieuws en hou jullie wel op de hoogte. Mijn zo goed als nieuwe Stage6 filter (±25 km mee gereden in totaal) gaat in de verkoop, maar dat doe ik niet in dit topic.
Avatar gebruiker
Remy
400cc
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 19 jul 2012 10:53
Woonplaats: Westelijk Brabant


Keer terug naar Modificaties

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten