what to do list for a perfect quad...( Bashan lijst)

Tunen, pimpen, tips and tricks Aanpassingen dus.

what to do list for a perfect quad...( Bashan lijst)

Berichtdoor bashanboy » 16 aug 2009 20:00

ik denk dat iedereen de vraag nu al wel duizenden keren gehoort heeft: wat moet ik aan de quad veranderen om er een goede van te maken?
bij mij komt ie vaak genoeg binnen en daar ga ik nou een stokje voor steken :D

ik stel daarom hier de lijst samen wat je moet doen/veranderen/aanpassen (alleen het hoog nodigen) om van een bashan de perfecte quad te maken!:

algemeen:
-alle bouten goed vast zetten!!
-service beurt om de 20 draaiuren of aantal x aantal km (dat weet ik niet zeker hoeveel) (bij de meeste quads is het 40 uur maar ja kwaliteit :roll: )
-motorolie vervangen door kwaliteitsolie (10w40 minimaal of de echte quad olie)

rijgedrag:
-andere banden (standaard banden zijn levens gevaarlijk)
-alle spelingen weg bij de stuurinrichting
-lagers en speling van de A-armen
-uitlijnen, camber en balanceren van de banden
-verlagen
-verbreden

snelheid:
-powerfilter
-sproeier (bij ieder blok verschillend)
-sportuitlaat
-afstellen van de carburateur
-andere tandwielverhouden (als de trekkracht het toelaat!)
-revisie van het blok (is grondig maar vrij duur!! kan ik de honderden euro's lopen!!)
-Andere bougie (originele is klote troep)

dit was zo even uit mijn hoofd. als iemand een aanvulling heeft ontvang ik graag een pm en update ik de lijst :)

vragen over een van de aanpassingen? bas-corvette@hotmail.com
Avatar gebruiker
bashanboy
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 5743
Geregistreerd: 29 mei 2009 18:09
Woonplaats: CHAAM

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: what to do list for a perfect quad.

Berichtdoor china-freak » 15 nov 2009 13:22

hier nog een tip voor de ketting.


meer kan ik jullie niet geven want voor de ketting te spannen is een anderen manier , dan bij jullie ;)
(PS die wat daar bij staan staan komt uit het service manuel boek van me suzuki ltz , dezen maten kunnen niet gelijk zijn met die van jullie , ik zal ff verder zoeken zoo meteen voor te kijken voor hoeveel schakels dit is DIT GELD ALLEEN VOOR TE KIJKEN OF DE KETTING VERSLETEN IS , NIET VOOR DE SPANNING. want die klopt namelijk. )
Laatst bijgewerkt door bashanboy op 28 apr 2010 17:22, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: foto he
kijk niet naar het merk quad maar kijk naar de quadrijder.
china-freak
450cc
 
Berichten: 1082
Geregistreerd: 01 aug 2009 22:07

Re: what to do list for a perfect quad.

Berichtdoor Chucky » 24 dec 2009 09:54

Voor de Bashan bs200s-7 te perfectioneren heb ik voornamelijk alles afgekeken van dit forum.
Deze omschreven proberen zijn zowat bij elke Bashan bs200s-7 als je hem koopt:
Deze aanpassingen heb ik dan ook direct de 1e dag gedaan naar aankoop, en je merkt een wereld van verschil bij dit typen quad.

Bron (letterlijk overgenomen van)
http://www.quadforumbenelux.com/viewtop ... 3094837e9b

Wat je kan verwachten om te verbeteren;

zoals de meeste op dit forum, is men nogal sceptisch over de quad's uit china. met nadruk op kwaliteit.

Ik heb voordat ik een Bashan bs200-s7 kocht uiteraard opgezocht hoe de kwaliteit van dit ding is o.a via fora's, en bezitters gemaild over mankementjes ect... Hier en daar komen dan al vlug mankementjes naarboven.

Toch weerhield dit mij er niet van om er 1 te kopen.
Aangezien de prijs zo scherp is, een quad goedkoop in de belasting en verzekering is En ik de quad beschouw als speelgoed en niet als dagelijks vervoer en de onderdelen kosten ook niet duur.

Goed...

Ik heb een 2ehandse gekocht met 1700 km.

Deze had al een nieuwe KM teller moeten vervangen. Er was een 2ehandse op gekomen, anders moets de eigenaar een paardagen/week wachten op een 100% nieuwe.

Na de 1e testrit wist ik meteen zeker dat ik niet met dat ding naar huis ging rijden! (cuijk naar arnhem)
met 35km/h door een bocht had ik het idee dat ik dood ging en het einde van de bocht nooit zou gaan halen.
dus de quad op de aanhanger.
Ik heb de quad nu een week, en ik heb al een hoop aangepast, en er moet nog wat aan gebeuren.

Problemen met de bashan bs200s-7


Alles trilt.
schoeven trillen los.
Elk boutje of moertje heeft speling in ring/steek/dop sleutels
sporing klopt niet.
camber klopt niet.
voorveren zijn ongelijk afgesteld
banden zijn niet gebalanceerd.
door het verlagen aan de voorzijde komen de wielen naar buiten, waar door de voorkant breder is als de achter kant.
Achter kan je neit verlagen dmv de veerdemper in een ander vast te monteren.
er zit een begrenzer in het gaspedaal.
fuseekogels zijn niet ingevet !
Stuurkogels zijn niet ingevet !
Ketting is niet ingevet !
Ketting hangt te slap, en de ketting spanner staat op maximaal.
Achterste wielnaven zitten niet goed vast.
splitpennen zitten verkeerd.
achterbrug heeft speling op bus.
bovenste draag armen hebben speling op de bussen.
onderste draagarmen hebben speling op de bussen.
Achterrem klappert tijdens het remmen.
Remklauw bevestiging heeft speling.
Kappen zitten zo gemonteerd dat het zadel tegen de kappen komt (lak slijt weg)
km teller display krijgt niet genoeg stroom als de koplampen aanstaan + knipperlicht.
gasschuif kan niet volledig open.
Inlaatspruitstuk sluit niet netjes aan op de cilinderkop.
standaart sproeier is te klein.
choke werkt, maar het is lastig om uit te vinden in welke stand hij moet staan met een koude start.
zekering onder de CDI unit zit niet goed vast waardoor het display soms niet aangaat.



hier onder volgen de oorzaken,oplossingen en modificaties die nodig zijn om het onafgemaakte werk in china toch af te maken...

Alles trilt.
Het trillen komt voornamelijk van het motorblok. het is een 1 cilinder, dus onbalans zal er altijd zijn.
het blok zit direct aan het frame bevestigd zonder in rubbers te hangen, en dit de grootste oorzaak waardoor het trillen zo goed te voelen is.
Door rubberen ringen of rubberen lappen met gaatjes tussen het blok en het frame te monteren wordt al een hoop trilling gedempt.

schroeven / bouten en moeren trillen los.
Doordat alles trilt trillen veel schroeven los, maar ook omdat ze niet allemaal goed zijn aangedraaid.
kwestie van alles schroeven controleren, en waar nodig extra aandraaien.

Elk boutje of moertje heeft speling in ring/steek/dop sleutels
Mij viel op dat elk boutje of moertje speling heeft. Is het een moertje voor een dop 13, dan is het voor mijn gevoel een 12,8 moertje (bestaat niet, maar je snapt wat ik bedoel)

sporing klopt niet.
bij mij stond 1 wiel recht, en de andere link naar buiten. de bedoeling bij een achterwiel aangedreven 4 wieler is om de voorste wielen toespoor te geven. Dit is een kwestie van afstellen. dit kan je zelf doen met uitlijn touwtjes en een meetlat. het beste is als je dit nog nooit gedaan hebt de quad laten uitlijnen door een bedrijf die dat doet. (zorg wel dat eerst alle speling weg is uit de draagarm bussen en fuseekogels)

camber/wielvlucht klopt niet.
Het camber is niet afgesteld bij de quad. het is wel af te stellen dmv de 2 bouten op de draagarm van de bovenste fus see kogel los te draaien en vervolgens in te draaien zodat je bovenkant van je wiel naar binnen komt te staan. het nadeel is dat je niet erg ver het negatief camber kan instellen en bij inveren van de quad het camber naar neutraal of positief gaat.
Negatief camber is wel zo fijn op een instabiele quad. Door negatief camber hierdoor heb je meer grip in de bochten maar je banden slijten wel schuin af. voor de gene die niet weten wat camber is: http://www.spitfire1500.nl/328fede0.jpg

voorveren zijn ongelijk afgesteld
dit is een kwestie van draaien aan de veren. hiervoor heb je wel een speciale 'haak' nodig. misschien kan het ook met een tang, maar je zal waarschijnlijk de mooie ringen beschadigen.

banden zijn niet gebalanceerd.
op de velgen zit geen slag/plak lood. dit kan betekenen dat de velg+band 0% onbalans heeft, of gewoon niet is gebalanceerd. Het laatste is helaas het geval. het balanceren kan bij een autobedrijf en kost tussen de 10 tot 20 euro.

door het verlagen aan de voorzijde komen de wielen naar buiten, waar door de voorkant breder is als de achter kant.
Door het verlagen komt het zwaartepunt van de quad lager te liggen. hierdoor is het kanteleffect kleiner. voor kan je de quad verlagen dmv de veerdempers in een lagere stand te monteren. Hierdoor komen de wielen iets verder naar buiten en de hoek van de draagarmen met het wegdek word kleiner. hierdoor veranderd ook je camber naar positief.

Achter kan je niet verlagen dmv de veerdemper in een ander vast te monteren.
Door achter te verlagen komen de achter wielen iets verder naar achter. helaas is er geen andere aansluiting voor de veerdemper, dus die moet zelf gemaakt worden.

Door het verlagen komt de ketting slapper te staan. en kan zelfs tegen het frame schaven. let hier dus op!

er zit een begrenzer in de duimgasunit.
De begrenzer zit er niet zomaar. tijdens het inrijden is het niet de bedoeling dat er meteen hoge toeren word gedraaid. vandaar de begrenzer.
de begrenzer is een schroef die er voorzorgt dat je gashendel niet vergenoeg kan komen. Door de schroef er uit te halen kan je al meer gas geven.
de schroef zelf zit in een plaatje met schroefdraad. deze zit aan de binnenkant van je gashendelmechanisme. door deze weg te slijpen kan je al weer meer gas geven. het nadeel is dat als alles weg is, de gasschuif in de carburateur nog steeds niet 100% geopend kan worden.


fuseekogels zijn niet ingevet !
onder het rubber van de kogels zag het er nogal droog uit. dit hoort vol met vet te zitten.
Met een vetspuitje kan je vet aan de binnenkant van het ruber spuiten.

Stuurkogels zijn niet ingevet !
Ook de stuurkogels waren droog.
Ook deze kunnen ingevet worden met lagervet.

Ketting is niet ingevet !
Omdat de ketting niet is ingevet slijt het tandwiel in. Door zo nu en dan de ketting in te vette loopt alles veel soepeler, en klinkt de ketting ook beter. gebruik hier voor geen lagervet. maar olie voor op kettingen. een goede optie is ook de ketting in een bak te leggen met warme motor olie. hierdoor komt de olie ook aan de binnenkant van de rollende delen van de ketting. Vervolgens de ketting laten uitlekken monteren en weer invetten met Olie voor op kettingen.

Ketting hangt te slap, en de ketting spanner staat op maximaal.
Bij mijn quad hangt de ketting erg slap, en met schakelen zwiept de ketting nogal. het is zelfs zover gegaan dat met het afslaan in de achteruit de ketting dwars door een beschermkap sloeg en de brokstukken daarvan weer dwars door de kabeltjes van de gearposistioner en krukassensor.

In je achterbrug zit een aluminium kleurige ronde buis van ongeveer een diameter 10 cm. Deze bus is in werkelijkheid ovaal en heeft een paar gaatjes aan de ketting zijde. door de ovale bus te klemmen met een lange bout die je door het achterste tandwiel en de eivormige bus steekt kan je doormiddel van draaien aan het achterwiel je ketting spannen. draai wel eerst de 2 boutjes los die helemaal aan het einde zitten van je achterbrug.


Achterste wielnaven zitten niet goed vast.
Dankzij de split pennen zijn mijn achterwielen er niet afgedonderd met het rijden. De wielnaven zitten namelijk niet goed vast en hierdoor zit er speling op de as en de wielnaven. controleer dit dus ook! simpelweg de moederen aandraaien en de split pen er doorheen doen.

splitpennen zitten verkeerd.
De splitpennen moeten om de schroef heen zitten, en niet over de schroef.

achterbrug heeft speling op bus.
elke bus heeft geen goede passing bij deze quad. zo ook dus de bus/rubber van de achterbrug.
ik heb dit nog niet verholpen maar dat is de volgende klus.

bovenste draag armen hebben speling op de bussen
de bovenste draag armen hebben erg veel speling. meer als op de achter brug. door de speling veranderd je sporing en camber. Erg gevaarlijk dus als je aan het rijden bent. Door met speling door te rijden wordt de speling alleen maar erger. Je kan de draagarmen vervangen, maar dan zal het waarschijnlijk weer terug komen omdat de draagarmen geen bussen hebben, maar slechts rubber afdicht ringen. achter deze afdicht ringen zit een klein druppeltje vet. en dit moet de metale bus smeren die in het midden kan kantelen. Ik heb het vet en de rubbere ringen er uit gehaald, en de leegte opgevuld met vloeibaar rubber (35% rekbaar). vervolgens heb ik de rubberen ringen weer terug gezet. hierdoor zit de matale bus weer exact in het midden.

Het resultaat is een stuggere draagarm bus waar geen speling op zit. en het stuurgedrag (wat eerst zoekerig was) is nu een stuk beter.

onderste draagarmen hebben speling op de bussen.
Het zelfde verhaal als hier boven. alleen moet ik dit nog doen omdat k gister al in het donker zat te klussen..

Remklauw bevestiging heeft speling.
Wat mij na 1 dag rijden op viel was dat de rem rare geluiden maakte. ik dacht eerst dat de blokken versleten waren, maar er was geen ijzer op ijzercontact op de remschijf. toen ben ik gaan kijken, en ontdekte dat de remklauw en de remklauwophanging speling had.
door de ophanging van de remklauw vast te zetten was het geluid weg. dus er moest een manier zijn om die plaat vast te zetten.
ik heb het opglost door een gaatje in de plaat te boren en hier een bout doorheen die geklemd(kan ook gelast worden) op de achter brug.

Het resultaat is geen klapperende remblokken, geen speling meer, en een beter gevoel in het rempedaal.

Kappen zitten zo gemonteerd dat het zadel tegen de kappen komt (lak slijt weg)
Het viel mij al op dat bij de aankoop van de quad dat de rand van het zadel aan de voorzijde op de kappen schuurde, en hierdoor de lak langzaam doet slijten. De kappen hebben allemaal ovale gaten zodat je toch iets speling kan creeren tussen het zadel en de kappen. simpelweg alles kappen los halen en weer goed terug zetten.

km teller display krijgt niet genoeg stroom als de koplampen aanstaan + knipperlicht.
Het stationair toerental is erg laag afgesteld. zolaag dat als de verlichting aanstaan en het knipperlicht wordt gebruikt, de koplamp ook mee knipperd.
op de carberatuer zit een draaischroef waardoor je het toerental iets hoger kan zetten. hierdoor is dit probleem meteen verholpen.

gasschuif kan niet volledig open.
Zoals al eerder gemeld, zit er een begrenzer in de gashendel. door deze weg tehalen kan je gasschuif al verder open, en kom je ineens een boel vermogen tegen:D door de begrenzings schroef weg te halen kan je 75% gas geven. door het plaatje weg te slijpen al wat meer. (ik heb nog niet gecontroleerd hoe veel meer)

Inlaatspruitstuk sluit niet netjes aan op de cilinderkop.
Nu gaan we mieren neuken, maar goed... bij elke motor sluit het spruitstuk niet goed aan. dus dit is te maken. hoewel het er op lijkt alsof er wel tijd aan is besteed door de maten exacte te draaien, zit het hart van het inlaatspsruitstuk niet op het hart van je inlaatkanaal.
dit heb ik nog niet opgelost. een oplossing is 1 boutgaatje iets uitboren waardoor je het spruitstukje iets kan verschuiven. een 2e oplossing is portmatchen...

standaart sproeier is te klein.
door de sproeier te vervangen voor een grotere zou je meer vermogen moeten krijgen. ik heb dit nog niet gedaan. ik zag dat er bij mij een sproer 89 of 68 in zat. ik ga er vanuit dat het 89 is. men zegt dat er sproeier 105 in kan op een standaart setup?

choke werkt, maar het is lastig om uit te vinden in welke stand hij moet staan met een koude start.
als ik de quad start slaat hij steeds weer af. ook als ik de choke gebruik. ik moet wat gas geven en dat is het ok. dit is wel irritant. ik heb nog niet door in welke stand de choke moet staan. maar misschien kan het ook liggen aan de kleine sproeier.

zekering onder de CDI unit zit niet goed vast waardoor het display soms niet aangaat.
Bij de aankoop werd verteld dat soms bij het contact aan zetten, het display niet aan gaat en dat ik dan effe aan de cdi moest rommelen.
dit wertke, maar niet altijd. Toen kwam ik er achter dat de CDI gewoon goed was, en dat de ronde glaze zekering onder de cdi niet goed geklemd zat in de fitting. de fitting is een U vorm. Door de U iets dicht te knijpen klemt de zekering beter. en het probleem was meteen opgelost.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Persoonlijk vind ik deze aanpassing echt al een wereld van verschil (Zie foto (bron Beneluxforum)

Afbeelding

Afbeelding
SHINERAY XY250STIXE Spyder
*****************************************
Je kunt pas quad rijden als je een Chinees kan berijden

******************************************
Avatar gebruiker
Chucky
500cc
500cc
 
Berichten: 1435
Geregistreerd: 13 nov 2009 00:35


Keer terug naar Modificaties

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten