Pagina 3 van 4

Re: compressie tuning!!

BerichtGeplaatst: 19 nov 2010 18:48
door yoyo
nee joh die bashans staan tog veel hoger?

Re: compressie tuning!!

BerichtGeplaatst: 19 nov 2010 20:17
door BOBO
yoyo schreef:nee joh die bashans staan tog veel hoger?



is geen bashan naja laat ik het zo zeggen het is een beetje een kruising tussen een bashan en een streetquad

Re: compressie tuning!!

BerichtGeplaatst: 19 nov 2010 21:02
door yoyo
oke wel 200cc?? of is het een nieuwer 250cc blok?

ene heb je meer foto's?

Re: compressie tuning!!

BerichtGeplaatst: 19 nov 2010 21:15
door BOBO
250cc jawel heb wel meer foto's maar we zijn al een beetje dit topic aan het verkrachten

Re: compressie tuning!!

BerichtGeplaatst: 19 nov 2010 22:26
door yoyo
hahaha, maja ik begon dit topic dus kom maar op :P

Re: compressie tuning!!

BerichtGeplaatst: 19 nov 2010 22:33
door bammertje
als je even kijkt in 'me and my quad' van BOBO zie je nog 2 fotos van zijn quad.

mvg stef

Re: compressie tuning!!

BerichtGeplaatst: 19 sep 2013 19:54
door zerty
yoyo schreef:ja maar als hij na ontsteking heeft .....

plus dat je tempratuur van de verbranding sneller wegkan door de uitlaatklep en dus je motor kouder blijft

Na ontsteking bestaat niet.
Maar als je te weinig voorontsteking hebt, klopt jou verhaal ook niet.
Te weinig voorontsteking / vervroeging betekent dat het ontstekingsmoment te laat komt ten opzichte van het moment van maximale compressie van het brandstofmengsel. Dit levert vermogensverlies op. Een deel van het brandstofmengsel verbrandt bovendien onvolledig, met te veel emissie van CO/NOx en koolwaterstoffen als gevolg.
Tevens is het zo dat door de late verbranding een deel dat nog aan het verbranden is dan al weer via de uitlaatpoort naar buiten gaat zónder dat het z’n verbrandingsenergie heeft kunnen omzetten in druk op de zuiger.
Te weinig voorontsteking levert dus een slecht rendement, te hoge emissiewaarden en op termijn verbrande uitlaatkleppen op.

yoyo schreef:
als je voorontsteking geeft dan gaat je tempratuur omhoog omdat hij eerder vonkt en de explosie dan langer in de cilinder blijft

dit geeft daarintegen wel meer vermogen in het lage toeren gebied bovenin kan je beter 0 graden hebben

Natuurlijk ook onzin.
Voorontsteking is nodig omdat er een vertraging (looptijd) zit tussen het moment dat de bougie vonkt en een moment net iets later dat het brandstof/lucht mengsel ontbrandt.
Deze vertraging is per brandstofsoort anders, maar blijft wel ongeveer gelijk bij ieder toerental.

In theorie, wanneer deze vertraging er niet zou zijn, zou je op het moment dat de zuiger precies bovenin de cilinder staat (Top Dead Center) de ontsteking kunnen laten plaatsvinden voor een optimale verbranding en rendement.
Maarrrr, vanwege deze vertragingstijd moet de bougie al vonken voordat de zuiger bovenin de cilinder is aangekomen, dus al vooraf ontsteken simpel gezegd. Zodoende valt het moment van maximale compressie van het brandstofmengsel alsnog samen met het moment dat het mengsel begint te ontbranden en ontstaat er qua ontsteking een optimaal rendement van het verbrandingsproces.

Re: compressie tuning!!

BerichtGeplaatst: 26 nov 2013 13:23
door BredaBashan
Mss domme vraag maar hebben we het hier over een madmax, shineray, bashan... of wat? OF geld dit voor alle chinese blokken?

Re: compressie tuning!!

BerichtGeplaatst: 26 nov 2013 19:03
door dimpower
is een algemene vraag dus geldt voor alle motoren.

Re: compressie tuning!!

BerichtGeplaatst: 29 dec 2013 20:39
door x187
Het vlamfront heeft ook tijd nodig om de zuigerkop te bereiken en daar gaat ook nog tijd overheen...

Na ontsteking bestaat wel degelijk alleen wordt niet toegepast bij quads. Na ontsteking wordt gebruikt in de rallysport voor het zogenaamde (turbo)anti-lag systeem.