[HOW-TO][EGL MADMAX] Remmen scheiden

Nee dit is geen chinees gerecht :-)
Post hier je handleiding van een klus aan de quad. Natuurlijk het liefst met foto's

[HOW-TO][EGL MADMAX] Remmen scheiden

Berichtdoor x187 » 26 jan 2014 20:58

[HOW-TO][EGL MADMAX] Remmen scheiden

Een aantal zaken om altijd rekening mee te houden:

- Veiligheid voor alles, gebruik beschermende kleding / accessoires.
- Werk schoon en netjes, neem de tijd voor je werkzaamheden.
- Lees de how-to volledig door voordat je werkelijk begint aan de werkzaamheden, maak hierbij notities van de gebruikte materialen/gereedschappen zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
- Bij twijfel over een bepaalde procedure/handeling, vraag dan altijd vooraf.

Welkom bij de how-to over het scheiden van de remmen van de EGL Madmax 250cc.

Met wat creativiteit en technisch inzicht kan dit bij iedere (china) quad toegepast worden.

Demonteer het remvloeistof reservoir

Afbeelding

Dit kan het makkelijkst gedaan worden door de moer aan de voorkant te blokkeren met een steeksleutel en een dop 8 met ratel vanaf de achterzijde te gebruiken.

Afbeelding

Zet het reservoir losjes vast aan de voorkant. Je ziet dat hij nu aan de voorkant is en gespiegeld zit ten opzichte van de originele montage plaats. Haal ook direct de dop eraf.

Zoals je kan zien is mijn vloeistof al aardig vervuild en mag ook wel vervangen worden.

Afbeelding

Zet gelijk even een doek eronder zodat als er toch onverhoopt vloeistof uit het reservoir morst, dit niet op je quad terecht komt.

Afbeelding

Haal nu dit rubberen afdekdopje van je ontluchtingsnippel af.

Afbeelding

Zet vervolgens een steekring sleutel 8 op je nippel in exact deze positie.

Afbeelding

Zet nu een slang op je nippel. Ikzelf gebruik een onltuchtingsapparaat dat op de compressor in aangesloten. Echter als je niet over een compressor beschikt kan je het ook net zo makkelijk met EZ-BLEED doen. Mocht je dat ook niet hebben dat is een doorzichtig! Rubberen slang en een opvangbakje voldoende.

Afbeelding

Afbeelding

Draai nu de nippel open.
Een kwart slag is voldoende, vandaar de exacte positie van de steekring sleutel.
Afbeelding

Beweeg nu je rempedaal herhaaldelijk (of gebruik EZ-BLEED) totdat je remvloeistof reservoir helemaal leeg is.

Afbeelding

Eenmaal leeg kan je de dop terug plaatsen en het reservoir even uit de weg buigen.

Afbeelding

Draai nu met een sleutel 12 de banjobout los.

Afbeelding

Het is even friemelen om de ringetjes eraf te krijgen. Nadat je de banjobout los hebt dien je deze te vervangen door een korter exemplaar. Deze kan je overigens bij elke scooter/motor/automaterialen zaak krijgen. Let wel op het schroefdraad. De ringen kan je eventueel hergebruiken of vervangen door koperen exemplaren.

Afbeelding

Vergeet niet een afdichtring aan iedere kant te monteren. Monteer vervolgens de korte banjobout terug met de remkabel van de achterrem. Het uiteinde van de voorremkabel dient je af te dekken met een schone doek.

Afbeelding

Optioneel kan je nog een hitte reflecterende folie eromheen doen om de hitte van de uitlaat zoveel mogelijk te weren. Let op! De losse uiteinde die je ziet is van de voorrem.

Afbeelding

Monteer vervolgens het remvloeistof reservoir terug. Ik heb ervoor gekozen om deze gespiegeld en aan de voorzijde terug te monteren. IMHO is dit een betere plek. Maak het reservoir goed schoon met een droge schone doek.

Afbeelding

Vul het reservoir met nieuwe DOT4 remvloeistof tot aan de rand. Pomp vervolgens met het rempedaal totdat er vloeistof en luchtbellen zichtbaar worden in de slang die je op de achterrem gemonteerd hebt. Blijf pompen en bijvullen totdat er geen luchtbellen met uit het remsysteem komt. Bijvoorbeeld als er na 5x pompen niet één luchtbel meer eruit komt zit je goed. LET OP! Je moet het vloeistof niveau in het reservoir in de gaten houden tijdens het pompen. Als deze te laag wordt en je trekt lucht naar binnen, kan je weer opnieuw beginnen!

Afbeelding

Wanneer er geen luchtbellen meer uitkomen, pomp dan nog even een paar keer om het vloeistof op het juiste pijl te krijgen. Tussen lower en upper level in.
Draai vervolgens de vloeistofnippel terug dicht.

Afbeelding

Draai nu de dop op het reservoir.

Afbeelding

Druk nu het rempedaal in, als je het goed hebt gedaan, heb je nu weer druk op je rempedaal. Als dit niet het geval is, herhaal de het ontluchten.

In principe is je voorremkabel nu wel uitgelekt. Maar voor de zekerheid dien je een zakje oid om het uiteinde te binden. Dit heeft twee redenen. Zometeen zal je de kabel door je quad heen trekken, je wil dan niet dat de kabel remvloeistof achter laat in dit proces. Anderzijds voorkom je hiermee dat je vuil in je leiding krijgt tijdens het naar voren trekken.

Afbeelding

Knip nu de volgende ti-reps door.

Afbeelding

Door een beetje te voelen aan de kabel kom je er vanzelf achter waar die vast zit. De volgende ti-rep vind je onder het zadel, onder de motorplaat.

Afbeelding

Aan de zijkant zitten er nog enkele. Door te voelen met je hand vind je ze erg makkelijk.
Trek nu de kabel van achter naar de zijkant van de quad.
Afbeelding

De kabel loopt boven je radiateur langs. Wanneer je hem daar hebt gevonden kan je de kabel vanaf de voorkant, bovenlangs de radiateur, eruit trekken.

Afbeelding

Afbeelding

Als je vanaf onder je quad langs je stuurstang naar bovenkijkt, zie je een opening. Met wat gefriemel kan je de remkabel door die opening krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk komt hij er dan boven uit.

Afbeelding

Trek nu de kabel er in het geheel uit aan de bovenkant.

Afbeelding

Leg nu deze krul erin aan de onderzijde.

Afbeelding

Afbeelding

Zet de kabel vervolgens met ti-reps vast aan het frame. Let op! Zet enkel de kabelgeleider vast aan het frame. Zet het zodanig strak vast dat de kabel nog wel in de geleider kan bewegen.

Afbeelding

Afbeelding

Zet nu een doek onder je voorrem en voorremkabel om evenuele remvloeistof op te vangen.

Afbeelding

Haal nu de bescherming van de kabeluiteinde af.

Afbeelding

Monteer nu de remslang aan de voorrem. Let op! Ook hier weer een afdichtring aan beide kanten gebruiken.

Afbeelding

Haal de dop van het reservoir.

Afbeelding

Je kan nu beginnen met vullen.

Afbeelding

Ook hier geldt weer dat je exact deze positie aanhoudt van je steekring sleutel.

Afbeelding

Draai een kwartslag open en je kan beginnen met ontluchten. Hierbij kan dezelfde procedure als achter worden aangehouden. Let op dat je wel één kant per keer doet. Het enige verschil hier is dat je 2x moet ontluchten: Links-Rechts-Links-Rechts. Blijf herhalen totdat er geen lucht meer uit komt. Hierna zal je druk op je remsysteem hebben.

Afbeelding

Draai nu de dop er weer op.

Afbeelding

Om je remlicht weer werkend te krijgen dien je 2 stekkertjes te maken aan de remlichtschakelaar kabel. Ik heb deze overigens gewoon doorgeknipt.

Afbeelding

Strippen.

Afbeelding

Stekkertjes erop en monteren maar. De volgorde maakt niet uit.

Afbeelding

Gefeliciteerd. Je hebt zojuist je remmen gescheiden. Rij even een voorzichtig rondje om alles te testen. Wees er bewust van dat je geen remmen kan hebben ga daarom erg voorzichtig je eerste testronde doen. Wat in eerste instantie op veel remdruk lijkt kan tijdens het rijden zeer tegenvallen. DOE VOORZICHTIG!

Veel plezier van je nieuwe gescheiden remkracht.
Avatar gebruiker
x187
350cc
 
Berichten: 515
Geregistreerd: 24 dec 2011 20:45

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: [HOW-TO][EGL MADMAX] Remmen scheiden

Berichtdoor dimpower » 27 jan 2014 06:59

:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6345
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: [HOW-TO][EGL MADMAX] Remmen scheiden

Berichtdoor domingo » 27 jan 2014 10:18

mooi stuk
wilde me daar net mee bezig houden
ik heb enkel een remhendel met enkel reservoir
maakt dat uit?
Laatst bijgewerkt door domingo op 27 jan 2014 11:11, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
domingo
300cc
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 15 maart 2013 15:29

Re: [HOW-TO][EGL MADMAX] Remmen scheiden

Berichtdoor x187 » 27 jan 2014 10:51

Ik snap niet precies wat je bedoeld. Heb je er misschien een afbeelding van?
Avatar gebruiker
x187
350cc
 
Berichten: 515
Geregistreerd: 24 dec 2011 20:45

Re: [HOW-TO][EGL MADMAX] Remmen scheiden

Berichtdoor domingo » 27 jan 2014 11:09

zoiets als deze

Afbeelding
Avatar gebruiker
domingo
300cc
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 15 maart 2013 15:29

Re: [HOW-TO][EGL MADMAX] Remmen scheiden

Berichtdoor dimpower » 27 jan 2014 20:42

perfect om je remmen te scheiden.deze gebruik je voor de voorremmen,de standaard rempomp voor je achterrem(voetrem)
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6345
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: [HOW-TO][EGL MADMAX] Remmen scheiden

Berichtdoor domingo » 28 jan 2014 19:54

oke top
gaan we dat maar eens doen
Avatar gebruiker
domingo
300cc
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 15 maart 2013 15:29

Re: [HOW-TO][EGL MADMAX] Remmen scheiden

Berichtdoor x187 » 28 jan 2014 20:11

Vergeet niet een kortere banjobout aan te schaffen...
Avatar gebruiker
x187
350cc
 
Berichten: 515
Geregistreerd: 24 dec 2011 20:45

Re: [HOW-TO][EGL MADMAX] Remmen scheiden

Berichtdoor domingo » 28 jan 2014 20:35

komt goed
Avatar gebruiker
domingo
300cc
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 15 maart 2013 15:29

Re: [HOW-TO][EGL MADMAX] Remmen scheiden

Berichtdoor Ronald.b » 28 jan 2014 23:19

Wat een perfecte how-to!!

Kunnen een hoop mensen een voorbeeld aan nemen. ;)
Bashan BS200s-7 (for sale)
Bugxter yamaha 400cc naar 1000cc
Mercedes c-klasse black series w202 (Overleden...)
Peugeot 106 rallye 1.3 (Sold)
Bashan BS250s-11b (Sold)
Quad 110cc Cobra 4t (Sold)
2x Pitbike 50cc (Sold)
Avatar gebruiker
Ronald.b
250cc
 
Berichten: 135
Geregistreerd: 20 dec 2010 20:14
Woonplaats: Emmen

Volgende

Keer terug naar How to...

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten