[HOW-TO][EGL MADMAX] Remmen scheiden
Geplaatst: 26 jan 2014 20:58
[HOW-TO][EGL MADMAX] Remmen scheiden
Een aantal zaken om altijd rekening mee te houden:
- Veiligheid voor alles, gebruik beschermende kleding / accessoires.
- Werk schoon en netjes, neem de tijd voor je werkzaamheden.
- Lees de how-to volledig door voordat je werkelijk begint aan de werkzaamheden, maak hierbij notities van de gebruikte materialen/gereedschappen zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
- Bij twijfel over een bepaalde procedure/handeling, vraag dan altijd vooraf.
Welkom bij de how-to over het scheiden van de remmen van de EGL Madmax 250cc.
Met wat creativiteit en technisch inzicht kan dit bij iedere (china) quad toegepast worden.
Demonteer het remvloeistof reservoir
Dit kan het makkelijkst gedaan worden door de moer aan de voorkant te blokkeren met een steeksleutel en een dop 8 met ratel vanaf de achterzijde te gebruiken.
Zet het reservoir losjes vast aan de voorkant. Je ziet dat hij nu aan de voorkant is en gespiegeld zit ten opzichte van de originele montage plaats. Haal ook direct de dop eraf.
Zoals je kan zien is mijn vloeistof al aardig vervuild en mag ook wel vervangen worden.
Zet gelijk even een doek eronder zodat als er toch onverhoopt vloeistof uit het reservoir morst, dit niet op je quad terecht komt.
Haal nu dit rubberen afdekdopje van je ontluchtingsnippel af.
Zet vervolgens een steekring sleutel 8 op je nippel in exact deze positie.
Zet nu een slang op je nippel. Ikzelf gebruik een onltuchtingsapparaat dat op de compressor in aangesloten. Echter als je niet over een compressor beschikt kan je het ook net zo makkelijk met EZ-BLEED doen. Mocht je dat ook niet hebben dat is een doorzichtig! Rubberen slang en een opvangbakje voldoende.
Draai nu de nippel open.
Een kwart slag is voldoende, vandaar de exacte positie van de steekring sleutel.
Beweeg nu je rempedaal herhaaldelijk (of gebruik EZ-BLEED) totdat je remvloeistof reservoir helemaal leeg is.
Eenmaal leeg kan je de dop terug plaatsen en het reservoir even uit de weg buigen.
Draai nu met een sleutel 12 de banjobout los.
Het is even friemelen om de ringetjes eraf te krijgen. Nadat je de banjobout los hebt dien je deze te vervangen door een korter exemplaar. Deze kan je overigens bij elke scooter/motor/automaterialen zaak krijgen. Let wel op het schroefdraad. De ringen kan je eventueel hergebruiken of vervangen door koperen exemplaren.
Vergeet niet een afdichtring aan iedere kant te monteren. Monteer vervolgens de korte banjobout terug met de remkabel van de achterrem. Het uiteinde van de voorremkabel dient je af te dekken met een schone doek.
Optioneel kan je nog een hitte reflecterende folie eromheen doen om de hitte van de uitlaat zoveel mogelijk te weren. Let op! De losse uiteinde die je ziet is van de voorrem.
Monteer vervolgens het remvloeistof reservoir terug. Ik heb ervoor gekozen om deze gespiegeld en aan de voorzijde terug te monteren. IMHO is dit een betere plek. Maak het reservoir goed schoon met een droge schone doek.
Vul het reservoir met nieuwe DOT4 remvloeistof tot aan de rand. Pomp vervolgens met het rempedaal totdat er vloeistof en luchtbellen zichtbaar worden in de slang die je op de achterrem gemonteerd hebt. Blijf pompen en bijvullen totdat er geen luchtbellen met uit het remsysteem komt. Bijvoorbeeld als er na 5x pompen niet één luchtbel meer eruit komt zit je goed. LET OP! Je moet het vloeistof niveau in het reservoir in de gaten houden tijdens het pompen. Als deze te laag wordt en je trekt lucht naar binnen, kan je weer opnieuw beginnen!
Wanneer er geen luchtbellen meer uitkomen, pomp dan nog even een paar keer om het vloeistof op het juiste pijl te krijgen. Tussen lower en upper level in.
Draai vervolgens de vloeistofnippel terug dicht.
Draai nu de dop op het reservoir.
Druk nu het rempedaal in, als je het goed hebt gedaan, heb je nu weer druk op je rempedaal. Als dit niet het geval is, herhaal de het ontluchten.
In principe is je voorremkabel nu wel uitgelekt. Maar voor de zekerheid dien je een zakje oid om het uiteinde te binden. Dit heeft twee redenen. Zometeen zal je de kabel door je quad heen trekken, je wil dan niet dat de kabel remvloeistof achter laat in dit proces. Anderzijds voorkom je hiermee dat je vuil in je leiding krijgt tijdens het naar voren trekken.
Knip nu de volgende ti-reps door.
Door een beetje te voelen aan de kabel kom je er vanzelf achter waar die vast zit. De volgende ti-rep vind je onder het zadel, onder de motorplaat.
Aan de zijkant zitten er nog enkele. Door te voelen met je hand vind je ze erg makkelijk.
Trek nu de kabel van achter naar de zijkant van de quad.
De kabel loopt boven je radiateur langs. Wanneer je hem daar hebt gevonden kan je de kabel vanaf de voorkant, bovenlangs de radiateur, eruit trekken.
Als je vanaf onder je quad langs je stuurstang naar bovenkijkt, zie je een opening. Met wat gefriemel kan je de remkabel door die opening krijgen.
Uiteindelijk komt hij er dan boven uit.
Trek nu de kabel er in het geheel uit aan de bovenkant.
Leg nu deze krul erin aan de onderzijde.
Zet de kabel vervolgens met ti-reps vast aan het frame. Let op! Zet enkel de kabelgeleider vast aan het frame. Zet het zodanig strak vast dat de kabel nog wel in de geleider kan bewegen.
Zet nu een doek onder je voorrem en voorremkabel om evenuele remvloeistof op te vangen.
Haal nu de bescherming van de kabeluiteinde af.
Monteer nu de remslang aan de voorrem. Let op! Ook hier weer een afdichtring aan beide kanten gebruiken.
Haal de dop van het reservoir.
Je kan nu beginnen met vullen.
Ook hier geldt weer dat je exact deze positie aanhoudt van je steekring sleutel.
Draai een kwartslag open en je kan beginnen met ontluchten. Hierbij kan dezelfde procedure als achter worden aangehouden. Let op dat je wel één kant per keer doet. Het enige verschil hier is dat je 2x moet ontluchten: Links-Rechts-Links-Rechts. Blijf herhalen totdat er geen lucht meer uit komt. Hierna zal je druk op je remsysteem hebben.
Draai nu de dop er weer op.
Om je remlicht weer werkend te krijgen dien je 2 stekkertjes te maken aan de remlichtschakelaar kabel. Ik heb deze overigens gewoon doorgeknipt.
Strippen.
Stekkertjes erop en monteren maar. De volgorde maakt niet uit.
Gefeliciteerd. Je hebt zojuist je remmen gescheiden. Rij even een voorzichtig rondje om alles te testen. Wees er bewust van dat je geen remmen kan hebben ga daarom erg voorzichtig je eerste testronde doen. Wat in eerste instantie op veel remdruk lijkt kan tijdens het rijden zeer tegenvallen. DOE VOORZICHTIG!
Veel plezier van je nieuwe gescheiden remkracht.
Een aantal zaken om altijd rekening mee te houden:
- Veiligheid voor alles, gebruik beschermende kleding / accessoires.
- Werk schoon en netjes, neem de tijd voor je werkzaamheden.
- Lees de how-to volledig door voordat je werkelijk begint aan de werkzaamheden, maak hierbij notities van de gebruikte materialen/gereedschappen zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
- Bij twijfel over een bepaalde procedure/handeling, vraag dan altijd vooraf.
Welkom bij de how-to over het scheiden van de remmen van de EGL Madmax 250cc.
Met wat creativiteit en technisch inzicht kan dit bij iedere (china) quad toegepast worden.
Demonteer het remvloeistof reservoir
Dit kan het makkelijkst gedaan worden door de moer aan de voorkant te blokkeren met een steeksleutel en een dop 8 met ratel vanaf de achterzijde te gebruiken.
Zet het reservoir losjes vast aan de voorkant. Je ziet dat hij nu aan de voorkant is en gespiegeld zit ten opzichte van de originele montage plaats. Haal ook direct de dop eraf.
Zoals je kan zien is mijn vloeistof al aardig vervuild en mag ook wel vervangen worden.
Zet gelijk even een doek eronder zodat als er toch onverhoopt vloeistof uit het reservoir morst, dit niet op je quad terecht komt.
Haal nu dit rubberen afdekdopje van je ontluchtingsnippel af.
Zet vervolgens een steekring sleutel 8 op je nippel in exact deze positie.
Zet nu een slang op je nippel. Ikzelf gebruik een onltuchtingsapparaat dat op de compressor in aangesloten. Echter als je niet over een compressor beschikt kan je het ook net zo makkelijk met EZ-BLEED doen. Mocht je dat ook niet hebben dat is een doorzichtig! Rubberen slang en een opvangbakje voldoende.
Draai nu de nippel open.
Een kwart slag is voldoende, vandaar de exacte positie van de steekring sleutel.
Beweeg nu je rempedaal herhaaldelijk (of gebruik EZ-BLEED) totdat je remvloeistof reservoir helemaal leeg is.
Eenmaal leeg kan je de dop terug plaatsen en het reservoir even uit de weg buigen.
Draai nu met een sleutel 12 de banjobout los.
Het is even friemelen om de ringetjes eraf te krijgen. Nadat je de banjobout los hebt dien je deze te vervangen door een korter exemplaar. Deze kan je overigens bij elke scooter/motor/automaterialen zaak krijgen. Let wel op het schroefdraad. De ringen kan je eventueel hergebruiken of vervangen door koperen exemplaren.
Vergeet niet een afdichtring aan iedere kant te monteren. Monteer vervolgens de korte banjobout terug met de remkabel van de achterrem. Het uiteinde van de voorremkabel dient je af te dekken met een schone doek.
Optioneel kan je nog een hitte reflecterende folie eromheen doen om de hitte van de uitlaat zoveel mogelijk te weren. Let op! De losse uiteinde die je ziet is van de voorrem.
Monteer vervolgens het remvloeistof reservoir terug. Ik heb ervoor gekozen om deze gespiegeld en aan de voorzijde terug te monteren. IMHO is dit een betere plek. Maak het reservoir goed schoon met een droge schone doek.
Vul het reservoir met nieuwe DOT4 remvloeistof tot aan de rand. Pomp vervolgens met het rempedaal totdat er vloeistof en luchtbellen zichtbaar worden in de slang die je op de achterrem gemonteerd hebt. Blijf pompen en bijvullen totdat er geen luchtbellen met uit het remsysteem komt. Bijvoorbeeld als er na 5x pompen niet één luchtbel meer eruit komt zit je goed. LET OP! Je moet het vloeistof niveau in het reservoir in de gaten houden tijdens het pompen. Als deze te laag wordt en je trekt lucht naar binnen, kan je weer opnieuw beginnen!
Wanneer er geen luchtbellen meer uitkomen, pomp dan nog even een paar keer om het vloeistof op het juiste pijl te krijgen. Tussen lower en upper level in.
Draai vervolgens de vloeistofnippel terug dicht.
Draai nu de dop op het reservoir.
Druk nu het rempedaal in, als je het goed hebt gedaan, heb je nu weer druk op je rempedaal. Als dit niet het geval is, herhaal de het ontluchten.
In principe is je voorremkabel nu wel uitgelekt. Maar voor de zekerheid dien je een zakje oid om het uiteinde te binden. Dit heeft twee redenen. Zometeen zal je de kabel door je quad heen trekken, je wil dan niet dat de kabel remvloeistof achter laat in dit proces. Anderzijds voorkom je hiermee dat je vuil in je leiding krijgt tijdens het naar voren trekken.
Knip nu de volgende ti-reps door.
Door een beetje te voelen aan de kabel kom je er vanzelf achter waar die vast zit. De volgende ti-rep vind je onder het zadel, onder de motorplaat.
Aan de zijkant zitten er nog enkele. Door te voelen met je hand vind je ze erg makkelijk.
Trek nu de kabel van achter naar de zijkant van de quad.
De kabel loopt boven je radiateur langs. Wanneer je hem daar hebt gevonden kan je de kabel vanaf de voorkant, bovenlangs de radiateur, eruit trekken.
Als je vanaf onder je quad langs je stuurstang naar bovenkijkt, zie je een opening. Met wat gefriemel kan je de remkabel door die opening krijgen.
Uiteindelijk komt hij er dan boven uit.
Trek nu de kabel er in het geheel uit aan de bovenkant.
Leg nu deze krul erin aan de onderzijde.
Zet de kabel vervolgens met ti-reps vast aan het frame. Let op! Zet enkel de kabelgeleider vast aan het frame. Zet het zodanig strak vast dat de kabel nog wel in de geleider kan bewegen.
Zet nu een doek onder je voorrem en voorremkabel om evenuele remvloeistof op te vangen.
Haal nu de bescherming van de kabeluiteinde af.
Monteer nu de remslang aan de voorrem. Let op! Ook hier weer een afdichtring aan beide kanten gebruiken.
Haal de dop van het reservoir.
Je kan nu beginnen met vullen.
Ook hier geldt weer dat je exact deze positie aanhoudt van je steekring sleutel.
Draai een kwartslag open en je kan beginnen met ontluchten. Hierbij kan dezelfde procedure als achter worden aangehouden. Let op dat je wel één kant per keer doet. Het enige verschil hier is dat je 2x moet ontluchten: Links-Rechts-Links-Rechts. Blijf herhalen totdat er geen lucht meer uit komt. Hierna zal je druk op je remsysteem hebben.
Draai nu de dop er weer op.
Om je remlicht weer werkend te krijgen dien je 2 stekkertjes te maken aan de remlichtschakelaar kabel. Ik heb deze overigens gewoon doorgeknipt.
Strippen.
Stekkertjes erop en monteren maar. De volgorde maakt niet uit.
Gefeliciteerd. Je hebt zojuist je remmen gescheiden. Rij even een voorzichtig rondje om alles te testen. Wees er bewust van dat je geen remmen kan hebben ga daarom erg voorzichtig je eerste testronde doen. Wat in eerste instantie op veel remdruk lijkt kan tijdens het rijden zeer tegenvallen. DOE VOORZICHTIG!
Veel plezier van je nieuwe gescheiden remkracht.