Afstellen van Carburateur met en zonder bougiekleur

Nee dit is geen chinees gerecht :-)
Post hier je handleiding van een klus aan de quad. Natuurlijk het liefst met foto's

Afstellen van Carburateur met en zonder bougiekleur

Berichtdoor Peanut » 20 sep 2012 19:11

De zonder-naar-je-bougie-kijk-manier:
Vervang je bougie voor een nieuwe en laat hem verder lekker zitten!

Stap 1: gasnaald op de middelste stand en stationairschroef op 1,25 volle draaien open vanaf de gesloten positie.
Stap 2: een sproeier er in die ietsje groot lijkt.
Stap 3: ga rijden. Als hij sputtert op vol gas is de sproeier te groot. Probeer een sproeier 1 stap kleiner.
Als hij sputtert en dan uit valt is de sproeier veel te groot. In dat geval even de bougie er uit en droog maken. Probeer een sproeier 2 stappen kleiner.
Stap 4: Herhaal stap 3 totdat hij niet meer sputtert op vol gas.
Je hebt nu de juiste hoofdsproeier.
Stap 5: Gasaald op zijn hoogste stand (dus het clipje in de onderste groef).
Stap 6: Ga rijden op HALF GAS. Als hij sputtert en in houdt op half gas staat hij te rijk op half gas. Hang de gasnaald 1 standje lager.
Stap 7: Herhaal stap 6 totdat hij niet meer sputtert op half gas.
Je hebt nu de gasnaald op de juiste stand staan.
Stap 8: Draai de stationairschroef ietsjes in waardoor het stationaire toerental omhoog gaat. Dit is de schroef die loodrecht op de gasschuif gericht staat.
Draai de luchtschroef (de andere schroef dus) een halve slag naar binnen en draai hem langzaam weer naar buiten totdat je het exacte punt hebt gevonden waar op hij stopt met reageren op de luchtschroef. Hij gaat steeds ietsjes hoger stationair lopen naarmate je die schroef verder naar buiten draait. Tot op een bepaald punt, dan gaat het toerental niet verder meer omhoog. Dat punt moet je dus hebben.
Draai de stationairschroef weer terug totdat het blok rustig doch stabiel stationair draait.

Klaar, niet meer aan zitten.
Owja, controleer voordat je begint met de carb af te stellen of je genoeg vrije slag op je gaskabel hebt.

Bron: ivo215



De kijk-wel-naar-je-bougie-manier:
De carburateur volgas afstellen:
STAP 1:
Zoek een lange weg en ga een tijdje volgas rijden. Ook al stottert je brommer en gaat hij steeds langzamer, gewoon die gashendel open houden en zo goed als het gaat door blijven rijden.


STAP 2:
Na een km ofzo stop je zo snel mogelijk en zet je je brommer ook meteen uit. Je kan ook al tijdens het rijden opeens je gas dicht doen, koppeling intrekken en je contactsleutel omdraaien. Pas dan op dat je je sleutel niet per ongeluk eruit trekt zodat je em moet gaan zoeken. Erg vervelend :|


STAP 3:
Pak je bougie sleutel en draai je bougie eruit. Bekijk de kleur van het porselein.

Met te warm bedoelen ze hetzelfde als te arm en met te koud bedoelen ze te Rijk.

Bij te arm is je sproeier te klein.

Bij te rijk is je sproeier te groot.

Heb je nu geconcludeerd dat je sproeier te groot of te klein is ga dan verder met stap 4. Zoniet dan ga naar stap 5.

STAP 4:
Ga naar huis en trek je carburateur open. Vervang je sproeier door een grotere en of kleinere sproeier en ga terug naar stap 1.

STAP 5:
Klaar. Ga nu halfgas afstellen.

De carburateur halfgas afstellen:
STAP 1:
Zoek een lange weg en ga een tijdje halfgas rijden. Ook al stottert je brommer en gaat hij steeds langzamer, gewoon die gashendel voor de helft openhouden en zo goed als het gaat door blijven rijden.

STAP 2:
Na een km ofzo stop je zo snel mogelijk en zet je je brommer ook meteen uit. Je kan ook al tijdens het rijden opeens je gas dicht doen, koppeling intrekken en je contactsleutel omdraaien. Pas dan op dat je je sleutel niet per ongeluk eruit trekt zodat je em moet gaan zoeken. Erg vervelend :|


STAP 3:
Pak je bougie sleutel en draai je bougie eruit. Bekijk de kleur van het porselein.

Met te warm bedoelen ze hetzelfde als te arm en met te koud bedoelen ze te Rijk.

Bij te arm zit je naald te laag.

Bij te rijk zit je naald te hoog.

Heb je nu geconcludeerd dat je naald te laag of te hoog zit ga dan verder met stap 4. Zoniet dan ga naar stap 5.

STAP 4:
Draai aan de bovenkant je carburateur open en haal je gasschuif eruit en demonteer deze. Je zal dan een naald vinden met een aantal groefjes. De zorgen ervoor hoe hoog of laag de naald kan staan.

Zit je naald te hoog dan moet het clipje in het groefje erboven. Een groefje naar boven is dus een armere afstelling.

Zit je naald te laag dan moet het clipje in het groefje eronder. Een groefje naar onderden is dus een rijkere afstelling.

STAP 5:
Klaar. Ga nu stationair afstellen.

De carburateur stationair afstellen:
Draai de stationairschroef ietsjes in waardoor het stationaire toerental omhoog gaat. Dit is de schroef die loodrecht op de gasschuif gericht staat.
Draai de luchtschroef (de andere schroef dus) een halve slag naar binnen en draai hem langzaam weer naar buiten totdat je het exacte punt hebt gevonden waar op hij stopt met reageren op de luchtschroef. Hij gaat steeds ietsjes hoger stationair lopen naarmate je die schroef verder naar buiten draait. Tot op een bepaald punt, dan gaat het toerental niet verder meer omhoog. Dat punt moet je dus hebben.
Draai de stationairschroef weer terug totdat het blok rustig doch stabiel stationair draait.

Bron voor peanut: honda 4 tact forum: http://www.4takt.net/viewtopic.php?f=14&t=51
Quad A,B of C. Een quad is een quad.
Avatar gebruiker
Peanut
500cc
500cc
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 02 aug 2011 11:07
Woonplaats: Warmond

Delen op

Share on Facebook Facebook

Keer terug naar How to...

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten