Versterkte draagarm bussen. EGL/Shineray/Bashan Narin Design

Nee dit is geen chinees gerecht :-)
Post hier je handleiding van een klus aan de quad. Natuurlijk het liefst met foto's

Versterkte draagarm bussen. EGL/Shineray/Bashan Narin Design

Berichtdoor selwyn » 15 sep 2012 21:25

Bij deze mijn how to voor de versterkte draagarm bussen van Narin Design.
Deze zijn bruikbaar voor de EGL/Shineray/Bashan.
Set bestaat uit:
16x POM Lagerbussen
8x Schroeven en lockmoeren
16x ringen
Te bestellen op http://www.ebay.nl/itm/EGL-EAGLE-MAD-MAX-250-300-VERSTARKTE-POM-LAGERBUCHSEN-A-ARM-/160710573759?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item256b18bebf

Gereedschap:
-Krik of krat/kist
-Ratelset en ringsteeksleutels en doppen maat: 13, 14, 16, 17, 19
-Inbus maat 4
-Waterpomptang
-Pers of bankschroef
-Kunstofhamer
-Houten plankje

Schoonmaken:
-Papier of poetsdoeken
-Remmenreiniger

Smeermiddel:
-Vetspray
-Smeervet

Stappenplan:

Draai de wielbouten los.
Zet de voorkant van de quad omhoog. Dit kan met een krik of je tilt hem op een krat of kist. Let hier wel bij op de dat de draag armen niet als steun dienen.
Zet je Quad op de handrem of in de versnelling.
Haal nu de wielen van je quad af.

Dan krijg je deze situatie.
Afbeelding

Haal nu de remleiding los. Met je inbus sleutel maat 4.

Afbeelding

Maak de veer los aan de onderkant met dop of sleutel 13 en 14. Let hier bij op dat de draagarmen vrij hangen!

Afbeelding

Maak nu de fuseekogel los van je wielhub. Sleutel 19 en waterpomp tang voor de splitpen te verwijden. Controleer meteen of je rubbers niet ingescheurd zijn. Vervang deze anders meteen. Dit aangezien je hem nu toch al los hebt zitten. http://www.chinaquad.nl/viewtopic.php?f=6&t=3732

Afbeelding

Maak nu de draagarm bevestiging van je frame los met dop of sleutel 13 en 14.

Afbeelding
Afbeelding

Nu heb je de draag arm volledig los. Let op die rubber doppen aan de zijkant zijn keerringen.

Afbeelding

Haal de keerringen er af met de hand. En dan zie je meteen de rede waarom ik ze moest vervangen en tevens waarom ik van nylon naar POM ben overgestapt. Speling en uitgesleten nylon bussen.

Afbeelding

Leg alles wat je uit je draagarmen bij elkaar.

Afbeelding

Maak de metalen bussen schoon met remmenreiniger.
Maak de rubber keerringen schoon met een stuk papier of poetsdoek. Gebruik hier geen remmenreiniger voor want dat laat ze uit drogen.
Controleer de keerringen en zo nodig vervangen. Hier heb ik geen artikelnummer voor.
Maak de draagarmen schoon. Om ze in 1 keer goed schoon te krijgen prop je het gat vol met papier en duw je dit met je inbus er door heen. Op die manier pers je alles in 1 keer er uit. Let wel op dat er in de binnenkant geen papier blijft hangen aan de vetnippel. Daarna even schoon spuiten met remmenreinger en afvegen .

Afbeelding

Verschil nieuwe bussen en oude bussen.

Afbeelding

Je kan de bussen op 2 manieren monteren.
1. Persen. Zet de bus op de draagarm en pers de bus er in. Let hier op dat het recht er in gaat.
2. Hamer. Tik de bussen voorzichtig in de draagarm. Zorg er wel voor dat je ze recht er in tikt en dat je onder de andere kant van de draag arm een houten plankje hebt liggen i.v.m. beschadigingen.

Afbeelding

De metalen bussen pers je nu in de gemonteerde bussen die in de draagarm zitten. Dit kan met een pers of met een bankschroef.
Zorg er wel voor dat je aan de kant waar de bus als laatste in gaat een plankje hebt zitten. Dus niet zoals op de foto. Dit aangezien de metalen bussen iets doorgedrukt moeten worden. En aan allebei de kant 1 mm uitsteken. Door het houten plankje te gebruiken kan je dit in 1 keer doen.

Afbeelding

Zet nu de keerringen terug op de draagarm. Het beste kan je dit er met de hand op drukken en daarna tussen de bankschroef of pers zachtjes! aandrukken zodat ze vlak gemonteerd zijn.

Afbeelding

Spuit nu een beetje vet in de metalen bussen. Dit omdat hier geen vet in kan komen via de vetnippel! Monteer nu de draagarmen terug aan het frame. Het kan zijn dat je de beugels iets wijder moet tikken met een kunstof hamer. Doe dit met een kunstof hamer en voorzichtig stapje voor stapje. De draagarmen zijn namelijk nu iets breder dan eerst. Als je goed kijkt zie je ook dat de beugels allemaal verschillende afstanden hebben. Ik vermoed dat dit Chinese maat voering is.
Pak de nieuwe bouten en ringen. En monteer deze. De ringen zitten aan de buitenkant van de beugels. Draai alles vast maar dan wel zo vast de je draagarmen nog kunnen bewegen. Je kan dit het beste ook stap voor stap doen. Dus voorkant en achterkant slag voor slag vast draaien en de arm bewegen. Als je iets weerstand begint te voelen is het goed.

Afbeelding
Afbeelding

Monteer de fuseekogel aan de wielhub. Draai deze vast. Vast is vast! En plaats de splitpen weer terug.
Monteer de remleiding.
Smeer de vetnippels.
Voor de onderkant is het verhaal het zelfde. En uiteraard ook voor de andere kant.

Let bij montage er op dat je de splitpennen niet vergeet!
En vergeet je wielen niet ;)

Ik heb na montage ook mijn quad op nieuw uitgelijnd. Dit was in mijn geval nodig omdat ik merkte dat de quad afwijkt naar rechts. Ik had ook de meeste speling op mijn draagarmen aan de rechtse kant.

Als je hier na gaat rijden en terug thuis komt. Loop alle bouten en moeren nog een keer na. Dit om ze eventueel na te trekken.

Voor vragen stuur me maar een PB. Probeer dit topic een beetje schoon te houden.
Iets wit waar pit in zit!
Avatar gebruiker
selwyn
400cc
 
Berichten: 745
Geregistreerd: 08 mei 2011 16:49
Woonplaats: De Zeeuwse polders

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: Versterkte draagarm bussen. EGL/Shineray/Bashan Narin Design

Berichtdoor woutert » 23 jun 2014 08:25

Mooie how-to!

Ik heb bij mij ook speling gesignaleerd op 1 van de 8 punten dus tijd voor wat knutselwerk. Dit helpt zeker!

Wat ik alleen niet goed snap is waarom die bussen geperst zitten in de POM lagers? Moeten die bussen juist niet draaien in de POM lagers?

Ik ben van plan zelf even busjes te draaien op het werk, maar ik ben nu een beetje verward want wat glijd nu precies op wat?
EGL Motor Mad Max - 250cc - Off Road
woutert
300cc
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 23 feb 2014 09:56
Woonplaats: Twente

Re: Versterkte draagarm bussen. EGL/Shineray/Bashan Narin Design

Berichtdoor domingo » 23 jun 2014 09:38

mooi stukje
volgens mij draait de bus op de as
Avatar gebruiker
domingo
300cc
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 15 maart 2013 15:29

Re: Versterkte draagarm bussen. EGL/Shineray/Bashan Narin Design

Berichtdoor woutert » 23 jun 2014 09:48

Dan zijn de smeernippels ook een beetje voor niks toch? Die vullen dan alleen de holle ruimte tussen de POM lagers en de draagarmen. Staal op staal lageren gebeurd wel meer, maar niet zonder degelijke smering ;)
EGL Motor Mad Max - 250cc - Off Road
woutert
300cc
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 23 feb 2014 09:56
Woonplaats: Twente

Re: Versterkte draagarm bussen. EGL/Shineray/Bashan Narin Design

Berichtdoor DexterXL » 23 jun 2014 19:19

Wat ze bij lagers doen, is in het midden van de lager een klein geultje
en in dat geultje 1 of 2 gaatjes boren, hierdoor spuit je het vet waar het
nodig is...nu hebben de vetnippels idd geen nut, behalve cosmetisch,
maar dit heeft meer met de constructie van de bussen te maken, als met
de super geleverde How To :thumbup:
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
Avatar gebruiker
DexterXL
500cc
500cc
 
Berichten: 3244
Geregistreerd: 11 jun 2011 23:00
Woonplaats: Noord-West Veluwe

Re: Versterkte draagarm bussen. EGL/Shineray/Bashan Narin Design

Berichtdoor woutert » 23 jun 2014 21:12

Wel bijzonder dat ze dan voor POM bussen kiezen bij Narin, dan hadden ze net zo goed een gangbaarder PP of Nylon kunnen kiezen.

Wat ik me inderdaad voor kan stellen is dat ze dan de bussen zouden doorboren om daar smering te krijgen, nu pers je het vet er tussen weg als je beweegt en ga je binnen no-time staal op staal lopen vreten omdat je het niet kunt smeren.

Zou het niet bedoeld zijn dat je de POM lagers in de draagarm perst en dat de stalen bussen daar met een schuifpassing in draaien, maar dat de chinezen dit keer net een ander stafje staal op de machine hadden die net iets te groot is qua diameter? Dan zou je namelijk de eigenschappen van POM ook benutten, het is namelijk erg geschikt voor tandwielen en lagers, helemaal als je het ook nog smeert en kunt bijhouden via de nippels.

1 van de dealers wellicht een reactie hierop?
EGL Motor Mad Max - 250cc - Off Road
woutert
300cc
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 23 feb 2014 09:56
Woonplaats: Twente

Re: Versterkte draagarm bussen. EGL/Shineray/Bashan Narin Design

Berichtdoor Oknot » 13 mei 2015 11:47

Topic is al wel enige tijd oud en uitstekend gedaan, maar wat verlossende informatie kan nooit kwaad moet je maar denken. Het systeem hoort als volgt te werken (bron = Menno). De pombussen zitten als het goed gedaan is vast in de draagarm. Vet nu het binnenste vd pombus in met vet en druk de (ingevette) stalen bus door de opening vd pombussen heen zodat deze aan beide kanten evenveel uitsteekt. Plaats de keerringen en monteer zoals reeds beschreven. Wat er nu zou moeten gebeuren is dat de stalen bus vastgeklemd wordt tegen het stalen plaatje in de keerringen mits stevig genoeg aangedraaid door bout en moer. Waardoor deze niet anders kan dan draaien in de pombus. De smeernippel heeft dus wel degelijk nut aangezien het vet wat je erin spuit zich tussen de stalen bus en de pombus zal werken en daardoor voor smering zorgt.
Avatar gebruiker
Oknot
150cc
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 05 jun 2014 19:08
Woonplaats: Zaanstreek (Noord Holland)

Re: Versterkte draagarm bussen. EGL/Shineray/Bashan Narin Design

Berichtdoor Oknot » 13 mei 2015 22:23

Nog even een kleine maar wel erg belangrijke aanvulling. Het blijkt dat de binnendiameter van de Narin pombussen voor de Mad Max te krap is, nml 13.95mm. Hierdoor moet je de metalen bus met (veel) kracht door de pombussen heen persen waarna deze zo vast als een huis zit. Dit is dus absoluut niet de bedoeling. De stalen bus moet vrij kunnen draaien in de pombus en op die manier als een glijlager werken. Heb dit vanavond proefondervindelijk ervaren samen met Menno en we kwamen tot de conclusie dat de bussen zoals ze nu zijn eerder een (flinke) verslechtering zijn dan een verbetering. Een oplossing zou zijn om de bussen op 14mm uit te boren zodat er iets meer speling voor de stalen bus ontstaat en deze vrij kan draaien in de pombus. Hierbij is het van belang dat je regelmatig vet blijft toedienen via de nippel om voor smering te zorgen en tevens om de minieme ruimte tussen de stalen buscen de pombus gevuld te houden.
Avatar gebruiker
Oknot
150cc
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 05 jun 2014 19:08
Woonplaats: Zaanstreek (Noord Holland)


Keer terug naar How to...

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten