Hier een heel mooie uitleg hoe je de snelheidsensor kan testen/uitmeten.Met dank aan eaglemotorsport.
Snelheidssensor check EGL:
Rood = 1
Blauw = 2
Zwart = 3
Test 1: contact aan = pin 2 + 3 = ongeveer 7 tot 8 volt.
Test 2: zelfde pennen, contact aan, wiel draaien = wisselspanning.
Test 3: contact aan = pin 1 + 3 = ongeveer 7 tot 8 volt.
Test 4: zelfde pennen, contact aan, wiel draaien = geen verschil.
Test 5: contact aan = pin 1 + 2 = ongeveer 7 tot 8 volt.
Test 6: zelfde pennen, contact aan, wiel draaien = wisselspanning.
Test 7: contact uit, stekker los. Weerstand tussen pin 1 en 3 = ~2 Mega ohm
Test 8: contact uit, stekker los. Weerstand tussen pin 1 en 2 = ~5 Kilo ohm
Test 9: contact uit, stekker los. Weerstand tussen pin 2 en 3 = ~2 Mega ohm
Test 1,3,5 meten de bedrading door.
Test 2,6 meten of de sensor signaal afgeeft richting de teller.
Test 7,8,9 meten alleen de sensor.
De kleuren rood/blauw/zwart zijn van de sensor. Niet van de kabelboom.
Het mooiste doormeet punt is natuurlijk de stekker die zo dicht mogelijk bij de unit zit. (Onder de voorkap).
De vertaling naar die kleuren moet je zelf even maken, want dat is nog wel eens anders.
Ps. Een 300cc heeft een andere teller unit dan de 250cc. Waarbij de snelheid wel klopt, maar de versnellingsaanduiding heeft een andere volgorde.