Re: [HOW-TO][EGL MADMAX] In- en uitlaat kleppen stellen
Geplaatst: 29 dec 2013 19:14
[HOW-TO][EGL MADMAX] In- en uitlaat kleppen stellen
Een aantal zaken om altijd rekening mee te houden:
- Veiligheid voor alles, gebruik beschermende kleding / accessoires.
- Werk schoon en netjes, neem de tijd voor je werkzaamheden.
- Lees de how-to volledig door voordat je werkelijk begint aan de werkzaamheden, maak hierbij notities van de gebruikte materialen/gereedschappen zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
- Bij twijfel over een bepaalde procedure/handeling, vraag dan altijd vooraf.
Welkom bij de how-to over het stellen van de inlaat en uitlaatklep van de EGL Madmax 250cc.
Voor het stellen van de kleppen hoeft de motorolie niet afgetapt te worden, echter adviseer ik altijd om het stellen van de kleppen periodiek uit te voeren, tegelijk met het vervangen van de motorolie.
Het stellen van kleppen dient te gebeuren met een koude motor. Voorkeur gaat uit naar , één nacht laten staan en de volgende dag kleppen stellen.
Het stellen van de kleppen kan ook direct worden uitgevoerd zonder demontage van de tank, echter adviseer ik je om zeker de eerste 2 a 3 keer toch even de moeite te nemen om de tank te verwijderen.
Dit maakt de klus aanzienlijk overzichtelijker en hierdoor kan je wennen aan de methode en gereedschap waarmee de kleppen gesteld dienen te worden.
Verwijder je zadel en demonteer het motorschild
Demonteer de bouten van je voorkap.
Er zit ook een bout achter je contact slot, en op exact dezelfde locatie aan de andere kant van de quad.
Demonteer ook de bouten van de matte zijpanelen, deze zitten bevestigd onder aan de tank.
Nu kan je bij je brandstofleiding. Demonteer deze van de benzinekraan. Let op! Draai wel even de kraan dicht voordat je de leiding eraf trekt.
Haal nu de stekker van je benzinemeter los. Dit is de stekker met de groene en gele kabel eraan.
Je kan nu de tank, voorzichtig tussen de kappen naar achteren schuiven en eruit tillen. Let op bij het neerzetten van de tank, dat er ook een (breekbare)benzinekraan aan de onderzijde zit.
Nu zul je hetvolgende zien.
Demonteer nu de EGR slang en de 3 kleppendekselbouten.
Nu kan je het stelmechanisme zien.
Demonteer de timingplug aan de bovenzijde en de 4 kruiskopbouten. Let op, houd goed grip op de kruiskopbouten. Ze kunnen zo dol draaien.
Met dop 14 kan je de krukas draaien om het blok op de juiste timing te zetten
Draai totdat het streepje naast de “T” markering precies in lijn staat met de lijn in het schroefdraad van de timingplug.
Pak nu je stelgereedschap.
In de slag waarin je de meeste speling voelt, moet je de kleppen stellen.
Dit betekent dat je de markering "T" hebt uitgelijnd met het streepje en dan met je vingers voelt hoe strak de tuimelaar op de klep drukt. Vervolgens draai je nog een keer 360 graden, totdat "T" opnieuw uitgelijnd staat. Voel nu nog een keer hoe strak de tuimelaar op de klep drukt. In één van deze twee slagen is de tuimelaar ietsjes losser. In deze slag waarin de tuimelaar iets losser is, moet je de klepspeling aanpassen.
Voelermaar 0,10 moet er net niet doorheen kunnen terwijl 0,05 er heel soepel doorheen moet kunnen.
Mocht dit niet het geval zijn dan kan je bij gaan stellen.
Mocht je geen klepstel gereedschap hebben (a 5 euro) dan voldoen een steekring sleutel 10 en een punttang ook.
Draai met de ringsleutel 10, de moer aan de bovenzijde los en draai met de punttang aan de steel.
Draai zeer minimaal. Een verdraaiing van 10 graden kan al een verschil geven van 0,10mm.
Blijf draaien totdat beide kleppen voldoen aan gewenste specificaties.
Geef het blok nog eens een 360 graden slinger en meet de klepspeling na. Vervolgens nog een keer 360, opnieuw controleren. Nu heb je een complete verbrandingscyclus doorstaan.
Voordat je de kleppendeksel terugplaatst, controleer dan even de rubberen afdichting.
Nu kan je alles weer terug monteren. Vergeet niet de kabel van de tankmeter aan te sluiten.
Gefeliciteerd. Je hebt zojuist je kleppen gesteld.
Geniet van je sleutelvaardigheden. Er zullen nog vele klepstel momenten komen.
Een aantal zaken om altijd rekening mee te houden:
- Veiligheid voor alles, gebruik beschermende kleding / accessoires.
- Werk schoon en netjes, neem de tijd voor je werkzaamheden.
- Lees de how-to volledig door voordat je werkelijk begint aan de werkzaamheden, maak hierbij notities van de gebruikte materialen/gereedschappen zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
- Bij twijfel over een bepaalde procedure/handeling, vraag dan altijd vooraf.
Welkom bij de how-to over het stellen van de inlaat en uitlaatklep van de EGL Madmax 250cc.
Voor het stellen van de kleppen hoeft de motorolie niet afgetapt te worden, echter adviseer ik altijd om het stellen van de kleppen periodiek uit te voeren, tegelijk met het vervangen van de motorolie.
Het stellen van kleppen dient te gebeuren met een koude motor. Voorkeur gaat uit naar , één nacht laten staan en de volgende dag kleppen stellen.
Het stellen van de kleppen kan ook direct worden uitgevoerd zonder demontage van de tank, echter adviseer ik je om zeker de eerste 2 a 3 keer toch even de moeite te nemen om de tank te verwijderen.
Dit maakt de klus aanzienlijk overzichtelijker en hierdoor kan je wennen aan de methode en gereedschap waarmee de kleppen gesteld dienen te worden.
Verwijder je zadel en demonteer het motorschild
Demonteer de bouten van je voorkap.
Er zit ook een bout achter je contact slot, en op exact dezelfde locatie aan de andere kant van de quad.
Demonteer ook de bouten van de matte zijpanelen, deze zitten bevestigd onder aan de tank.
Nu kan je bij je brandstofleiding. Demonteer deze van de benzinekraan. Let op! Draai wel even de kraan dicht voordat je de leiding eraf trekt.
Haal nu de stekker van je benzinemeter los. Dit is de stekker met de groene en gele kabel eraan.
Je kan nu de tank, voorzichtig tussen de kappen naar achteren schuiven en eruit tillen. Let op bij het neerzetten van de tank, dat er ook een (breekbare)benzinekraan aan de onderzijde zit.
Nu zul je hetvolgende zien.
Demonteer nu de EGR slang en de 3 kleppendekselbouten.
Nu kan je het stelmechanisme zien.
Demonteer de timingplug aan de bovenzijde en de 4 kruiskopbouten. Let op, houd goed grip op de kruiskopbouten. Ze kunnen zo dol draaien.
Met dop 14 kan je de krukas draaien om het blok op de juiste timing te zetten
Draai totdat het streepje naast de “T” markering precies in lijn staat met de lijn in het schroefdraad van de timingplug.
Pak nu je stelgereedschap.
In de slag waarin je de meeste speling voelt, moet je de kleppen stellen.
Dit betekent dat je de markering "T" hebt uitgelijnd met het streepje en dan met je vingers voelt hoe strak de tuimelaar op de klep drukt. Vervolgens draai je nog een keer 360 graden, totdat "T" opnieuw uitgelijnd staat. Voel nu nog een keer hoe strak de tuimelaar op de klep drukt. In één van deze twee slagen is de tuimelaar ietsjes losser. In deze slag waarin de tuimelaar iets losser is, moet je de klepspeling aanpassen.
Voelermaar 0,10 moet er net niet doorheen kunnen terwijl 0,05 er heel soepel doorheen moet kunnen.
Mocht dit niet het geval zijn dan kan je bij gaan stellen.
Mocht je geen klepstel gereedschap hebben (a 5 euro) dan voldoen een steekring sleutel 10 en een punttang ook.
Draai met de ringsleutel 10, de moer aan de bovenzijde los en draai met de punttang aan de steel.
Draai zeer minimaal. Een verdraaiing van 10 graden kan al een verschil geven van 0,10mm.
Blijf draaien totdat beide kleppen voldoen aan gewenste specificaties.
Geef het blok nog eens een 360 graden slinger en meet de klepspeling na. Vervolgens nog een keer 360, opnieuw controleren. Nu heb je een complete verbrandingscyclus doorstaan.
Voordat je de kleppendeksel terugplaatst, controleer dan even de rubberen afdichting.
Nu kan je alles weer terug monteren. Vergeet niet de kabel van de tankmeter aan te sluiten.
Gefeliciteerd. Je hebt zojuist je kleppen gesteld.
Geniet van je sleutelvaardigheden. Er zullen nog vele klepstel momenten komen.