[HOW-TO][EGL MADMAX] In- en uitlaat kleppen stellen

Nee dit is geen chinees gerecht :-)
Post hier je handleiding van een klus aan de quad. Natuurlijk het liefst met foto's

Re: [HOW-TO][EGL MADMAX] In- en uitlaat kleppen stellen

Berichtdoor x187 » 29 dec 2013 19:14

[HOW-TO][EGL MADMAX] In- en uitlaat kleppen stellen

Een aantal zaken om altijd rekening mee te houden:

- Veiligheid voor alles, gebruik beschermende kleding / accessoires.
- Werk schoon en netjes, neem de tijd voor je werkzaamheden.
- Lees de how-to volledig door voordat je werkelijk begint aan de werkzaamheden, maak hierbij notities van de gebruikte materialen/gereedschappen zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
- Bij twijfel over een bepaalde procedure/handeling, vraag dan altijd vooraf.

Welkom bij de how-to over het stellen van de inlaat en uitlaatklep van de EGL Madmax 250cc.

Voor het stellen van de kleppen hoeft de motorolie niet afgetapt te worden, echter adviseer ik altijd om het stellen van de kleppen periodiek uit te voeren, tegelijk met het vervangen van de motorolie.

Het stellen van kleppen dient te gebeuren met een koude motor. Voorkeur gaat uit naar , één nacht laten staan en de volgende dag kleppen stellen.

Het stellen van de kleppen kan ook direct worden uitgevoerd zonder demontage van de tank, echter adviseer ik je om zeker de eerste 2 a 3 keer toch even de moeite te nemen om de tank te verwijderen.

Dit maakt de klus aanzienlijk overzichtelijker en hierdoor kan je wennen aan de methode en gereedschap waarmee de kleppen gesteld dienen te worden.

Verwijder je zadel en demonteer het motorschild

Afbeelding

Demonteer de bouten van je voorkap.

Afbeelding

Er zit ook een bout achter je contact slot, en op exact dezelfde locatie aan de andere kant van de quad.

Afbeelding

Demonteer ook de bouten van de matte zijpanelen, deze zitten bevestigd onder aan de tank.

Afbeelding

Nu kan je bij je brandstofleiding. Demonteer deze van de benzinekraan. Let op! Draai wel even de kraan dicht voordat je de leiding eraf trekt.

Afbeelding

Haal nu de stekker van je benzinemeter los. Dit is de stekker met de groene en gele kabel eraan.

Afbeelding

Je kan nu de tank, voorzichtig tussen de kappen naar achteren schuiven en eruit tillen. Let op bij het neerzetten van de tank, dat er ook een (breekbare)benzinekraan aan de onderzijde zit.

Nu zul je hetvolgende zien.

Afbeelding

Demonteer nu de EGR slang en de 3 kleppendekselbouten.

Afbeelding

Nu kan je het stelmechanisme zien.

Afbeelding

Demonteer de timingplug aan de bovenzijde en de 4 kruiskopbouten. Let op, houd goed grip op de kruiskopbouten. Ze kunnen zo dol draaien.

Afbeelding

Met dop 14 kan je de krukas draaien om het blok op de juiste timing te zetten

Afbeelding

Draai totdat het streepje naast de “T” markering precies in lijn staat met de lijn in het schroefdraad van de timingplug.

Afbeelding

Pak nu je stelgereedschap.

Afbeelding

Afbeelding

In de slag waarin je de meeste speling voelt, moet je de kleppen stellen.

Dit betekent dat je de markering "T" hebt uitgelijnd met het streepje en dan met je vingers voelt hoe strak de tuimelaar op de klep drukt. Vervolgens draai je nog een keer 360 graden, totdat "T" opnieuw uitgelijnd staat. Voel nu nog een keer hoe strak de tuimelaar op de klep drukt. In één van deze twee slagen is de tuimelaar ietsjes losser. In deze slag waarin de tuimelaar iets losser is, moet je de klepspeling aanpassen.

Voelermaar 0,10 moet er net niet doorheen kunnen terwijl 0,05 er heel soepel doorheen moet kunnen.

Afbeelding

Mocht dit niet het geval zijn dan kan je bij gaan stellen.

Afbeelding

Mocht je geen klepstel gereedschap hebben (a 5 euro) dan voldoen een steekring sleutel 10 en een punttang ook.

Draai met de ringsleutel 10, de moer aan de bovenzijde los en draai met de punttang aan de steel.

Draai zeer minimaal. Een verdraaiing van 10 graden kan al een verschil geven van 0,10mm.

Afbeelding

Blijf draaien totdat beide kleppen voldoen aan gewenste specificaties.

Geef het blok nog eens een 360 graden slinger en meet de klepspeling na. Vervolgens nog een keer 360, opnieuw controleren. Nu heb je een complete verbrandingscyclus doorstaan.

Voordat je de kleppendeksel terugplaatst, controleer dan even de rubberen afdichting.

Afbeelding

Nu kan je alles weer terug monteren. Vergeet niet de kabel van de tankmeter aan te sluiten.

Gefeliciteerd. Je hebt zojuist je kleppen gesteld.

Geniet van je sleutelvaardigheden. Er zullen nog vele klepstel momenten komen.
Laatst bijgewerkt door x187 op 29 dec 2013 20:13, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
x187
350cc
 
Berichten: 515
Geregistreerd: 24 dec 2011 20:45

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: [HOW-TO][EGL MADMAX] In- en uitlaat kleppen stellen

Berichtdoor scania-driver » 01 jan 2014 15:51

top. :thumbup:
Afbeelding
Avatar gebruiker
scania-driver
450cc
 
Berichten: 1075
Geregistreerd: 04 nov 2012 19:34
Woonplaats: Utrecht/IJsselstein HOONIGAN ISacrime # dontgetcaught

Re: [HOW-TO][EGL MADMAX] In- en uitlaat kleppen stellen

Berichtdoor Mapzer » 01 maart 2014 21:26

Vervolgens draai je nog een keer 360 graden, totdat "T" opnieuw uitgelijnd staat. Voel nu nog een keer hoe strak de tuimelaar op de klep drukt. In één van deze twee slagen is de tuimelaar ietsjes losser. In deze slag waarin de tuimelaar iets losser is, moet je de klepspeling aanpassen.

Een tip om dit iets makkelijker te doen.
Als je de krukas draait , zie je de kleppen bewegen.
Als je de goede draairichting opdraait, zal je eerst de uitlaatklep zien bewegen en meteen daarna de inlaatklep. Dit is het moment dat je dat merkteken ook ziet.
Maar in deze positie moet je de kleppen niet stellen.
Dus nog een keer rond en je zit goed om te stellen.

Verder een top uitleg. :thumbup:
Mapzer
banned member
banned member
 
Berichten: 131
Geregistreerd: 22 nov 2013 21:46


Keer terug naar How to...

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast