Re: [HOW-TO][EGL MADMAX] Wiellagers voorzijde vervangen
Geplaatst: 29 dec 2013 18:03
[HOW-TO][EGL MADMAX] Wiellagers voorzijde vervangen
Een aantal zaken om altijd rekening mee te houden:
- Veiligheid voor alles, gebruik beschermende kleding / accessoires.
- Werk schoon en netjes, neem de tijd voor je werkzaamheden.
- Lees de how-to volledig door voordat je werkelijk begint aan de werkzaamheden, maak hierbij notities van de gebruikte materialen/gereedschappen zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
- Bij twijfel over een bepaalde procedure/handeling, vraag dan altijd vooraf.
Welkom bij de how-to over het vervangen van de wiellagers aan de voorzijde van de EGL Madmax 250cc.
Hef de quad omhoog.
Demonteer het wiel aan de kant waar je het lager gaat vervangen.
Demonteer de remklauw.
Laat je remklauw niet hangen aan de remslang maar bevestig de klauw aan de draagarm d.m.v. een ti-rep.
Verwijder de splitpen.
Draai de moer los.
Nu kan het wiellagerhuis van het fusee afgeschoven worden.
Leg het lagerhuis nu op een vlakke ondergrond met de draadeinden naar boven gericht. Sla vervolgens met een drevel op de onderste lager. Er zit een bus tussen beide lagers in. Als je de dreven schuin houd kan je dus bus ietsjes wegduwen en zo op het onderste lager slaan. Geef er een paar tikken op maar let op, het lager kan er niet helemaal uitkomen omdat deze dan tegen je ondergrond aankomt.
Leg een buis (PVC oid) onder het huis.
Na een paar tikken valt het lager eruit. De bus komt ook mee.
Draai het huis om en het andere lager kan je op dezelfde manier verwijderen.
Je bent nu halverwege.
Haal de nieuwe lagers uit de verpakking en vet de kunststof randen in.
Leg het nieuwe lager in het huis. Zorg ervoor de het lager er zo recht mogelijk op ligt. Pak vervolgens een dop 30.
Leg de dop precies op het lager zodat de dop op de buitenrand van het lager leunt. Begin nu rustig het lager in het huis te tikken. Begin met de kant van de tapeinden. Zorg dat je alleen aan de randen van de dop tikt. Dit doe je in een cirkelvormige beweging. Dus tik boven, tik rechts, tik onder, tik links en dan weer op nieuw de cirkel totdat het lager op de juiste diepte zit.
Vergeet nu niet om de bus terug in het huis te plaatsen voordat je het lager aan de andere kant erin plaatst.
Nadat je de bus erin gelegd hebt monteer je dit lager op precies dezelfde manier. Let op! Het lager moet je rustig tikken totdat het tegen de bus aan komt. Dus per rondje tikken dien je te controleren hoe ver je van de bus afzit. Als je het lager te hard tegen de bus aan mept dat krijg je spanning tussen beide lagers en kan je deze klus op korte termijn herhalen.
Je kan met je vingers nog even voelen of de lagers soepel draaien. De bus kan je eventueel met een schroevendraaier nog centreren zodat de opening precies is uitgelijnd met de lagers.
Nu kan je het geheel weer terugplaatsen.
Let op! De centrale moer:
Dien je met maximaal 45 +/- 50 nm aan te draaien!
Let erop dat je de splitpen ook weer terugplaatst.
Gefeliciteerd. Je hebt zojuist je wiellagers vervangen.
Een aantal zaken om altijd rekening mee te houden:
- Veiligheid voor alles, gebruik beschermende kleding / accessoires.
- Werk schoon en netjes, neem de tijd voor je werkzaamheden.
- Lees de how-to volledig door voordat je werkelijk begint aan de werkzaamheden, maak hierbij notities van de gebruikte materialen/gereedschappen zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
- Bij twijfel over een bepaalde procedure/handeling, vraag dan altijd vooraf.
Welkom bij de how-to over het vervangen van de wiellagers aan de voorzijde van de EGL Madmax 250cc.
Hef de quad omhoog.
Demonteer het wiel aan de kant waar je het lager gaat vervangen.
Demonteer de remklauw.
Laat je remklauw niet hangen aan de remslang maar bevestig de klauw aan de draagarm d.m.v. een ti-rep.
Verwijder de splitpen.
Draai de moer los.
Nu kan het wiellagerhuis van het fusee afgeschoven worden.
Leg het lagerhuis nu op een vlakke ondergrond met de draadeinden naar boven gericht. Sla vervolgens met een drevel op de onderste lager. Er zit een bus tussen beide lagers in. Als je de dreven schuin houd kan je dus bus ietsjes wegduwen en zo op het onderste lager slaan. Geef er een paar tikken op maar let op, het lager kan er niet helemaal uitkomen omdat deze dan tegen je ondergrond aankomt.
Leg een buis (PVC oid) onder het huis.
Na een paar tikken valt het lager eruit. De bus komt ook mee.
Draai het huis om en het andere lager kan je op dezelfde manier verwijderen.
Je bent nu halverwege.
Haal de nieuwe lagers uit de verpakking en vet de kunststof randen in.
Leg het nieuwe lager in het huis. Zorg ervoor de het lager er zo recht mogelijk op ligt. Pak vervolgens een dop 30.
Leg de dop precies op het lager zodat de dop op de buitenrand van het lager leunt. Begin nu rustig het lager in het huis te tikken. Begin met de kant van de tapeinden. Zorg dat je alleen aan de randen van de dop tikt. Dit doe je in een cirkelvormige beweging. Dus tik boven, tik rechts, tik onder, tik links en dan weer op nieuw de cirkel totdat het lager op de juiste diepte zit.
Vergeet nu niet om de bus terug in het huis te plaatsen voordat je het lager aan de andere kant erin plaatst.
Nadat je de bus erin gelegd hebt monteer je dit lager op precies dezelfde manier. Let op! Het lager moet je rustig tikken totdat het tegen de bus aan komt. Dus per rondje tikken dien je te controleren hoe ver je van de bus afzit. Als je het lager te hard tegen de bus aan mept dat krijg je spanning tussen beide lagers en kan je deze klus op korte termijn herhalen.
Je kan met je vingers nog even voelen of de lagers soepel draaien. De bus kan je eventueel met een schroevendraaier nog centreren zodat de opening precies is uitgelijnd met de lagers.
Nu kan je het geheel weer terugplaatsen.
Let op! De centrale moer:
Dien je met maximaal 45 +/- 50 nm aan te draaien!
Let erop dat je de splitpen ook weer terugplaatst.
Gefeliciteerd. Je hebt zojuist je wiellagers vervangen.