How to: remmen scheiden

Nee dit is geen chinees gerecht :-)
Post hier je handleiding van een klus aan de quad. Natuurlijk het liefst met foto's

How to: remmen scheiden

Berichtdoor BRICK » 08 feb 2012 21:10

hier zul je de uitleg vinden die je nodig hebt om de remmen te scheiden.

remvloeistof is een erg agressieve vloeistof en bijt door bijna alle materialen heen. zorg dus dat als je iets morst je dit eerst goed afneemt met KEUKENROL en daarna goed nog een keer met overtollig water

TIP: werk zo schoon mogelijk en maak ook alle bouten ringen slangen handen wat dan ook schoon zodat je netjes kunt werken!

stap 1. op de remklauwen zit een klein nippeltje met een rubber dopje erop. duw daar een -het liefste brandstofslag- een slangetje op. vervolgens draai je het nippel open en trapt een paar keer goed diep in de rem. dit zorgt ervoor dat de meeste remvloeistof uit de leidingen komt. VERGEET NIET om het slangetje in een GLAZEN potje te doen.

(ik deed dit bij alle remklauwen om te zorgen dat er zo min mogelijk vloeistof nog in de leidingen zat)

stap 2. begin met het loskoppelen van de leidingen, ik ben begonnen bij de voorkant, en dan aan de kant van de remklauwen. hier past een normaal sleuteltje op, alhoewel ik een 'leidingsleutel' adviseer aangezien de banjo bouten niet heel veel kunnen hebben van deze kwaliteit. vervolgens maak je de andere leidingen ook los aan de kant van het verdeelstukje voor en bij de remcilinder. (wees er zeker van dat er geen vloeistof meer in je reservoir zit)

stap 3. monteer de aangeschafte hendel op het stuur (ik heb hem van ALG) en zorg dat deze lekker vast zit. dan kun je de LANGE leiding die daarbij meegeleverd is langs je stuurkolom laten zakken naar het T-stuk. daar sluit je hem aan met NIEUWE koperen ringen en een banjo-bout (onthoud VAST is VAST en de bouten zijn niet wereldkwaliteit) ikzelf heb ook gelijk de andere remleidingen voor vervangen en daar geld ook met nieuwe koperen ringen!!

als het goed is is voor nu aangesloten. dan gaan we kijken naar het achtersysteem.

hier kwam bij de remcilinder een lange banjobout voor 2 leidingen uit. die mag je bewaren in een mooi sigarenkistje ;) want bij de remhendel worden 3 banjo-bouten geleverd en je hebt er pas 2 gebruikt! dus er komt een mooie nieuwe banjo-bout in de achterrempomp, alweer met nieuwe koperen ringen.



Nu gaan we het systeem vullen met vloeistof

De remvloeistof moet volledig door de leidingen gepompt worden. Er zitten drie ontluchtingsnippels op de quad. Bij de twee voorremmen (dus een per rem) en bij de achterremklauw.
- Plaats een doorzichtig slangetje op de ontluchtingsnippel van het remklauw en laat de andere kant van deze slang uitlopen in een doorzichtig jampotje o.i.d.
- Controleer of je genoeg remvloeistof heeft in het reservoir op de hoofdremcilinder. Denk aan de soort vloeistof. Indien nodig van tijd tot tijd bijvullen.
- Laat een assistent het rempedaal een aantal malen intrappen zodat er voldoende druk wordt opgebouwd.
- Draai de ontluchtingsnippel los totdat het rempedaal
BRICK
300cc
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 08 mei 2011 14:01
Woonplaats: Bleiswijk

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: How to: remmen scheiden

Berichtdoor Bryan » 08 feb 2012 21:36

Avatar gebruiker
Bryan
350cc
 
Berichten: 451
Geregistreerd: 16 apr 2010 20:25
Woonplaats: Denhaag

Re: How to: remmen scheiden

Berichtdoor dimpower » 08 feb 2012 21:46

Top uitleg en top fimpje :thumbup: :thumbup: :thumbup:
zeer goede "how to" :clap:
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: How to: remmen scheiden

Berichtdoor BRICK » 08 feb 2012 23:53

thanks dim :) en filmpje is idd echt helemaal top!! mooie aanvulling dacht ik zo :)
BRICK
300cc
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 08 mei 2011 14:01
Woonplaats: Bleiswijk

Re: How to: remmen scheiden

Berichtdoor 4 wieltjes » 27 jan 2013 18:56

Remmen ontluchten:

Ik heb de remmen ontlucht op de manier die er word voorgedaan op een link hierboven ergens staat.
Remnippel open - remcilinder in drukken - remnippel dicht - Remcilinder los. etc.etc.

Hieronder zie je dat ik een mac guyver opstelling heb gemaakt omdat als je alles op de quad laat zitten ,je elke keer een vrij kleine slag heb om de rem in te drukken.
Op deze manier kon ik de cilinder lekker diep indrukken waardoor het ontluchten in no time klaar was.

Foto 1 de totale overview van hoe ik het had gedaan.
Foto 2 remcilinder die ingedrukt word door een handvat met dopsleutel verlengstuk.
Foto 3 de remklauw.
Foto 4 de remvloeistof die er uit kwam,en zo hoort je heldere vloeistof er niet uit te zien. (dit was geeneens het hele zwarte goedje)

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
ASKHOLE A person who constantly ask for your advice, yet always does the opposite of what you told them.
Avatar gebruiker
4 wieltjes
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 3818
Geregistreerd: 11 okt 2009 18:23
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: How to: remmen scheiden

Berichtdoor Firehuntah » 23 feb 2013 23:09

Zal dit ook even aanvullen met wat foto's en wat ik allemaal heb gedaan. Misschien dan nog wat duidelijker voor andere leden die dit ook willen doen. ;) Moeilijk is het niet in ieder geval, maar het kan wel een zooitje worden met de remvloeistof als je het niet goed doet.

Ik heb de hydraulische remhendel van ALG gebruikt voor de remmen van mijn JLA te scheiden. Hier zitten 2 banjo bouten (een was al gemonteerd op de remhendel zelf met de remleiding erop) en 6 ringen bij. Let wel op, hier zit ook al remvloeistof in! Doe dus nog niet de remhendel inknijpen, wordt anders een zooitje. Ik weet er na vandaag alles van. :roll:

Allereerst heb je dus een doorzichtig slangetje en een glazen potje ofzo nodig. Glazen potje is altijd makkelijk te vinden, doorzichtig slangetje heb je misschien niet (ik had dit in ieder geval niet met de juiste maat voor de nippels). Dit bij Heuts gekocht voor 2 euro ofzo, is voor vloeistoffen ergens in of uit te kunnen pompen. Zoiezo dus ook voor andere dingen wel handig.
Afbeelding

Dan ga je op zoek naar de ontluchtingsnippels op de remklauwen. Maakt in principe niet uit bij welke remklauw je begint, ik ben zelf achter begonnen.
Afbeelding

Doe het rubberen dopje eraf en zet het slangetje erop, andere kant natuurlijk in het glazen potje doen. Heb mijn slangetje na deze remklauw wel wat ingekort want werkte niet echt geweldig. Je kan het beste een kort slangetje gebruiken wat niet zo in een spiraal zit als die van mij, scheelt je een hoop gevloek. :lol:
Afbeelding

Draai nu met een 8mm steeksleutel de nippel open en blijf op de rem duwen tot je remvloeistofreservoir leeg is. Hierna weer dicht draaien en slangetje eraf halen zonder de vloeistof te morsen. Zorg ervoor dat je alles in het potje laat lopen.
Afbeelding

Wat ik hierna heb gedaan is de dop van het remvloeistofreservoir af halen zodat er lucht bij kan komen. Hierdoor kun je vrij makkelijk bijna alle remvloeistof uit het remsysteem krijgen.

Je moet ook nog even hetzelfde doen bij de 2 remklauwen voor tot er bijna niks meer uit komt van remvloeistof. Heb zelf hierna ook nog 1 keer achter gedaan, kwam toch nog wat remvloeistof uit maar niet zo heel veel.

Nu kun je de lange remleiding (tussen rempomp en T-stuk) die niet meer nodig is eraf gaan halen. Ik ben weer achter begonnen, bij mijn JLA zat er een banjo bout met sensor op (voor de remlichten). Deze losdraaien met een 17mm steek-/ringsleutel nadat je het stekkertje van de kabel los hebt gehaald. Als er alleen een gewone banjo bout op zit heb je een 12mm dop, steek-/ringsleutel nodig.
Afbeelding

Pak nu 2 nieuwe ringen en een korte banjo bout (of banjo bout met sensor voor de remlichten voor enkele remleiding, deze zul je nog extra moeten kopen) en zet de remleiding voor de achterrem weer vast.
Afbeelding

Nu kun je voor beginnen bij het T-stuk.
Afbeelding

Je kan het beste het T-stuk eerst eraf halen met 10mm dop en 12mm steek-/ringsleutel (voor de JLA). Anders verbuig je het plaatje nogal waar deze op zit bevestigd of kan zelfs breken op de lasnaad als je genoeg kracht erop zet. Deze bevestiging is niet echt geweldig helaas.
Daarna met een griptang het T-stuk vasthouden en de banjo bout van de remleiding losdraaien met een 12mm dop, steek-/ringsleutel.
Afbeelding

Zet nu je nieuwe remhendel op je stuur (8mm dop is makkelijkste om de beugel goed vast te zetten) en doe de remleiding langs je stuurstang naar het T-stuk leiden. Gebruik hier nu ook weer 2 nieuwe ringen en een korte banjo bout.
Afbeelding

De remleiding vond ik wel iets te lang, lastig om deze goed langs je stuurstang te laten lopen. Maar bij de verkeerde remhendel die ik had gekregen zat een kortere remleiding dus ik heb die gebruikt. Misschien dat dit voor anderen ook een probleem zal zijn, in ieder geval bij de JLA met de hydraulische remhendel van ALG.

Nu kun je weer het remsysteem gaan vullen met remvloeistof in beide reservoirs. Heel erg belangrijk is dat je hierna goed doet ontluchten, anders zullen de remmen heel slecht of zelfs niet werken, levensgevaarlijk dus als je dit niet doet. Hiervoor moet je gewoon het filmpje dat Bryan heeft gepost bekijken. Duidelijker als dat kan gewoon niet. ;)

Veel plezier met je gescheiden remsysteem!
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: How to: remmen scheiden

Berichtdoor pmhvanes » 05 maart 2013 18:13

Even een aanvulling voor de mad max bij de mad max zit de remsensor voor op het kruis,dus je haalt hem daar weg en vervangt hem voor een nieuwe banjo bout,dan zet je hem achter op de rem pomp,moet je alleen de kabels verlengen naar voor,op de hendel moet je even de orginele stekker afknippen en dan er een stuk draad tussen maken,dit kun je het beste ook doen voor de stekker van de sensor,dus afknippen en stuk tussen maken
Drive it like you stole it
Avatar gebruiker
pmhvanes
350cc
 
Berichten: 567
Geregistreerd: 13 aug 2012 16:36
Woonplaats: elsloo limburg


Keer terug naar How to...

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten