How to: remmen scheiden
Geplaatst: 08 feb 2012 21:10
hier zul je de uitleg vinden die je nodig hebt om de remmen te scheiden.
remvloeistof is een erg agressieve vloeistof en bijt door bijna alle materialen heen. zorg dus dat als je iets morst je dit eerst goed afneemt met KEUKENROL en daarna goed nog een keer met overtollig water
TIP: werk zo schoon mogelijk en maak ook alle bouten ringen slangen handen wat dan ook schoon zodat je netjes kunt werken!
stap 1. op de remklauwen zit een klein nippeltje met een rubber dopje erop. duw daar een -het liefste brandstofslag- een slangetje op. vervolgens draai je het nippel open en trapt een paar keer goed diep in de rem. dit zorgt ervoor dat de meeste remvloeistof uit de leidingen komt. VERGEET NIET om het slangetje in een GLAZEN potje te doen.
(ik deed dit bij alle remklauwen om te zorgen dat er zo min mogelijk vloeistof nog in de leidingen zat)
stap 2. begin met het loskoppelen van de leidingen, ik ben begonnen bij de voorkant, en dan aan de kant van de remklauwen. hier past een normaal sleuteltje op, alhoewel ik een 'leidingsleutel' adviseer aangezien de banjo bouten niet heel veel kunnen hebben van deze kwaliteit. vervolgens maak je de andere leidingen ook los aan de kant van het verdeelstukje voor en bij de remcilinder. (wees er zeker van dat er geen vloeistof meer in je reservoir zit)
stap 3. monteer de aangeschafte hendel op het stuur (ik heb hem van ALG) en zorg dat deze lekker vast zit. dan kun je de LANGE leiding die daarbij meegeleverd is langs je stuurkolom laten zakken naar het T-stuk. daar sluit je hem aan met NIEUWE koperen ringen en een banjo-bout (onthoud VAST is VAST en de bouten zijn niet wereldkwaliteit) ikzelf heb ook gelijk de andere remleidingen voor vervangen en daar geld ook met nieuwe koperen ringen!!
als het goed is is voor nu aangesloten. dan gaan we kijken naar het achtersysteem.
hier kwam bij de remcilinder een lange banjobout voor 2 leidingen uit. die mag je bewaren in een mooi sigarenkistje want bij de remhendel worden 3 banjo-bouten geleverd en je hebt er pas 2 gebruikt! dus er komt een mooie nieuwe banjo-bout in de achterrempomp, alweer met nieuwe koperen ringen.
Nu gaan we het systeem vullen met vloeistof
De remvloeistof moet volledig door de leidingen gepompt worden. Er zitten drie ontluchtingsnippels op de quad. Bij de twee voorremmen (dus een per rem) en bij de achterremklauw.
- Plaats een doorzichtig slangetje op de ontluchtingsnippel van het remklauw en laat de andere kant van deze slang uitlopen in een doorzichtig jampotje o.i.d.
- Controleer of je genoeg remvloeistof heeft in het reservoir op de hoofdremcilinder. Denk aan de soort vloeistof. Indien nodig van tijd tot tijd bijvullen.
- Laat een assistent het rempedaal een aantal malen intrappen zodat er voldoende druk wordt opgebouwd.
- Draai de ontluchtingsnippel los totdat het rempedaal
remvloeistof is een erg agressieve vloeistof en bijt door bijna alle materialen heen. zorg dus dat als je iets morst je dit eerst goed afneemt met KEUKENROL en daarna goed nog een keer met overtollig water
TIP: werk zo schoon mogelijk en maak ook alle bouten ringen slangen handen wat dan ook schoon zodat je netjes kunt werken!
stap 1. op de remklauwen zit een klein nippeltje met een rubber dopje erop. duw daar een -het liefste brandstofslag- een slangetje op. vervolgens draai je het nippel open en trapt een paar keer goed diep in de rem. dit zorgt ervoor dat de meeste remvloeistof uit de leidingen komt. VERGEET NIET om het slangetje in een GLAZEN potje te doen.
(ik deed dit bij alle remklauwen om te zorgen dat er zo min mogelijk vloeistof nog in de leidingen zat)
stap 2. begin met het loskoppelen van de leidingen, ik ben begonnen bij de voorkant, en dan aan de kant van de remklauwen. hier past een normaal sleuteltje op, alhoewel ik een 'leidingsleutel' adviseer aangezien de banjo bouten niet heel veel kunnen hebben van deze kwaliteit. vervolgens maak je de andere leidingen ook los aan de kant van het verdeelstukje voor en bij de remcilinder. (wees er zeker van dat er geen vloeistof meer in je reservoir zit)
stap 3. monteer de aangeschafte hendel op het stuur (ik heb hem van ALG) en zorg dat deze lekker vast zit. dan kun je de LANGE leiding die daarbij meegeleverd is langs je stuurkolom laten zakken naar het T-stuk. daar sluit je hem aan met NIEUWE koperen ringen en een banjo-bout (onthoud VAST is VAST en de bouten zijn niet wereldkwaliteit) ikzelf heb ook gelijk de andere remleidingen voor vervangen en daar geld ook met nieuwe koperen ringen!!
als het goed is is voor nu aangesloten. dan gaan we kijken naar het achtersysteem.
hier kwam bij de remcilinder een lange banjobout voor 2 leidingen uit. die mag je bewaren in een mooi sigarenkistje want bij de remhendel worden 3 banjo-bouten geleverd en je hebt er pas 2 gebruikt! dus er komt een mooie nieuwe banjo-bout in de achterrempomp, alweer met nieuwe koperen ringen.
Nu gaan we het systeem vullen met vloeistof
De remvloeistof moet volledig door de leidingen gepompt worden. Er zitten drie ontluchtingsnippels op de quad. Bij de twee voorremmen (dus een per rem) en bij de achterremklauw.
- Plaats een doorzichtig slangetje op de ontluchtingsnippel van het remklauw en laat de andere kant van deze slang uitlopen in een doorzichtig jampotje o.i.d.
- Controleer of je genoeg remvloeistof heeft in het reservoir op de hoofdremcilinder. Denk aan de soort vloeistof. Indien nodig van tijd tot tijd bijvullen.
- Laat een assistent het rempedaal een aantal malen intrappen zodat er voldoende druk wordt opgebouwd.
- Draai de ontluchtingsnippel los totdat het rempedaal