How To: Stappenplan storing motor doet niets:
Geplaatst: 08 feb 2012 20:32
Hierbij een How To tbv het zoeken waarom je motor niet start, is gewoon
een basis voor 4-takt motoren in het algemeen, dus niet merk gebonden!!
Ik ga er vanuit dat de kennis over je motor vrij laag is, dus weet je al wat meer,
dan kan je dus een aantal stappen overslaan.
Voordat je begint met sleutelen, 1 heel belangrijk punt!!! maak nooit meer dan
1 wijziging per keer, dus 1 ding wijzigen, proberen te starten...enz.
Goed, je gaat sleutelen aan een 4-takt benzine motor, deze maakt dus 4 slagen
per 1 verbrandingscyclus, van die 4 slagen is maar 1 ontstekingsslag die voor
de verbranding zorgt.
Voor een verbranding heb je 3 dingen nodig: brandstof + zuurstof + vonk.
Voordat je gaat beginnen, moet je zorgen dat de accu vol is, er ruim voldoende
benzine in de tank zit, en er daadwerkelijk benzine uit je benzinekraan komt.
Dan heb je gelijk de 1e al te pakken....er moet nu brandstof in je carburateur
komen, dit valt niet te controleren of het er daadwerkelijk in komt zonder de
carburateur los te halen, vaak is dit een rot karwei....
Zuurstof komt binnen via de luchtfilter, deze moet dus goed schoon zijn.
En als laatste heb je een vonk nodig, deze catagorie heeft belachelijk veel
mogenlijkheden die er voor kunnen zorgen dat je geen vonk krijgt.
Controleer eerst of je contactslot goed functioneerd, dus alles moet functioneren
en je noodknop/killswitch moet ook goed staan.
Daarna begin je bij het goedkoopste, dus ga je eerst de bougie testen, deze
draai je eruit, monteerd hem weer in de dop, en leg hem op je blok, daarna
start je hem....geen vonk, dan kan je het beste nu eerst een andere bougie
plaatsen, heb je nog de originele dop, dan die ook gelijk vervangen voor een
betere zoals NGK en Champignon.
Met de nieuwe dop en bougie test je hem weer op het blok en start je hem,
wel een vonk, dan weer opbouwen en verder testen.
Geen vonk, dan moet je verder gaan zoeken en word het wat moeilijker, je moet
dan gaan meten of je bobine wel stroom krijgt , je ontstekingsspoel wel goed
functioneerd en of je CDi correct werkt, dit ga ik niet hier behandelen omdat
het per merk en type in meetwaardes verschilt.
Vergeet sowieso niet om dan eerst je massa punten te controleren op oxidatie
geen massa is ook geen vonk, bij de goedkopere wokjes kunnen de stekker
verbindingen ook slecht zijn, daardoor te veel weerstand en ook geen goede
voltages op de juiste plekken.
Onthoud ten alle tijden dat de motor ooit met deze afstellingen gewoon gelopen
heeft, dus ga niet gelijk andere luchtfilters, sproeiers of gasnaalafstellingen
veranderen, dan maak je het alleen maar erger.....
Dus heb je een probleem, dan eerst dit controleren voordat je verder vragen
gaat stellen
op of aanmerkingen en aanvulling....zet er maar bij
een basis voor 4-takt motoren in het algemeen, dus niet merk gebonden!!
Ik ga er vanuit dat de kennis over je motor vrij laag is, dus weet je al wat meer,
dan kan je dus een aantal stappen overslaan.
Voordat je begint met sleutelen, 1 heel belangrijk punt!!! maak nooit meer dan
1 wijziging per keer, dus 1 ding wijzigen, proberen te starten...enz.
Goed, je gaat sleutelen aan een 4-takt benzine motor, deze maakt dus 4 slagen
per 1 verbrandingscyclus, van die 4 slagen is maar 1 ontstekingsslag die voor
de verbranding zorgt.
Voor een verbranding heb je 3 dingen nodig: brandstof + zuurstof + vonk.
Voordat je gaat beginnen, moet je zorgen dat de accu vol is, er ruim voldoende
benzine in de tank zit, en er daadwerkelijk benzine uit je benzinekraan komt.
Dan heb je gelijk de 1e al te pakken....er moet nu brandstof in je carburateur
komen, dit valt niet te controleren of het er daadwerkelijk in komt zonder de
carburateur los te halen, vaak is dit een rot karwei....
Zuurstof komt binnen via de luchtfilter, deze moet dus goed schoon zijn.
En als laatste heb je een vonk nodig, deze catagorie heeft belachelijk veel
mogenlijkheden die er voor kunnen zorgen dat je geen vonk krijgt.
Controleer eerst of je contactslot goed functioneerd, dus alles moet functioneren
en je noodknop/killswitch moet ook goed staan.
Daarna begin je bij het goedkoopste, dus ga je eerst de bougie testen, deze
draai je eruit, monteerd hem weer in de dop, en leg hem op je blok, daarna
start je hem....geen vonk, dan kan je het beste nu eerst een andere bougie
plaatsen, heb je nog de originele dop, dan die ook gelijk vervangen voor een
betere zoals NGK en Champignon.
Met de nieuwe dop en bougie test je hem weer op het blok en start je hem,
wel een vonk, dan weer opbouwen en verder testen.
Geen vonk, dan moet je verder gaan zoeken en word het wat moeilijker, je moet
dan gaan meten of je bobine wel stroom krijgt , je ontstekingsspoel wel goed
functioneerd en of je CDi correct werkt, dit ga ik niet hier behandelen omdat
het per merk en type in meetwaardes verschilt.
Vergeet sowieso niet om dan eerst je massa punten te controleren op oxidatie
geen massa is ook geen vonk, bij de goedkopere wokjes kunnen de stekker
verbindingen ook slecht zijn, daardoor te veel weerstand en ook geen goede
voltages op de juiste plekken.
Onthoud ten alle tijden dat de motor ooit met deze afstellingen gewoon gelopen
heeft, dus ga niet gelijk andere luchtfilters, sproeiers of gasnaalafstellingen
veranderen, dan maak je het alleen maar erger.....
Dus heb je een probleem, dan eerst dit controleren voordat je verder vragen
gaat stellen
op of aanmerkingen en aanvulling....zet er maar bij