Pagina 1 van 1

How To: Stappenplan storing motor doet niets:

BerichtGeplaatst: 08 feb 2012 20:32
door DexterXL
Hierbij een How To tbv het zoeken waarom je motor niet start, is gewoon
een basis voor 4-takt motoren in het algemeen, dus niet merk gebonden!!
Ik ga er vanuit dat de kennis over je motor vrij laag is, dus weet je al wat meer,
dan kan je dus een aantal stappen overslaan.
Voordat je begint met sleutelen, 1 heel belangrijk punt!!! maak nooit meer dan
1 wijziging per keer, dus 1 ding wijzigen, proberen te starten...enz.

Goed, je gaat sleutelen aan een 4-takt benzine motor, deze maakt dus 4 slagen
per 1 verbrandingscyclus, van die 4 slagen is maar 1 ontstekingsslag die voor
de verbranding zorgt.
Voor een verbranding heb je 3 dingen nodig: brandstof + zuurstof + vonk.
Voordat je gaat beginnen, moet je zorgen dat de accu vol is, er ruim voldoende
benzine in de tank zit, en er daadwerkelijk benzine uit je benzinekraan komt.
Dan heb je gelijk de 1e al te pakken....er moet nu brandstof in je carburateur
komen, dit valt niet te controleren of het er daadwerkelijk in komt zonder de
carburateur los te halen, vaak is dit een rot karwei....
Zuurstof komt binnen via de luchtfilter, deze moet dus goed schoon zijn.
En als laatste heb je een vonk nodig, deze catagorie heeft belachelijk veel
mogenlijkheden die er voor kunnen zorgen dat je geen vonk krijgt.

Controleer eerst of je contactslot goed functioneerd, dus alles moet functioneren
en je noodknop/killswitch moet ook goed staan.
Daarna begin je bij het goedkoopste, dus ga je eerst de bougie testen, deze
draai je eruit, monteerd hem weer in de dop, en leg hem op je blok, daarna
start je hem....geen vonk, dan kan je het beste nu eerst een andere bougie
plaatsen, heb je nog de originele dop, dan die ook gelijk vervangen voor een
betere zoals NGK en Champignon.
Met de nieuwe dop en bougie test je hem weer op het blok en start je hem,
wel een vonk, dan weer opbouwen en verder testen.
Geen vonk, dan moet je verder gaan zoeken en word het wat moeilijker, je moet
dan gaan meten of je bobine wel stroom krijgt , je ontstekingsspoel wel goed
functioneerd en of je CDi correct werkt, dit ga ik niet hier behandelen omdat
het per merk en type in meetwaardes verschilt.
Vergeet sowieso niet om dan eerst je massa punten te controleren op oxidatie
geen massa is ook geen vonk, bij de goedkopere wokjes kunnen de stekker
verbindingen ook slecht zijn, daardoor te veel weerstand en ook geen goede
voltages op de juiste plekken.

Onthoud ten alle tijden dat de motor ooit met deze afstellingen gewoon gelopen
heeft, dus ga niet gelijk andere luchtfilters, sproeiers of gasnaalafstellingen
veranderen, dan maak je het alleen maar erger.....
Dus heb je een probleem, dan eerst dit controleren voordat je verder vragen
gaat stellen :thumbup:

op of aanmerkingen en aanvulling....zet er maar bij :roll:

Re: How To: Stappenplan storing motor doet niets:

BerichtGeplaatst: 09 feb 2012 12:12
door DexterXL
Dit stuk gaat puur en alleen over de carburateur, de werking ervan en afstellen.

Afbeelding

Zo zien de meeste carburateurs op een chinese quad eruit, de werking berust
puur op natuurkundige eigenschappen....

Je drukt op de startknop, je startmotor draait rond, die beweegt uiteindelijk
je zuiger, tijdens de neergaande slag cre

Re: How To: Stappenplan storing motor doet niets:

BerichtGeplaatst: 09 feb 2012 12:13
door DexterXL
Hier komt binnenkort een schema van de volgorde van storing zoeken!!!

Re: How To: Stappenplan storing motor doet niets:

BerichtGeplaatst: 09 feb 2012 12:15
door DexterXL
Hier komt binnenkort de uitleg van de werking van de ontsteking!!

Re: How To: Stappenplan storing motor doet niets:

BerichtGeplaatst: 05 maart 2012 20:27
door DexterXL
De volgorde van storing zoeken:

Storingzoeken is eigenlijks niets meer dan logisch nadenken in welk deel van de
cyclus van de motor het fout gaat, soms moet je wel eens buiten het boekje
kunnen denken.....maar dan moet je toch eerst de basis behersen :roll:

Dus voor diegene die de basis niet behersen, zal ik bij deze proberen uit te leggen
in het boeren hollands hoe zo'n 4-takt blok werkt.......

In de basis wil je dat er een ontploffing plaats vind in je cillinder, daarvoor heb
je nodig: brandstof / zuurstof / vonk.
Het makkelijkste van de drie is zuurstof, dit haalt hij gewoon uit de lucht, maar
dan moet wel je luchtfilter schoongenoeg zijn.
Daarnaast heb je brandstof nodig, dus simpel gezegd moet er benzine in je tank
zitten en je benzinekraan moet los staan, uiteraard controleer je dit door op de
carburateur even de benzineslang los te nemen, komt er goed benzine uit, dan
moet dat ook goed gaan.
Dan heb je de vonk nog, die word gegenereerd door je ontsteking.

Dus nu weet je wat je wilt gaan doen....explosies veroorzaken, nu alleen de HOE
nog, ik leg nu in het kort uit wat er zou moeten gebeuren bij een correct werkende
motor:

Je draait de sleutel op kontakt, daardoor word de stroom van de accu vrijgegeven
naar alle verbruikers toe, je trapt op de rem zodat je remlicht gaat branden,
dan pas kan je de startknop gebruiken, door op de startknop te duwen, gaat
de startmotor ronddraaien, daardoor gaat de zuiger op en neer en maakt zo
een onderdruk die nodig is om je brandstofmengsel aan te zuigen vanuit de
carb.
Zodra je mengsel zich in de cillinder bevind word het gecomprimeerd, dit is nodig
omdat brandstof onder druk een krachtigere explosie geeft als niet onder druk,
zodra je zuiger dan nagenoeg bovenin zit, moet de bougie gaan vonken, dit
komt dus bij de ontsteking vandaan, op de as waar de ontsteking omheen zit,
zit een nokje waardoor hij precies weet wanneer hij moet vonken, dit noemen
ze de ontstekingstijdstip, en is vaak iets bij te stellen.
Zodra de explosie plaats vind, word de zuiger door de kracht naar beneden
geduwd, om een idee te geven hoevaak zo'n explosie plaats vind: je motor loopt
ongeveer 1000 omwentelingen per minuut stationair, oftewel 1000 tpm / rpm
t= toeren r= rotatie, aangezien het een 4 takt is, en dus 2 slagen per 1 ontbranding
doet, kom je dan uit op 500 explosies per minuut, dus iets meer als 8 explosies
per seconden........

Nu heb je dus de basis van hoe een motor behoort te werken, zodra je gaat
storingzoeken, begin je echt bij het begin, en loop je het rijtje af net zolang
totdat je iets tegenkomt wat niet werkt.
Uiteraard zijn er veel meer onderdelen die meewerken aan het totale plaatje,
maar daar loop je vanzelf tegen aan, maak dan een foto en plaats deze in de
juiste topic, een antwoord komt vanzelf...maar heb geduld :thumbup:

Re: How To: Stappenplan storing motor doet niets:

BerichtGeplaatst: 27 okt 2016 18:35
door jesse321
om te beginnen heb ik nog geen verstand van quads.

ik heb de carburateur losgemaakt om te controleren of de benzine kon doorstromen. als ik de carburateur op de kop hield liep er wat benzine uit maar niet waar het uit moet lopen. want ik neem aan dat de benzine uit het stuk wat je aan de cilinder vastmaakt moet lopen. als ik heb op de goede plek hield kwam er niks uitgelopen. iemand die weet wat ik nu moet doen?