How To: Stappenplan zuiger vervangen

Nee dit is geen chinees gerecht :-)
Post hier je handleiding van een klus aan de quad. Natuurlijk het liefst met foto's

How To: Stappenplan zuiger vervangen

Berichtdoor DexterXL » 04 nov 2011 23:28

Voor deze "How To" is een Bashan 200cc S7 type 1 genomen, dus kan het er
soms bij je eigen blok er iets anders uitzien.
In mijn geval heb ik dus het gehele blok er onderuit gehaald, niet alleen omdat
dat makkelijker sleuteld, maar ook omdat ik nog andere reparaties uit wou
voeren, dus het hoeft niet, maar is wel vele malen makkelijker.
......Daar gaan we:

- zorg dat je je koelvloeistof eruit hebt, anders word het een beste kliederboel.

Afbeelding

Draai de 3 boutjes van de kleppendeksel eraf, en haal de deksel eraf, wil deze
er niet af, tik deze dan los met de steel van een hamer, dus met gepast geweld.

Afbeelding

Draai de 3 bouten van het tuimelaarshuis eruit, til deze eruit, draai dan de 4
moeren van de kop los, haal gelijk de stoterstangen eruit en de beugel,
misschien handig om voordat je de boel los haalt even een foto te maken :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Vergeet ook niet om de bout aan de zijkant eruit te halen, scheelt een hoop
frustratie als je de kop er niet af krijgt...

Afbeelding

Haal de kop eraf, ook dit gaat gepaard met gepast geweld.

Afbeelding

Let op de pasbussen die erin zitten, onthoud waar ze horen te zitten, bij
twijfel....foto maken, dat voorkomt achteraf een hoop gezeur.

Afbeelding

Vergeet de 2 boutjes van de cillinder niet en de slang aan de zijkant van het
blok niet, en til de cillinder omhoog, bij weerstand zal het de voetpakking
zijn, deze gaat scheuren, is niet erg, er moet toch een nieuwe in.
Ook hier moet je weer opletten waar de pasbussen zitten.

Afbeelding

Het simpele systeem van de nokkensas en kleppenaansturing.

Afbeelding

De nieuwe zuiger, deze word helemaal kaal aangeleverd, dus zelf de veertjes
en olieschraapveer plaatsen, doe dit uiterst voorzichtig, het kan redelijk
makkelijk stuk, daarna doe je aan 1 kant alvast het borgveertje voor de
pistonpen, zorg ten alle tijden dat de opening van die borgveertjes naar
beneden of naar boven staat, dus niet naar links of rechts.
De reden hiervoor is dat die veertjes los kunnen springen door het op en neer
gaan van de zuiger.
Daarna monteer je de pistonpen, en mag je gaan pielen om het 2e borgveertje
gemonteerd te krijgen, het skeutelwoord is geduld :mrgreen:

Afbeelding

Eigenlijk wil je dan gelijk de cillinder erop zetten, maar neem dan even de tijd
om de staat van de raakvlakken, ik vond het bij mij er niet uitzien, dus heb
ik besloten om ze te gaan vlakken.
Zie je dit niet zitten, dan sla je deze stappen even over ;)

Afbeelding

Vlakken kan je zat thuis doen, zorg voor een spiegel, deze is altijd vlak...of je
moet een lachspiegel hebben, zorg voor een harde vlakke ondergrond, plak op
de spiegel je schuurpapier, en ga dan kruislings schuren.

Afbeelding

Gebruik hiervoor verschillende korrels, ik ben begonnen met korrel 120, en
ben geeindigd met korrel 400, als je bijna niets eraf hoeft te halen, dan kan je
gelijk korrel 400 gebruiken.

Afbeelding

Na een tijdje schuren kreeg ik dit als resultaat, dus bij mij was hij behoorlijk
krom....

Afbeelding

Na ruim 30 minuten schiet het al aardig op...

Afbeelding

Na 1 uur is dit het eindresultaat, een mooie vlakke raakvlak.....

Afbeelding

Uiteraard is de kop ook aan de beurt, echter is deze wat lastiger omdat een
stuk kop en draadeind verder uit steekt, dus dat vraagt om het iets anders
te doen.

Afbeelding

Beter als dit was bij mij niet mogenlijk, of ik had er nog 30 minuten tegenaan
moeten gaan, zoals hij nu is, is hij gewoon acceptabel.

Afbeelding

Plaats de voetpakking, deze past maar op 1 manier.
Nu kan je de zuiger in de cillinder gaan monteren, spuit de zuiger en de binnen
kant in met olie zodat het iets makkelijker gaat lukken, de zuiger heeft geen
specifieke positie voor de zuigerveren, dus dat past altijd.
Lijn de cillinder recht boven de zuiger uit, en monteer het met beleid, ook dit
is even pielen om het correct voor elkaar te krijgen, in geen geval lomp door
duwen, dan breekt er een zuigerveer en krijgf je als je pech hebt, een dikke
kras in je cillinderwand.

Afbeelding

Plaats de koppaking op de juiste manier, deze past dus op 2 manieren, leg hem
eerst op de juiste manier op de kop, dan zie je het verschil in openingen van
de koelpoorten, daarna leg je hem op de juiste manier op de cillinder, dit was
bij mij met de bolling van de pakking omhoog.

Afbeelding

Nu kan de kop erop en monteer je de rest in omgekeerde volgorde, let er wel op
dat je de stoterstangen juist terug monteerd, als je niet oplet valt deze in je
blok, en dan kan je gaan zoeken :roll: gelukkig had ik hem snel te pakken.
Als alles erop zit moet je nog je kleppen stellen, bij het type 1 blok zit daar
geen speciaale markering op, dus dat word goed kijken wanneer hij vrij staat.

Afbeelding

Nadat je 100% er zeker van bent dat je je kleppen juist gesteld hebt, en alle
nouten en moeren vast hebt zitten, kan je de kleppendeksel monteren, en
alles weer terug monteren zoals het bedoeld was.

Daarna nog wel een x aantal km's rustig rijden om alles op elkaar in te laten
slijten, en dan kan je daarna weer vollop toeren :thumbup:
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
Avatar gebruiker
DexterXL
500cc
500cc
 
Berichten: 3244
Geregistreerd: 11 jun 2011 23:00
Woonplaats: Noord-West Veluwe

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: How To: Stappenplan zuiger vervangen

Berichtdoor chevy35 » 06 nov 2011 00:50

zorg wel dat je zuigerveeropeningen tenminste 90 graden van elkaar gedraaid staan.

en de stoterstangen markeren zodat je de zelfde op de zelfde plaats terug plaatst,deze zijn namelijk ingesleten op de nokken

kleine aanvulling,maar goede uitleg verder
:-))) :-))) :-))) :-)))
chevy35
300cc
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 07 mei 2011 22:09
Woonplaats: eersel


Keer terug naar How to...

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten