Pagina 1 van 2

How To: Stappenplan kleppen stellen!!

BerichtGeplaatst: 12 aug 2011 20:35
door DexterXL
Hierbij een algemene richtlijn voor het stellen van je kleppen, als voorbeeld is
een Bashan 200/S-7 van 2007 genomen.

De basis waarmee je begint:

Afbeelding

Haal je buddyseat eraf, en demonteer ook je koplampunit:

Afbeelding

Demonteer de voorkap, en vergeet niet de stekker van je contactslot eerst
los te halen......

Afbeelding

Dan kom je bij je tank uit, deze moet er ook af, laat je benzinekraan gewoon
aangesloten, haal alleen de slang naar de carburateur eraf, schroef dan de kraan
eraf, kijk ook even of de overloopslang, aan de andere kant, niet met een
trekbandje vast zit, en vergeet de stekker van je flotter niet, dan nog even
2 of 3 moertjes/boutjes M6....en je hebt de tank in je handen.

Afbeelding

Zodra je hem eraf hebt, dan zie je je kleppendeksel al zitten, daar moet je de
3 bouten uit draaien.

Afbeelding

Zodra je die er dan af hebt zie je het volgende....en nee, het word geen oliebende

Afbeelding

Zet dan je quad in bv 3e of 4e versnelling, haal je bougie eruit ivm de tegendruk
en rol hem in de versnelling net zolang totdat je of je uitlaatklep of inlaatklep
ziet bewegen, stop zodra je hem in zijn hoogste stand ziet staan en niet meer
beweegt, dan kan je meten of hij te ruim, te krap of precies goed staat.

Wat ook kan: Quote Chevy35.
de moer aan de linkerkant van je blok eruit ,dan kan je met een dop precies de motor verdraaien.
dan de moer bovenop de linkerkant van die kant eruit draaien en dan zie je merktekens als je draait,als ie op dat teken staat kun je de kleppen precies stellen.


Afbeelding

De klep zelf afstellen is zeer simpel, draai de M6 moer los, een halve slag is al
voldoende, dan kan je met een kleine bacho of zelfs met de hand, hem op de
juiste speling zetten, dan houd je het kleine stiftje vast en draai je de moer
weer vast, controleer daarna of hij nog goed staat en doe dan de andere klep.
Om het verhaal te verduidelijken, de klep aan de uitlaatkant is je uitlaatklep,
de andere bij je inlaatspruitstuk is dan je inlaatklep :thumbup:
De waardes die hij voor een 200cc Bashan moet hebben zijn:
- Inlaatklep: 0.10mm
- Uitlaatklep: 0.20mm

Op of aanmerkeingen ter aanvulling of correctie....roep maar :thumbup:

Re: How To: Stappenplan kleppen stellen!!

BerichtGeplaatst: 12 aug 2011 21:14
door DexterXL
qua tijd valt het reuze mee, ik deed er zonder tegenslagen nog geen 45 minuten
over om tot aan de kleppen te komen, het afstellen zelf moet je gewoon op je
gemak doen, was iets meer dan 15 minuten bezig, het opbouwen duurde bij
mij zo'n 24 uur :x
Moest eerst de tank repareren en de bevestiging aanpassen....

Overigens was het bij mij niet echt nodig, uitlaatklep stond keurig op 0.20mm
alleen de inlaat stond ergens rond de 0.05mm, die heb ik versteld naar 0.10mm
zal wel niet zo veel uitmaken, maar toch een veilig idee dat hij nu zeker goed staat..

Re: How To: Stappenplan kleppen stellen!!

BerichtGeplaatst: 12 aug 2011 23:43
door chevy35
de moer aan de linkerkant van je blok eruit ,dan kan je met een dop precies de motor verdraaien.
dan de moer bovenop de linkerkant van die kant eruit draaien en dan zie je merktekens als je draait,als ie op dat teken staat kun je de kleppen precies stellen.
dit alleen even ter aanvulling
succes ermee

Re: How To: Stappenplan kleppen stellen!!

BerichtGeplaatst: 13 aug 2011 08:13
door DexterXL
Tekst aangepast met de tip van chevy35.....ik had al zo'n vermoeden dat dat
achter de moer zat, net als bij een Yamaha....alleen had ik dit nog nooit gedaan
dus ook nog niet aangedurft.
Mocht er nog 1 gaan kleppenstellen, en het via de methode van chevy35 gaan
doen, wil die dan even een foto maken van het bewuste schroefje en de
aanduiding hoe hij hoort te staan :idea: ;)

Re: How To: Stappenplan kleppen stellen!!

BerichtGeplaatst: 03 sep 2011 12:04
door kenny
kleppen regelen voor loncin 110cc:
inlaat: 0,10
uitlaat: 0,15
;)
even gevraagd aan brommerwinkel en is inderdaad zo!
wou het gewoon maar even laten weten.

greetz :-)))

Re: How To: Stappenplan kleppen stellen!!

BerichtGeplaatst: 14 sep 2011 15:49
door sherman
klepspeling madmax 300 : Inlaat 0,5 uitlaat 0,8

weer wat kennis op het forum!

gr sherman :)

Re: How To: Stappenplan kleppen stellen!!

BerichtGeplaatst: 14 sep 2011 19:07
door chevy35
sherman
dat lijkt me wel heel erg los !!
bedoel je niet 0.08 en 0.05 ??

:-))) :-)))

Re: How To: Stappenplan kleppen stellen!!

BerichtGeplaatst: 01 jan 2012 22:58
door Sgtnic
Gevonden ergens op het forum zie ook onderstaande topic

http://chinaquad.nl/viewtopic.php?f=5&t=2163

Klepwaardes Shineray XY300STE
inlaat 0,05
uitlaat 0,09

Weer eentje voor het lijstje

Re: How To: Stappenplan kleppen stellen!!

BerichtGeplaatst: 02 jan 2012 09:02
door dimpower
klepspeling JLA LONCIN 250CC
is wel zeldzaam bij de loncin dat je de kleppen hoeft te regelen maar indien het toch eens nodig is: inlaat 0.05 en uitlaat 0.08.

Re: How To: Stappenplan kleppen stellen!!

BerichtGeplaatst: 02 jan 2012 21:11
door DexterXL
Nog een extra toevoeging voor een Bashan S7 type 1, je kan ook met een
beetje gepriegel alles laten zitten, en direct de kleppendeksel eraf halen,
dan kan je er toch nog net genoeg bij om te stellen.
Overigens zit er dus geen dop/moer op de cillinder waar een merkteken achter
zit, en controleer de speling meerdere malen over minstens 2x de gehele
cyclus, bij mij bleek dat er toch een lichte verschil in zat waardoor er teveel
aan speling was, bij de 2e cyclus kwam dit eruit en was/is daarna muisstil :thumbup: