How to silent block verwijderen zonder pers

Nee dit is geen chinees gerecht :-)
Post hier je handleiding van een klus aan de quad. Natuurlijk het liefst met foto's

How to silent block verwijderen zonder pers

Berichtdoor Sgtnic » 26 jul 2011 11:05

Aangezien dat niet iedereen in het bezit is van een pers hierbij een how to zodat je zelf deze kunt verwijderen met wat simpele gereedschappen. Bij mij zat deze dus in het frame bij de achterbrug bevestiging.

Uitleg silent block.
Afbeelding

Een silent block is een geperste lager. Deze zorgt ervoor dat de trillingen worden opgevangen. De lager is als volgt opgebouwd. Een buitenbus, binnenbus met daar tussen een dikke laag rubber. Deze word gemonteerd/gedemonteerd middels een pers.

En nu heb je geen pers maar hij moet er toch uit. Zorg voor de volgende gereedschappen (en zorg voor veel geduld)

1x Boormachine
2 of meer Metaalboortjes (grootte hiervan ligt aan de dikte van het rubber)
1x Dremel met slijpsteentje
1x Kleine platte schroevendraaier
1x Hamer

Als eerste begin je met het verwijderen van de binnenbus. Om dit te doen verzwak je dus eerst het rubber middels de metaalboortjes.
Afbeelding
Hier gaat veel tijd in zitten omdat je compleet rondom het rubber moet verzwakken. Af en toe even wat losse stukjes rubber verwijderen. Op een bepaald moment heb je het genoeg verzwakt waardoor je de binnenbus naar binnen kan gaan slaan (deze haal je in een later stadium eruit)

Vervolgens krijg je dus dit te zien
Afbeelding
Enkel de binnenbus is nog op zijn plaats. Voordat je gaat slijpen is het handig om eerst even het rubber zoveel als mogelijk te verwijderen. Dit heb ik dus afgeschraapt met een platte schroevendraaier

Vervolgens heb ik met een dremel met een slijpsteentje ongeveer 1cm van de buitenbus verzwakt.
Afbeelding
Deze opgewipt met een hele dunne platte schroevendraaier. Hierdoor ontstaat er een bobbel in de buitenbus waardoor deze makkelijker en veiliger is om door te slijpen. Anders slijp je straks in het frame. Hierna vervolg je de stap van verzwakken opwippen en doorslijpen totdat je er doorheen bent. Als je er door heen bent even rondom intikken en eruit trekken. En dan zou dit het resultaat zijn.
Afbeelding

Vervolgens even de boel doorblazen en schoonmaken en dan ben je klaar. Alleen nog even een nieuwe bus plaatsen :D
Met een wok blijf je bezig
Sgtnic
350cc
 
Berichten: 561
Geregistreerd: 10 jul 2011 23:18
Woonplaats: Erm

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: How to silent block verwijderen zonder pers

Berichtdoor spiderpig » 26 jul 2011 11:41

Wij hebben er laatst een draadeind in gelast (M10) .
Daarna met een slagtrekker ze eruit gehaald.
Gaat ook, MITS ze niet muurvast zitten.
Avatar gebruiker
spiderpig
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 2245
Geregistreerd: 15 dec 2009 16:32
Woonplaats: Chaam

Re: How to silent block verwijderen zonder pers

Berichtdoor 4 wieltjes » 26 jul 2011 16:33

Silent block kan je er zonder pers weer redelijk goed in krijgen door je blocks een nacht in de vriezer te leggen.
De volgende dag je brugeinden even te verhitten,en daarna direkt vanuit de vriezer block voor blok terugplaatsen.
ASKHOLE A person who constantly ask for your advice, yet always does the opposite of what you told them.
Avatar gebruiker
4 wieltjes
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 3818
Geregistreerd: 11 okt 2009 18:23
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: How to silent block verwijderen zonder pers

Berichtdoor Sgtnic » 26 jul 2011 17:17

Dat word stap 2 ;) als er opnieuw blocks inkomen ;)
Met een wok blijf je bezig
Sgtnic
350cc
 
Berichten: 561
Geregistreerd: 10 jul 2011 23:18
Woonplaats: Erm

Re: How to silent block verwijderen zonder pers

Berichtdoor dimpower » 26 jul 2011 18:31

mooie uitleg met dan het vervolg zoals 4 wieltjes schrijft :thumbup:
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: How to silent block verwijderen zonder pers

Berichtdoor chevy35 » 26 jul 2011 22:25

is het niet makkelijker om ze er gewoon vanaf de andere kant uit te tikken??
of met een slagtrekker(als je die hebt tenminste)
chevy35
300cc
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 07 mei 2011 22:09
Woonplaats: eersel

Re: How to silent block verwijderen zonder pers

Berichtdoor Sgtnic » 26 jul 2011 23:04

Uittikken was onmogelijk...En geloof me ik heb lopen rammen op dat onding (heb auto's makkelijker uit elkaar gehaald dan dit onding) En dit is dus de manier zonder special tools (ik neem aan dat iedereen het ermee eens is dat wat ik hier gebruikte huis tuin en keukenspullen zijn) Er zijn zeer zeker makkelijkere manieren maar voor de doe het zelver zonder special tools is dit een goede 2e keus. Waarom een goede?? Nul komma nul schade aan de zitting!! En ja part deux komt er nog aan maar moet even op zoek naar het juiste type bus dat ik ga terug plaatsen...Is nog een kleine zoektocht aangezien dat ik er een dikkere as in ga plaatsen (nu 12mm word 14mm)...Word waarschijnlijk een eigen fabrikaatje (Ja spiderpig heb iemand mogen vinden in de buurt met een draaibankje :D wel nog bedankt voor de as en de aanbieding van hulp :) )

PS: De reden dat ik hem niet kon uittikken van de andere kant was dus dat er in het middelste gedeelte nog een bus zit (deze is ongeveer 1mm dikker dan de buitenste bus van de blocks) Deze strekte zich uit van block tot block. Ik kan natuurlijk wel op de binnenbus gaan slaan maar dat heeft weinig zin (ding hangt in de rubbers dus slaan word geabsorbeerd daardoor) en een staaf op maat er doorheen zetten lukte ook niet omdat de toegang van de andere kant ook maar 12mm was...Dus ja al met al een beetje lastig zonder me oude vertrouwde tools en pers....
Laatst bijgewerkt door Sgtnic op 26 jul 2011 23:44, in totaal 2 keer bewerkt.
Met een wok blijf je bezig
Sgtnic
350cc
 
Berichten: 561
Geregistreerd: 10 jul 2011 23:18
Woonplaats: Erm

Re: How to silent block verwijderen zonder pers

Berichtdoor BRICK » 26 jul 2011 23:12

hmzz je zou ffies kunnen googlen op leertouwer in soest... k heb ze daar ooit voor gekocht, en die hebben wel verschikkelijk veel dus miss ffies bellen en dan weet je meer, was ovigerens toen ook niet duur
BRICK
300cc
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 08 mei 2011 14:01
Woonplaats: Bleiswijk


Keer terug naar How to...

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten