Juiste bandenspanning (vertaalt uit het Duits)

Nee dit is geen chinees gerecht :-)
Post hier je handleiding van een klus aan de quad. Natuurlijk het liefst met foto's

Juiste bandenspanning (vertaalt uit het Duits)

Berichtdoor 4 wieltjes » 13 jun 2011 15:55

Bandenspanning:

De juiste bandenspanning voor quads en ATV's is meestal iets rond de 0,4 bar - voor iets meer of minder afhankelijk van het model.

Helaas, heeft bijna een op de twee quad een druk van 1 bar en nog veel meer. Dat is veel te veel.

Bedenk alleen maar hoe breed de banden van uw auto zijn in vergelijking met de quad?

En ze hebben vaak rond de 200 kPa (kilo Pascal - gelijk aan 100 kilo Pascal 1 bar) op de band. Er zijn (meestal) maar 4 banden!

Maar je auto weegt 1,5 ton, het grootste deel van quads tussen 150 - 200 kg - dit is slechts ongeveer een achtste (1 / 8) van het autogewicht!



Op sommige Bashan banden staat max. 45kPa druk - de druk is het toegestane maximum.

Het pompen van ongeveer twee keer de aanbevolen bandenspanning op (van 0,8 bar) kan schade aan banden weefsel structuur veroorzaken en leiden tot afwijkingen.

Met andere woorden, je quad, springt dan als een wilde 'geit', zelfs op een vlakke weg.

Vanaf 1 bar atmosferische druk zijn soms zelfs goede quadbanden vaak nutteloos en eigenlijk schroot.

De luchtdruk in de banden kunnen een beslissende invloed op het volgen van het gedrag van het voertuig hebben.

Bijvoorbeeld, heb ik al gebruikte 20 inch banden (die zijn 50 cm) Zonder het zien van het profiel, met veel te veel lucht 54cm in diameter waren versleten, en nieuwe 20 inch banden met een 2,2 cm hoogte profiel van hetzelfde typt met het juiste luchtdruk bij een diameter van slechts 49,5 cm!

In veel handleidingen van China Quads zijn totaal absurd en valse waarden voor de banden luchtdruk. probeerde het een keer

op 0,4 BAR.



Wat kan er gebeuren als ik te veel lucht in mijn banden pomp?

De trillingen van de rijbaan wordt rechtstreeks overgedragen aan het frame. De oppervlakte structuur van de band heeft geen continue kontakt met de rijbaan, en leidt dus tot trillingen, want de band springt eigenlijk.

1- steeds meer losse schroeven, trillingen schade, zoals Spiegel kapot, gebroken lampen, enz. vaak borden kapot snelheidsmeter ... etc. ..

2- Verlies van rijcomfort, spring door de band. De banden pakken ook de kleinere hobbels slechte mee.

3e- (Sneller) slijten van wiellagers

4- veel minder grip op en naast de weg, kan in de herfst en winter of nat wegdek leiden tot een verhoogd risico op ongevallen.

5- Onveilig rijden - de quad "danst" naar rechts en dan links bij hogere snelheden.

6- kleine oneffenheden door het missen van demping van de banden wat kan leiden tot zeer verhoogd risico op vallen

7- Schudden op het stuur

8- Banden slijten aan een zijde of ongelijk. Dus, bijvoorbeeld, in het midden en de buitenkant nog steeds leeg profiel als nieuw.

9- Botsingen met stenen van 10 - 15 cm maat kan leiden tot een velg schade of breuk. Bij 0,4 bar luchtdruk is absorbeert een goede quadband deze hobbels zonder moeite.



Dit wil je allemaal niet meemaken. Daarom: Stel de juiste bandenspanning van uw quad in. Voor meer rijplezier en een lange levensduur van het voertuig.

Ook regelmatig de bandenspanning controleren.

Als laatste kan worden gezegd, als u met uw lichaamsgewicht druk ,met een voet op de band, moet deze een beetje inzakken (ongeveer 1-3cm, afhankelijk van het type en merk).



Dit geldt ook voor off-road banden en straat banden.
ASKHOLE A person who constantly ask for your advice, yet always does the opposite of what you told them.
Avatar gebruiker
4 wieltjes
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 3818
Geregistreerd: 11 okt 2009 18:23
Woonplaats: 's-Gravendeel

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: Juiste bandenspanning (vertaalt uit het Duits)

Berichtdoor polletje » 13 jun 2011 20:24

toch heeft saskia van alg ooit eens tegen mij gezegt dat er 0,7 bar in een bashan hoort????
polletje
300cc
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 19 jan 2010 21:17
Woonplaats: Harskamp

Re: Juiste bandenspanning (vertaalt uit het Duits)

Berichtdoor 4 wieltjes » 13 jun 2011 21:40

Misschien hebben ze in Duitsland andere lucht dan in Zwolle. :lol: :lol: :lol:
Ik ben vandaag ff gaan kijken waar ik mijn bandenspanning op had staan.
SCHRIK....voor op bijna 2,achter op 2 bar.
Het is echt een tractor. :lol: :lol: :lol:

Voorbanden op 0.6 en achter op 1.
Ik moet zeggen dat het beter rijd en zeker de hoek om is echt de hoek om (opv half rechtdoor glijden) met hogere snelheid dan 50km/u.
Trillingen zijn nihil.
ASKHOLE A person who constantly ask for your advice, yet always does the opposite of what you told them.
Avatar gebruiker
4 wieltjes
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 3818
Geregistreerd: 11 okt 2009 18:23
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Juiste bandenspanning (vertaalt uit het Duits)

Berichtdoor sandhi,; » 26 aug 2011 11:21

hier nog een makkelijk excel bestandje waar je wat dingetjes moet invoeren/wijzigen i.v.m met type band en gewicht.. en inderdaad der komt rond de 0.4 uit rollen

http://www.renault-saviem.nl/Bandenspanning.xls
SPY F1/ZX6
Avatar gebruiker
sandhi,;
400cc
 
Berichten: 897
Geregistreerd: 22 apr 2010 09:53
Woonplaats: den haag


Keer terug naar How to...

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten