Pagina 1 van 1

How to: Carb afstellen

BerichtGeplaatst: 24 maart 2011 23:20
door BOBO
Afbeelding

Een goede afstelling is belangrijk voor de motorprestatie en duurzaamheid van het motorblok.

Het perfecte lucht brandstof mengsel moet zijn : 17,4 delen lucht 1 deel benzine.

De carburateur verstuift net als een paint brush pistooltje vloeistof.
Hij verneveld benzine zodat het makkenlijk met lucht word vermengt word.

Aan een Carburateur valt een hoop af te stellen :
-Sproeier
-Gasnaald
-Luchtschroef (optioneel)
-Stationair schroef
-De stationair sproeier
-Filter

maar dit hangt af van je eigen voorkeur en setup hoe jij je motor wil afstellen.

Een grote carburateur hoeft per definitie niet beter en/of sneller te lopen.
Zorg bij het afstellen voor een warme motor!
Zorg ook dat de Onsteking 100% staat afgestelt!!


We kunnen nu beginnen met de grove afstelling:
De sproeier
De sproeier hangt in de vlotterkamer die gevult is met brandstof.
Door de onderdruk die onstaat door de langs stromende lucht word de benzine door de sproeier naar buiten ''gezogen''.
De grote van de sproeier regelt de hoeveelheid benzine bij de lucht.

In de praktijk zit het zo :
Als je sproeier goed is kun je als je in de hoge versnelling van onderuit je toeren in een keer gas geven en trekt ie mooi egaal door tot op volle toeren.

Als je sproeier te groot is trekt hij onderin wel maar is het onmogenlijk om volgas te geven.
De motor wil niet mooi stationair draaien en valt vanaf volgas meteen terug in de toeren en slaat af.


Een te kleine sproeier geeft heel weinig kracht onderin maar je kunt er wel veel toeren mee draaien. Als je volgas geeft in zijn vrij blijft hij ook op toeren hangen en valt hij niet mooi terug stationair.

Hoe kan je het goede mengsel zien :
De bougie
draai deze na een stuk volgas gereden te hebben eruit.
Kijk naar de kleur van de electrode waar de vonk plaatsvind.
deze behoort donker bruin (koffie bruin te zijn).
de stalen rand duid meer op je mengsmering (te rijk is meer roet).

Hoe kan je weten dat je mengsel goed staat?

Eerst rijdt je een stukje rond, dan haal je je bougie uit je cilinderkop (verbrand je vingers niet want de bougie kan aardig warm zijn!!!) en kijk je naar de kleur van je bougie:

Bij een goed afgestelde carburator ziet de bougie koffiebruin.
Bij een te rijk mengsel ziet je bougie er zwart en smerig uit.
Bij een te arm mengsel ziet je bougie wit.


Gasnaald
De gasnaald zorgt ervoor dat je mengsel goed begeleid word.
En regelt hoever de sproeier open staat op verschillende standen van de gas schuif.
De naald op een van de middelste standen staan.
Eigenlijk is de naald andere afstelling van je sproeier.
Hiermee kan je dus de sproeier fijn mee afregelen, en verander je de karakterestiek van je motor een beetje.
De naald is voor het goed oppakken van het gas.
De naald dient afgesteld te worden naar hij het beste op het gas reageert.
hoe hoger de naald des te meer brandstof en er komt dan ook eerder brandstof met de lucht mee.

Luchtschroef
Deze zit niet op alle carburateurs.
De luchtschroef is de ultieme fijne afstelling van de lucht.En zo dus ook van de Carberateur.

Hoe af te stellen :
Je draait de schroef helemaal dicht en hierna 1,5 slag open.
Dit is de bassis afstelling.
Je kunt echter net zolang draaien tot de motor het felst op het gas reageert,maar nog niet blijft hangen in de toeren. (teveel lucht)

Bij te weinig lucht reageert de motor langzaam op het gas en valt te snel terug in de toeren.(loopt bijna niet meer stationair)


De stationair schroef
Heel makkenlijk eigenlijk deze schroef regelt hoever de gas schuif open staat als je het gas loslaat.
zorg dat dat motor stationair ongeveer 1500 tot 2000 toeren draait.
te hoog is niet goed.
maar te langzaam is helemaal niet goed voor je krukas en je lagers.
De motor krijgt dan iedere keer een slag omdat deze niet goed op snelheid is.
Stel de motor stationair af op het toerental wat jij het beste vind klinken.
En waar de motor het beste vanuit het stationair toerental kan reageren.


De stationair sproeier
Deze sproeiers vinden we meestal op grotere carburateurs.
Deze sproeiers doseren alleen de brandstof verneveling tot de 4000 toeren ongeveer daarna zal bijna alleen de hoofdsproeier het overnemen.
Bij een 18 en 20 mm word een stationair sproeier gebruikt van 35.
Als de brommer niet goed wil lopen en reageren dient met de zelfde handelingen te verichten als de hoofd sproeier om er zo achter te komen wat de juiste maat is.

Wij zijn nu aangekomen bij het laatste onderdeel van deze FAQ

Het luchtfilter
Deze dient bij het afstellen helemaal schoon en dicht te zijn.
Het beste voor een normale motor is een standaart luchtfilter.

Het is verstandig om voor het afstellen de Carberateur uit mekaar te halen.
Controleer de :
-Sproeier
-Zitting
-Vlotter (als deze dicht is mag hij geen benzine lekken en ook moet deze recht staan.)
-Blaas alle gaatjes goed door en als er een verstopt zit kan men heel handig gebruik maken een staaldraadje (van een staal borstel).
-Controleer ook ofdat er nergens valse lucht word aangezogen.
-Controleer ofdat de gasschuif/gasnaald niet versleten is.
Dit doe je dmv de gas schuif heen en weer te bewegen (dit moet minimaal zijn). De naald dient mooi recht een glad te zijn.
raadzaam is om de gasschuif en naald( houder) in een set te vervangen.

Het goed afstellen , betekent ook het goed luisteren naar je motor, en weten hoe een carburateur werkt, en moet reageren bij iedere stand van de gasschuif.

sproeier afstellen

De sproeier afstellen is vrij makkelijk dit gaan we doen met de hand van de kleur van de bougie:

1. Ga een stuk volgas rijden (zorg ervoor dat de motor goed warm is)
2. Zet nu je scooter uit (op moment dat je nog volgas rijdt)
3. Haal gelijk je bougie eruit, maar pas op, hij kan heet zijn!
4. Kijk naar de bougiekop (of bougieschroefdraad), nu kun je de volgende kleuren zien:

- zwart: je sproeier is te groot, neem dus een kleinere
- koffiebruin: je sproeier is precies goed
- grijs: je sproeier is te klein, neem een grotere

Blijft ondanks het veranderen van je sproeier de kleur het zelfde, dan is er iets mis met de afstelling van de carburateur (stationairsschroef/luchtschroef).

Afbeelding


M.v.g Erwin

(gevonden op een scooterforum)

Re: How to: Carb afstellen

BerichtGeplaatst: 21 jun 2011 14:41
door DexterXL
Misschien handig als aanvulling:
De hoofdsproeier word aangeduid als een M5 sproeier, de meeste motor en
bromfietszaken weten niet wat M5 is, dit omdat ze dit anders noemen, meestal
aan de hand van het merk carburateur( bv Bing of Meckunicorps)
Dus bij deze de makkelijkere omschrijving voor de handelaren:
Dellorto klein, dan krijg je de juiste schroefdraadmaat sproeier :thumbup:

Re: How to: Carb afstellen

BerichtGeplaatst: 08 maart 2012 21:42
door Patriickm
Er staat hier ook bij dat je de bougie koffiebruin moet hebben, maar dit geldt alleen met 2 takt scooters toch? ( 4 takt moet grijs zijn las ik ergens ?! )

Re: How to: Carb afstellen

BerichtGeplaatst: 09 maart 2012 03:11
door admin
Grijs is ook niet goed, voor zover ik altijd begrepen heb, moet de bougie licht bruin zijn als koffie met melk. Als je op google kijkt, is dat ook het meest gegeven antwoord.

Re: How to: Carb afstellen

BerichtGeplaatst: 09 maart 2012 06:09
door fretje-pitbull
nee beide koffiekleur met melk, 2t iets donkerder door de olietoevoer (een 2 a 3%)

Re: How to: Carb afstellen

BerichtGeplaatst: 09 maart 2012 19:10
door x187
Eigenlijk ligt dit allemaal wat gecompliceerder in elkaar. Ik weet niet eens of het volgende met een carb zo af te regelen is.

Wanneer men praat over de ideale verhouding van brandstof en lucht moeten er eigenlijk een aantal factoren in acht worden genomen.

De ideale verhouding is namelijk niet 1 verhouding.

Wat in de engineering wereld wordt beschouwd als de ideale verbranding is een verbranding waarbij al het mengsel is verbrand EN waarbij er zo min mogelijk schadelijke gassen vrijkomen. Dit laatste is dus erg belangrijk.

Een ideaal mengsel voor deze situatie is theoretisch 14,7 kg lucht bij 1 kg benzine. Dit is de zogenaamde stochiometrische waarde.

Maar je kan bijvoorbeeld zuiniger rijden door op een mengselverhouding van 16 kg lucht op 1 kg benzine te gaan rijden. Dit is dus een arm mengsel (evenveel lucht, minder benzine verhouding). Hierdoor neemt de zuinigheid toe. Echter krijg je 2 factoren, 1 is dat de piektemperatuur toenemen wat leidt tot meer NOx. 2 is dat door de piektemperaturen ook je motor warmer wordt. Deze situatie kan dus prima in deellast.

Voor performance wil je een rijk mengsel hebben (evenveel lucht, meer benzine verhouding). Hier ga je bijvoorbeeld naar 13 of zelfs 12 kg lucht met 1 kg benzine. Effecten zijn dat je hoger verbruik hebt en meer roet aanslag krijgt...

Dus eigenlijk moet je vari

Re: How to: Carb afstellen

BerichtGeplaatst: 09 maart 2012 19:49
door Peanut
Netjes geschreven dan :thumbup:

Maar de afgebeelde bougiekleuren moet je ook zien als een "rode draad" in de motoren-wereld.
Bij koffiebruin zit je qua afstelling en verbranding tussen de 80-100% ;)

Bij 2 tact motoren kan de bougie/cilinder enige koolafzetting krijgen. Dit slaat eerder op de bougie.
De bougie kan dus koffiebruin zijn...maar toch koolafzetting hebben. Dit is een kwestie die gewoon een schoonmaak eist. Doe je dat niet dan kan dat kool weer gaan gloeien waardoor het mengsel te vroeg of te laat verbrand.

Dus er is inderdaad een grote kans dat de 2 tact bougie iets donkerder uit zal pakken. Maar toch als "goed" moet worden bestempeld.
Ikzelf heb kortgeleden nog een knalrode bougie gehad. Hiervoor heb ik contact gehad met NGK usa. Die konden vertellen dat er een toevoeging in de brandstof moest zitten.

(ook uit mijn hoofd)

Hoofdzaak is dat de bougie kleuren een rode draad zijn. ;)
Grijs is gewoon keihard "te arm mengsel"

Re: How to: Carb afstellen

BerichtGeplaatst: 15 maart 2013 12:59
door dimpower
op vraag van friesequad:

Bougies[1].pdf
(1.04 MiB) 984 keer gedownload

Re: How to: Carb afstellen

BerichtGeplaatst: 15 maart 2013 13:12
door friesequad
:thumbup: