Ik was weer eens aan het surfen op het net, kwam uiteindelijk weer op de
"verboden"site uit, toch bijzonder wat ze allemaal aanbieden daar
Nu zat ik te lezen in een technisch stukje over : "Zelf kleppen stellen"
lees en huiver...of lach, net wat je leuk vind
Quote:
8. Zelf kleppen stellen
Kleppen stellen is niet moeilijk, maar het is wel een precisiewerkje.
- In principe stel je de klepspeling als de zuiger in het bovenste dode punt staat, tussen compressieslag en arbeidsslag. Beide kleppen moeten dan volledig gesloten zijn.
- Draai even de bougie eruit. Het is dan veel makkelijker om een zuiger netjes bovenin te zetten. Voel met een dun schroevendraaiertje even of de zuiger bovenin staat. Noot: laat NOOIT de schroevendraair in het bougiegat staan terwijl je de krukas ronddraait...
- Om de krukas te draaien kun je de motor in een hoge versnelling zetten en een zwengel aan het achterwiel geven. Je kunt ook even het ontstekingsdeksel erafhalen; meestal zit er een mooie zeskant waarmee je het circus kan draaien. Ook zitten daar vaak mooie markering voor het bovenste dode punt van de cilinder.
- Speel wat met de voelermaat en probeer een dikte te vinden die nog tussen klep en stelbout door past zonder te blijven haken.
- Zet een ringsleutel op het borgmoertje. Zet een klein sleuteltje op het vierkant van de stelbout. Houd met het sleuteltje de stelbout tegen terwijl je het moertje een klein stukje losdraait. Als je het boutje niet tegenhoudt draait het mee en verstoort het de afstelling.
- Draai het boutje nu een heel klein stukje in de juiste richting. Rechtsom = strakker, linksom = losser.
- Houd het boutje ook weer tegen terwijl je de borgmoer vastzet. Beweeg met je vingers de tuimelaar even heen en weer, en meet hierna opnieuw de speling. Als de klep nu goed staat, noteer dan de nieuwe waarde.
- Het heeft weinig nut om klepspeling te meten terwijl het borgmoertje nog losstaat, de stelbout heeft dan meestal ook wat speling in de tuimelaar en dat verstoort de meting.
- Zet het borgmoertje niet overdreven strak vast.
- Als je twijfelt tussen te weinig of te veel speling, kies dan voor teveel. Bij veel speling is de motor wat luidruchtiger en slijt het spul misschien net iets sneller, maar te weinig speling kan heel gevaarlijk zijn. De klepspeling loopt nl. terug als de motor warm wordt; een klep die te strak staat kan dan gaan lekken. Resultaat: groot onderhoud, en dat wil je vast niet...
- Als je door omstandigheden eens moet kleppenstellen zonder werkplaatshandboek bij de hand, houd dan als vuistregel aan dat uitlaatkleppen vaak rond 50% meer speling nodig hebben dan inlaatkleppen. De uitlaatkant wordt heter, dus de klepspeling loopt daar sneller terug.
- Als je je motor een beetje kent gaat kleppenstellen steeds sneller. Oefening baart kunst...
- Inspecteer ook eens het oppervlak van de nokken en de tuimelaars. Bij onvoldoende bovensmering willen hier wel eens putjes in verschijnen, daar kun je beter niet te lang mee doorrijden.
Einde quote!!!
Dus mensen....even met een schroevendraaier voelen of hij op zijn dooiepunt
staat wat een koekwouzen...zeker nooit gehoord van de merktekens
die niet voor niets erop staan