Fluffys projectje ( Bashan )

Voor de hardcore pimpers en verbouwers van de quads.

Fluffys projectje ( Bashan )

Berichtdoor Fluffy » 12 apr 2016 12:10

Na aanleiding van mijn intro post ga ik hier verder.

Intro post: http://chinaquad.nl/viewtopic.php?f=13&t=6648

=========================================================================================

De planning was om de volgende dingen op de Bashan aan tepakken:

Grote schoonmaak -> even de uiterlijke verzorging aanpakken.

Bijwerken verf / lak -> Even de schuur plekken op b.v. het frame bijwerken / herspuiten van onderdelen indien nodig.

Banden straat -> zijn aan vervanging toe. 1 is lek en word voorzien van een propje voor de time being.

Banden offroad -> woon in bos, ga binnen kort een nieuw setje banden / velgen halen voor wat off road werk.

Bekabeling herstellen -> hier en daar zijn de kabels wat aangetast / versleten dus gaan een keer vervangen worden. Kabel boom is inmiddels binnen en nu nog een goeie dag uit kiezen.

Plastic kappen herstellen -> nieuwe kappen bestellen en de oude vervangen. Hier en daar zijn ze wat verkleurt en gescheurd en de vorige eigenaar heeft de achter kappen van geel naar zwart gespoten. ( komen dus direct zwarte kappen er op ).

Vering voor / achter-> Vering even goed afstellen. Als ik nu ga zitten dan gebruik ik mijn kop lamp als boom top inspectie lamp. Niet echt handig voor de tegen liggers.

Motor goed laten lopen

Achter rem ( klappert ) aanpakken


==========================================================================================================

Inmiddels in de uren dat ik tijd had aardig aan het klooien geweest met het motor blokje. De carb is volledig schoongemaakt en inmiddels is de sproeier die te groot was ( Hij hield in bij vol gas ) vervangen van een 110 naar een 105. Ook het spruitstuk is inmiddels vervangen door de alluminium versie ( ALG ) en de verroeste tank vervangen voor een nieuwe varriant met nieuwe flotter, isolatie, rubbers en leidingen. Ook de brandstof filter die aardig onder de roest zat is vervangen.

Tijdens het sleutelen viel me op dat de quad een beetje vaag hing. Had wat rondjes gereden op het terrein bij ons en had wel het idee dat de quad vaag naar 1 kant ging hangen maar zag niet echt waarom. Uit nader inspectie bleek dat de rechter voorvering afgebroken was. Darn, dan maar 2 nieuwe bestellen bij ALG en later gemonteerd. Nu nog even tijd maken om de vering voor en achter goed af te stellen.

Ook maar eens even de gas hendel kabel aangepakt ( oude was roestig en bleef haken ) met een nieuwe en deze flink in de ciliconen olie gezet zodat ze lekker zou glijden. Ook viel me op dat de gas kabel mee bewoog aan de bovenzijde van de carb. Hier hoord normaal een rubberen dop de boel bij elkaar te houden ( dop van de carb en de leiding ) maar dit deed hij helaas niet en gaf als resultaat dat het gas bleef haken. Een krimp kousje werkt perfect hiervoor ben ik achter gekomen. Weer een probleem opgelost.

Ook heb ik de uitlaat maar even aangepakt. 1 van de vorige eigenaren heeft ooit het voorste gedeelte van de uitlaat ingekort en daarna weer langer gemaakt met een te kleine buis. De dikte hebben we opgevuld met een nieuwe bus en de uitlaat weer opnieuw aangesloten en tada, geen lekke uitlaat meer.

Helaas nu nog steeds aan het afstellen met de stationair schroef en het mengsel schroefje. Het probleem op dit moment is dat hij:

A: motor nog steeds inhoud ( wel minder dan de 110 sproeier ) op vol gas
B: wanneer de motor warmer word hij af en toe afslaat als hij stationair draaien ( begin op koude motor start hij zonder choke )
C: Af en toe knal in de uitlaat bij het gas geven en gas los laten
D: Als je het gas los laat hij af en toe langzaam weer kwa toeren daalt.

Ben al bezig geweest met het mengsel schroef ( onderkant / cilinder kant op de carb ) en de stationair schroef. Echter nog steeds problemen met inhouden van het motor blok op vol gas. Ook de naald heb ik eerst in het midden gezet, daarna omlaag en om hoog gebracht maar op alle standen nog steeds zelfde problemen. Ook check ik de bougie. De ene keer te nat, andere keer blijft hij redelijk droog maar een tussen weg, helaas geen. Verder gekeken naar het spruitstuk ( allu versie ). Deze zit goed en zit precies op het gat ( moest wat aanpassen op de schroeven ( gevonden hier op het forum ) zoda hij mooi gecentreerd zat.

Binnen kort weer verder sleutelen. Drama... als je te weinig tijd hebt :think:
Avatar gebruiker
Fluffy
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 03 feb 2016 21:51
Woonplaats: Drenthe

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: Fluffys projectje ( Bashan )

Berichtdoor Z@@lo » 12 apr 2016 14:45

Wat voor luchtfilter zit er op? Klinkt als een gevalletje te weinig lucht.

Dat klappen doen ze allemaal wel. Vooral als je in hoge toeren het gas los laat.
Afbeelding [url=https://www.qc-oldschoolbastards.nl[/url]
Avatar gebruiker
Z@@lo
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1914
Geregistreerd: 20 mei 2012 06:47
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Fluffys projectje ( Bashan )

Berichtdoor Fluffy » 13 apr 2016 06:41

De standaard lucht filter zit er nog steeds op. Had hem tijdens het carbrateur schoonmaken ook meegenomen dus hij moet schoon zijn. Zal kijken of ik vanavond wat tijd kan vinden de schuur in de duiken om verder de quad na te lopen. Verder kreeg ik te horen dat het misschien aan de radiator kon liggen dat deze niet zou werken echter heb gevoelt dat deze ook warm word ( ventilator voor korte duur afgekoppeld om daad werkelijk te voelen of hij warm word ) maar hier geen problemen gevonden.

Zal als het lukt om vanavond te sleutelen wel een update geven.
Avatar gebruiker
Fluffy
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 03 feb 2016 21:51
Woonplaats: Drenthe

Re: Fluffys projectje ( Bashan )

Berichtdoor Fluffy » 27 jul 2016 06:47

Inmiddels weer een poosje verder in de tijd. In de tussen tijd niet veel thuis gezeten en als ik thuis was af en toe lopen klooien.

Helaas tot nu toe nog steeds geen werkende quad. Inmiddels hebben we de carb vervangen voor een nieuwe ( PZ30 ), nieuw spruitstuk ( metalen modelletje bij ALG moto weg ), nieuwe brandstof slangetjes, brandstof filter, brandstof kraan, veren voor beide vervangen, nieuwe gas kabel, koppeling pedaal maar eens vast gezet en noem maar op. Nieuwe bougies er op en... geen start. Accu is vol, start motor draait, cilinder gaat netjes op en neer en voel zowel bij bougie gat als bij de carb ( filter er af ) dat hij zuigt en blaast. Bougie vonkt ( petje van pa vloog door de lucht toen hij ook dit wou testen maar het frame ook vast hielt grinnik ) maar de motor krijgt geen brandstof. Gerommelt met lucht / brandstof schroef en nog steeds een No-Go.

Op dit moment begin ik wat radeloos te worden. Ik wil nog even een kijkje nemen op de sproeier ( was al vervangen ) maar begin door het bos de boom niet meer te zien. Ook al geprobeerd wat benzine direct bij de bougie in te gooien maar na een zachte plof was dat het ook. Iemand een idee? Uiteraard ga ik straks even in de baas zijn tijd op het forum loeren naar tips en tricks ( gehele bouw van de quad al op het forum geneust voor tips en tricks ) maar word nu wel een beetje sneu dat hij het nog niet doet.
Avatar gebruiker
Fluffy
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 03 feb 2016 21:51
Woonplaats: Drenthe

Re: Fluffys projectje ( Bashan )

Berichtdoor Fluffy » 08 aug 2016 11:42

En ja hoor.. hij doet het weer :D

Gister de kans gekregen om er even rustig naar te kijken. Oude en nieuw geplaatste bougie aan de kanten tegooit. Andere bougie er ingezet. De benzine schroef eens volledig uitgedraait ( tegen de klok in ) en sproeier 110 er in gegooit. Verder helemaal niets gedaan en na het aanraken van de start knop.. tadaa starten en lopen. :shock: :o . Moest alleen nog even met de lucht schroef spelen zodat hij stationair rustiger liep. Ook reageerd hij nu lekker vlot op het gas en houd hij bij vol gas nu zich niet meer in. Meerdere problemen dus in 1 x opgelost maar waar het nu precies aan zit, zou het niet weten. Ben blij dat hij het nu doet ( koud en warme start ). Vanavond even een test ritje maken weer en als alles goed werkt dan gaan we visueel de boel aanpakken.

In de planning nu:
Rem ophanging achter vast zetten
Kappen vervangen met nieuwe
Spiegel herinstalleren
Uitlaat wrappen ( zag een leuk voorbeeld voorbij komen hier op het forum )
Extra rij licht installeren voor in het veld
Utility box maken en installeren
Nieuwe achterbandjes installeren ( Voorbanden worden a.s. weekend geregelt )

Alles op zn tijd, want tijd heb ik op dit moment niet veel.

Zal binnen kort even wat foto's maken. Helaas is mijn camera van mijn telefoon kapot dus kan nu geen strakke foto's maken. Keep ya posted.
Avatar gebruiker
Fluffy
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 03 feb 2016 21:51
Woonplaats: Drenthe


Keer terug naar projecten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten