Pagina 116 van 117

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

BerichtGeplaatst: 12 aug 2015 21:02
door Firehuntah
@sandhi:

Het is wel zonde ja, had ook gehoopt geen extra koeling nodig te hebben. Maar erg veel stroom trekken de ventilatoren nu ook weer niet. In totaal denk ik nog geen 0,5 A op 79 V dus dat verschil merk je toch niet zo onder het rijden qua afstand wat ik kan afleggen. Wat ik wel merk is dat het m'n 12 V accu en omvormer nogal doet belasten waardoor de spanning wat terug zakt. Normaal rond de 14 V maar met de ventilatoren aan 13 V. Als ik dan ook nog eens dimlicht of grootlicht aan zet is het helemaal leuk, is dan nog maar 12,5 V.

Met die buisventilator had ik een beetje gehoopt dat er juist door de kleinere diameter aan de kant van de motor meer druk/vacuĆ¼m zou zijn waardoor de lucht juist snel wordt afgevoerd. Maar dit is dus niet zo? Dit is zoiezo iets waar ik dan weer wat minder verstand van heb. :mrgreen: Maarja een groter gat gaat helaas niet, zit een framebuis in de weg. :P


@4W:

Zo rond de 60-65 graden zou mooi zijn met continu vermogen. Kan dan af en toe even het volle vermogen gebruiken en daarna met continu vermogen weer terug af laten koelen naar 60-65 graden. Bedoeling is niet dat ik zoals nu het geval is steeds 5 minuten stil moet staan om hem te laten afkoelen. ;)

Zo'n peltier element is een leuk concept maar deze moet dan wel contact maken met het deel dat warm wordt neem ik aan? Dat is lastig bij mijn motor aangezien de warmte van binnenin de motor komt, bij de koolborstels. Heb zoiezo geen idee hoe zo'n peltier element nou precies werkt.


@Dexter:

Dit had ik geprobeerd met die luchtslang, eentje dan wel maargoed. Het scheelde helaas niks in temperatuur.

Ik zal in ieder geval wel nog proberen om de ventilatoren eens om te draaien zodat ze doen zuigen. Ook die buisventilator, wil eens kijken wat die doet als juist koelere lucht naar de koolborstels wordt geblazen.

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

BerichtGeplaatst: 12 aug 2015 21:14
door 4 wieltjes
Een peltier heeft een hete en een koude zijde.
Er is veel online te vinden hierover inclusief berekentabellen.
Ik heb er hier ergens nog 1 liggen waar ik niks mee doe maar of deze genoeg koelt weet ik niet.
Ik had hem in mijn computerbehuizing ingebouwd samen met de waterkoeling.

Kan je geen waaier op de as monteren zoals men bij elektromotoren hebben om af te koelen ?

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

BerichtGeplaatst: 12 aug 2015 21:38
door Firehuntah
De motor zelf is al een grote ventilator, met genoeg rijwind koelt de motor zichzelf dus. Maarja aangezien bij mij de motor recht achter vierkante accu behuizingen zit lukte dit niet zo. :mrgreen:

Deze elektromotoren worden vreemd genoeg veel op racemotoren gebruikt, hierbij zitten ze net buiten de kappen dus de rijwind gaat door de hele motor heen. Schijnbaar koelen ze dan ook heel goed.

http://acuteaero.com/wp-content/uploads ... G_9806.jpg

Owja en hier het idee van Zero dat ik dus ook ongeveer heb gebruikt met die buisventilator.

http://plugbike.com/wp-content/uploads/ ... -press.jpg

Aangezien de framebuizen een beide kanten langs het midden van de motor lopen heb ik helaas weinig opties qua koeling.

Ik zal eens wat meer info gaan zoeken over die peltier elementen dan, kijken of dat wat is.

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

BerichtGeplaatst: 12 aug 2015 22:07
door dimpower
droog ijs achter je ventilators leggen zal zeker helpen :mrgreen: wordt in de F1 toegepast als een race tijdelijk wordt stopgezet.

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

BerichtGeplaatst: 17 aug 2015 21:55
door Firehuntah
Oops, zie je bericht nu pas. Droog ijs is een leuk idee ja, zie je ook zo'n mooie damp door de motor gaan. :mrgreen: Alleen jammer dat je steeds moet bijvullen. Maar het is gelukkig niet meer nodig, hier weer een update.


Afgelopen weekend weer bezig geweest met de koeling voor de motor. De 3 ventilatoren die ik onder de motor heb zitten heb ik omgedraaid zodat deze de warme lucht afvoeren.

Ook heb ik de buisventilator omgedraaid zodat deze koele lucht de motor in blaast. Natuurlijk had ik hiervoor een luchtfilter nodig dus maar meteen een grote gekocht met dezelfde diameter als de ventilator zelf. Zo ziet het er dus compleet uit.

Afbeelding

De buisventilator had ik ook even aan gezet voor te testen hoeveel lucht eruit komt. En daar was ik al heel tevreden mee, kon gewoon alles wat ik op de grond had liggen weg blazen ermee. Aangezien het van een grote naar kleine diameter gaat is er best veel luchtdruk. Hierna het hele ding weer op de quad gezet en toen het even droog was buiten gaan testen.

Afbeelding

Ik had natuurlijk wel verwacht dat dit iets beter zou werken dan hoe ik het eerst had. Met de ventilator aan voelde ik de lucht ook weer uit de motor komen. De lucht wordt nu dus echt door de hele motor geblazen en komt ook langs de koolborstels waardoor deze constant gekoeld worden. Maar tijdens het testen zag ik gewoon dat ik met continu vermogen de temperatuur niet boven de 51 graden kon krijgen. Steeds als ik gas los liet zag ik de temperatuur ook weer beneden de 50 graden zakken. En toen ik even stil stond zakte de temperatuur meteen binnen een minuut naar 30 graden.

Het leek eigenlijk te mooi om waar te zijn. Heb hierna dus nog een rondje gereden en nu met vol vermogen tijdens het accelereren. Weer kwam ik niet boven de 50 graden uit terwijl ik bij de vorige testrit toch echt op 73 graden uit kwam en dat nog niet eens het maximale was. Maar die 50 graden lijkt nu toch echt het maximale bij normaal rijden. Zal natuurlijk wel iets meer worden als ik het volle vermogen nog wat meer benut maar als de temperatuur daarna ook weer terug zakt naar 50 graden ben ik zeker meer dan tevreden. Ik kan nu dus wel met enige zekerheid zeggen dat het temperatuur probleem van de motor eindelijk is opgelost! :)

Afbeelding

Ik wil nu nog proberen om die 3 ventilatoren onder de motor weg te halen want ik heb het gevoel dat deze eigenlijk niet veel helpen en dat ik genoeg heb aan alleen de buisventilator. Moet ook nog even kijken hoe ik die buisventilator het beste kan gaan bevestigen. Wil in ieder geval rubber ertussen plaatsen aangezien de ventilator nogal veel trilt.

Ook wil ik nu eens een langer stuk gaan rijden om te kijken of de temperatuur echt rond die 50 graden zal blijven, ook met 80 km/u. Maar ik verwacht nu eigenlijk geen problemen meer met de temperatuur.

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

BerichtGeplaatst: 17 aug 2015 22:18
door dimpower
:thumbup: nu nog het geheel verwerken zodat het estetisch ook verantwoord id ;)

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

BerichtGeplaatst: 18 aug 2015 11:37
door DexterXL
Kijk, je komt er wel....zijn mooie waardes :thumbup:
Ik zou gewoon eens allebei apart proberen, weet je gelijk
wat het meeste effect heeft, zo'n kleine test kan er nu nog
wel af na al die uren werk die erin zitten ;)
(ben benieuwd naar het resultaat :mrgreen: )

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

BerichtGeplaatst: 18 aug 2015 18:32
door Firehuntah
Het zal inderdaad nog wat worden aangepast om het mooier te maken. De ventilator zelf wordt ook zwart zodat die minder opvalt.

Met alleen die 3 ventilatoren aan de onderkant hoef ik niet te proberen, dat is nooit genoeg. Deze koelen de koolborstels niet. Maar ik wil dus wel alleen met de buisventilator proberen. Hoe minder ventilatoren er nodig zijn hoe beter, ze trekken namelijk heel wat stroom als ze in gebruik zijn.

Maar ben al lang blij dat de motor nu zo koel blijft. :D Had ik eigenlijk niet verwacht zo'n groot verschil.

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

BerichtGeplaatst: 28 dec 2015 02:08
door michel pet
http://www.goldenmotor.com/
geen borstels meer water gekoeld 20 25 kw kan een id zijn.
borstels niet mijn ding maar ok kom ook uit de modelbouw daar is het al nor maal borsteloos.

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

BerichtGeplaatst: 28 dec 2015 17:44
door Firehuntah
Is inderdaad leuk ja maar ook een stuk duurder. Ook hebben hun controllers geen certificering waardoor ik dan geen kenteken had kunnen krijgen. ;) Maar ik ben blij nu met de motor die erin zit, vanaf dat ik die buisventilator met luchtfilter erop heb zitten heb ik totaal geen problemen meer gehad. Zal binnenkort nog wel eens een update plaatsen, heb een beetje weinig tijd gehad de laatste paar weken/maanden. :evil: