JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Voor de hardcore pimpers en verbouwers van de quads.

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor Firehuntah » 24 dec 2012 17:13

Bedankt voor de hulp allemaal! :) Weet nu hoe alles zit en komt te zitten na ombouw. Hele schema is nu ook compleet. Alleen Battery Management System moet nog erbij, maar kan pas zien hoe die moet worden aangesloten als ik het hier heb.

Afbeelding

Enige ding wat ik niet zeker weet is van de koppelingshendel. Deze wil ik gebruiken in combinatie met vooruit/achteruit schakelaar om achteruit te kunnen rijden. Volgens de regels van de RDW moeten hier 2 handelingen voor nodig zijn (of alleen bedienbaar zijn onder de 5km/u maar dit wordt denk ik te ingewikkeld) en dit lijkt me dan de makkelijkste oplossing. Weet alleen niet zeker of het gaat zo, of dat ik op deze manier de controller zal kortsluiten als de schakelaar op achteruit staat en de koppelingshendel niet in wordt gehouden. Zal ik dus even moeten navragen voordat ik het ook echt zo ga aansluiten.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor Firehuntah » 25 dec 2012 15:32

Denk dat ik toch een andere oplossing ga zoeken voor achteruit te kunnen rijden. Wil eigenlijk gewoon de originele versnellingspook gebruiken en dat ik deze in 2 standen kan zetten (voor vooruit en achteruit dus met drukschakelaars). En de koppelingshendel gebruiken voor een vergrendeling van de versnellingspook ofzo zodat dus 2 handelingen nodig zijn. Weet alleen nog niet hoe ik dit zo kan maken. :roll: Zoiezo met een veer of iets, zodat die vanzelf weer in de vooruit stand gaat als je koppelingshendel weer in zou houden. En dan heeft de versnellingspook ook wat weerstand, anders zou die ook al vanzelf in de achteruit stand vallen. Alleen die vergrendeling weet ik niet echt hoe ik dit het beste zou kunnen doen. En hoe ik die versnellingspook moet gaan vastmaken ergens.. :think:
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor friesequad » 25 dec 2012 16:39

Firehuntah schreef:Denk dat ik toch een andere oplossing ga zoeken voor achteruit te kunnen rijden. Wil eigenlijk gewoon de originele versnellingspook gebruiken en dat ik deze in 2 standen kan zetten (voor vooruit en achteruit dus met drukschakelaars). En de koppelingshendel gebruiken voor een vergrendeling van de versnellingspook ofzo zodat dus 2 handelingen nodig zijn. Weet alleen nog niet hoe ik dit zo kan maken. :roll: Zoiezo met een veer of iets, zodat die vanzelf weer in de vooruit stand gaat als je koppelingshendel weer in zou houden. En dan heeft de versnellingspook ook wat weerstand, anders zou die ook al vanzelf in de achteruit stand vallen. Alleen die vergrendeling weet ik niet echt hoe ik dit het beste zou kunnen doen. En hoe ik die versnellingspook moet gaan vastmaken ergens.. :think:


ik zou met Relais werken en wat minder volt voor achter uit gebruiken 2 a 3 accu dat hij met 1 druk op de knop langzaam achter uit gaat of met 2 knopen op het stuur tegelijk in drukken om achteruit te gaan
simpel houden zou ik zeggen :think:
Avatar gebruiker
friesequad
500cc
500cc
 
Berichten: 2159
Geregistreerd: 24 jun 2012 16:23

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor Firehuntah » 25 dec 2012 17:08

Dat die langzamer achteruit gaat regelt de controller, hoef hiervoor alleen maar de + kabel van de achteruit (van voor/achteruit schakelaar) naar de controller te leiden. Kan zelf instellen hoeveel volt die dan gebruikt voor de motor.

Het idee met de versnellingspook is om het gewoon zo origineel mogelijk te maken, aangezien je op een motor of quad normaal altijd zo schakelt. Maar moet dus even kijken of ik dit eenvoudig kan maken, anders wordt het toch iets met schakelaars op het stuur inderdaad.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor dimpower » 25 dec 2012 18:49

anders werk je op hetzelfde principe als de meeste automaat quads.met hendel op rechter voorspatbord.

Afbeelding
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor friesequad » 25 dec 2012 19:20

Firehuntah schreef:Dat die langzamer achteruit gaat regelt de controller, hoef hiervoor alleen maar de + kabel van de achteruit (van voor/achteruit schakelaar) naar de controller te leiden. Kan zelf instellen hoeveel volt die dan gebruikt voor de motor.

Het idee met de versnellingspook is om het gewoon zo origineel mogelijk te maken, aangezien je op een motor of quad normaal altijd zo schakelt. Maar moet dus even kijken of ik dit eenvoudig kan maken, anders wordt het toch iets met schakelaars op het stuur inderdaad.


de koppeling hendel heeft al een soort knopje in verband met starten motor
die kun je gebruiken en een trek veer aan het einde koppeling kabel ( van een
trampoline of zo )

de handel van het schakelen met een bout of zo vast maken aan fram zo dat hij nog op en neer kan natuurlijk ook daar een zo veer op en op de onder of boven kant een druk knop is maar net of je de hendel om hoog wil doen of om laag met je voeten

je kan aan de handel van het schakelen ook een rem of andere kabel monteren zo dat je het knop je ergis ander kan monteren
:think: :think:
Avatar gebruiker
friesequad
500cc
500cc
 
Berichten: 2159
Geregistreerd: 24 jun 2012 16:23

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor Firehuntah » 25 dec 2012 22:44

@Dimy
Zo'n hendel van de automaat quads heb ik ook al aan gedacht ja. Maar ook hier zit ik weer met de bevestiging. In de kappen zelf zal lastig worden, moet dan de kappen helemaal gaan aanpassen. En met alleen die hendel is het maar 1 handeling voor hem in achteruit te zetten neem ik aan. Moet dan dus nog iets erbij bedenken.

@friesequad
Klopt, maar als ik die drukschakelaar in de koppelingshendel zelf gebruik moet ik ook de koppelingshendel de hele tijd inhouden terwijl ik achteruit rij. Denk dat dit alleen maar lastig zal worden. Ik wil het zo hebben dat die gewoon (net als origineel met benzinemotor en versnellingsbak) in de achteruit gezet kan worden en zo blijft staan. En aangezien ik de koppelingskabel toch gespannen moet houden voor de hendel zelf kan ik deze net zo goed gebruiken voor een vergrendeling of iets. Moet dus alleen een goede manier vinden om dit allemaal te bevestigen. Weet zoiezo nog niet waar ik het kan bevestigen aangezien de accu's ook allemaal in het frame komen en iets uitsteken. Denk dat ik dit maar even laat liggen, zie ik wel als de rest allemaal bevestigd is. Misschien wordt het toch wel heel iets anders.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor 4 wieltjes » 25 dec 2012 23:10

Kijk eens of de achteruithendel van een madmax 300cc iets voor je is.
Mogelijk staat er een foto bij egl op de site of vraag het anders via mail aan egl of hij een foto heeft.
Het is een hendel die boven je koppelingshendel zit en die een 180 graden om gezet moet worden om de achteruit te aktiveren.
Koppelingshendel en die achteruit hendel zijn 2 handelingen.
Ik heb geen foto ervan en ben te lui om een foto hier op mijn quad ervan te maken. :D
ASKHOLE A person who constantly ask for your advice, yet always does the opposite of what you told them.
Avatar gebruiker
4 wieltjes
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 3818
Geregistreerd: 11 okt 2009 18:23
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor Firehuntah » 26 dec 2012 00:17

Bedankt, dit zou ook een oplossing zijn. Alleen is deze extra hendel bij de madmax juist de vergrendeling. Zal bij mij dus de koppelingshendel worden voor de vergrendeling, en dat ik dan die achteruithendel gebruik voor hem in de achteruit te zetten via een drukschakelaar ofzo. Maar kan alleen niet deze van de madmax gebruiken, bij de JLA zit namelijk ook de bevestiging voor de spiegel bij de koppelingshendel.
Maar zit even verder te denken, heb ook de chokekabel en chokehendel verwijdert maar zou deze eventueel ook kunnen gebruiken daarvoor. Deze blijft dan ook gewoon in de 'achteruit' stand staan. Morgen maar even naar kijken. :) Zal denk ik eenvoudiger zijn om te maken dan zo'n voet hendel ergens bevestigen met vergrendeling.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor sandhi,; » 26 dec 2012 17:03

gewoon een extra schakelaar op het stuur, ik snap niet waarom dit moet lijken op het schakelen net zoals bij een gewonen quad puur om het feit dat je met een electramotor ook niet schakeld als je vooruit rijd je maakt een nieuwe machine die gewoon ze eigen gebruiks aanwijzing heeft en alles went.. en als ze met 2 handelingen bedoelen dat je 2 dingen tegelijk moet dien als je achteruit rijd gewoon een een rood druk knopje +gas lekker simpel, je hebt je handen al vol aan de rest ;)
SPY F1/ZX6
Avatar gebruiker
sandhi,;
400cc
 
Berichten: 897
Geregistreerd: 22 apr 2010 09:53
Woonplaats: den haag

VorigeVolgende

Keer terug naar projecten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 76 gasten