Mijn ervaringen met de Shineray

Mijn ervaringen met de Shineray

Berichtdoor Gerben » 29 mei 2011 19:54

Hoi medequadrijders 8-)

Een paar weken geleden heb ik voor het eerst een quad gekocht bij ALG Moto.
Het gaat om de Shineray xy300ST5e (carbon look versie).

De ervaringen met de quad zijn goed op een paar dingen na:


De koppeling was niet goed afgesteld, als ik bij koude motor hem in de eerste versnelling zette, dan begon de quad met volledig ingeknepen koppeling al te kruipen. Ondertussen koppeling iets bijgesteld, en is het iets verbeterd.
Bij warme motor heb ik er geen last van.


De banden zijn een echte drama, onvoorstelbaar dat die chinezen nieuwe quads kunnen afleveren met zulke k*t banden.
Ik heb bij ALG 2 nieuwe voorbanden gekregen van hetzelfde merk (kingstone)
en het is stukken verbeterd maar nog steeds zit er een slag in beide banden,
waarvan de achterbanden die nog orgineel zijn het ergste zijn.

Verder is de electronica ook niet netjes weggelegd, en liggen de draden door elkaar. Alle lampen, en schakelaars zijn doormiddel van stekkertjes in elkaar gedrukt, en samen met een rubberen hoesje eromheen word het spulletje bij elkaar gehouden.

De 2 mooie koplampjes waarvan er 1 dimlicht is en de ander grootlicht, stonden ook helemaal verkeerd. Als ik dimlicht aandeed scheen de lamp meer de lucht in
als op de weg. Ook dit is aangepast en zijn de ijzeren stangetjes waar de lampunit in hangt ook bijgebogen een aangepast.

Gisteren was ik aan het rijden in het bos, en viel het me op dat de motortermperatuur hoger werd als normaal. Deze zat al rond de 93 graden.
Dus ik een rookpauze gehouden en ondertussen kijken waarom de motor zo heet werd. Zag ik dat de koelfan onderaan de radiateur lag :shock:\
Dus ik de motor wat verder laten afkoelen, en rustig naar huis gereden.
eenmaal thuis alles los gehaald, was het m5 moertje van het asje van de electromotor verdwenen. Nieuw moertje erop, goed aandraaien en het werkte weer zoals het moest.

Vandaag heb ik weer een heel eind gereden, vooral offroad omdat ik dit het leukst vind, tijdens het gas geven ging de motortemperatuur van 40 graden naar 70, dan weer 35, dan 50 graden :?: :shock:
Dus eenmaal thuis was het stekkertje van de temperatuur sensor die in de
radiateur zit uitgelubberd, deze heb ik met een tang weer bij elkaar gedrukt.
en daarna werkte de temperatuurmeter weer perfect.

Wat ik wel jammer vind is dat de versnellingen heel kort zijn.
Had graag gezien dat de 4de versnelling een soort van overdrive was geweest, dat ik ook wat rustiger 50kmh kan rijden zonder zoveel toeren te maken.

Deze week krijg ik Falken (165/60/12) bandjes binnen voor de voorkant.
Als ik deze op m,n werk gemonteerd en goed gebalanceerd heb zijn de achterbanden ook nog aan de beurt voor vervanging.

Verder ben ik zeer blij met de quad, heb vandaag 1 keer 92kmh op de teller gehad, wat natuurlijk niet zo heel hard is voor een 300cc.
qua optrekken gaat hij als een beest. :mrgreen:

Gr.
Gerben
'Rij niet sneller dan je Engeltje kan vliegen'
Gerben
50cc
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 15 mei 2011 16:28
Woonplaats: Nunspeet

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: Mijn ervaringen met de Shineray

Berichtdoor dimpower » 29 mei 2011 20:08

andere ketting/tandwielset kan de oplossing zijn om hem rustiger te laten lopen.vooral in z'n 4de.had hetzelfde met mijn jla loncin.de topsnelheid verhoogt daarmee ook een stuk.
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: Mijn ervaringen met de Shineray

Berichtdoor Gerben » 30 mei 2011 20:42

dimpower schreef:andere ketting/tandwielset kan de oplossing zijn om hem rustiger te laten lopen.vooral in z'n 4de.had hetzelfde met mijn jla loncin.de topsnelheid verhoogt daarmee ook een stuk.


Het zou inderdaad kunnen, alleen gaat naar verhouding de trekkracht wel achteruit. Als de ketting/tandwielen versleten zijn zou ik het kunnen overwegen om andere tandwielen te proberen.

Gr
Gerben
'Rij niet sneller dan je Engeltje kan vliegen'
Gerben
50cc
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 15 mei 2011 16:28
Woonplaats: Nunspeet

Re: Mijn ervaringen met de Shineray

Berichtdoor admin » 30 mei 2011 20:56

Banden zijn inderdaad drama van elke standaard wok. Ook de Kingston banden zijn niet al te best. Heb ze eerst ook gehad, maar snel verwisseld met Maxxis (dirt) banden en die laten balanceren. Scheelt echt heel veel en je lagers houden het ook wat langer vol. Dat van de moertjes had je kunnen weten, in veel topics wordt er gesproken over locktide tussen de bout en moer.
De tandwielverhouding veranderen helpt echt heel veel. Ik rij zelf een BS7 en daar heb ik de verhouding veranderd door de standaard 15 tands te verwisselen met een 16T. Deze tandwiel"swap"kun je met originele achtertandwiel en ketting uitvoeren. Trekkracht iets minder maar een rustiger schakelgedrag en hogere top. Als je dit tegelijk doet met het steken van een power airfilter en een sportuitlaat met grotere sproeier, is de trekkracht zelfs nog groter dan standaard.
Afbeelding Greetz Admin
Avatar gebruiker
admin
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 2515
Geregistreerd: 03 maart 2009 02:06
Woonplaats: Zandvoort

Re: Mijn ervaringen met de Shineray

Berichtdoor dimpower » 31 mei 2011 05:41

of als je voor en achtertandwiel wijzigt heb je ook geen verlies meer in trekkracht.als je het achtertandwiel alleen vervangt door
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: Mijn ervaringen met de Shineray

Berichtdoor bashanboy » 31 mei 2011 21:38

beetje sleutel plezier moet er zijn he ;)
en inderdaad voor 1T groter scheelt al veel hoor, ik reed met 17 voor op mijn bashan 200 en liep toen 117km/u ;)
Avatar gebruiker
bashanboy
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 5743
Geregistreerd: 29 mei 2009 18:09
Woonplaats: CHAAM

Re: Mijn ervaringen met de Shineray

Berichtdoor pieteratv » 01 jun 2011 07:27

117 km/h is een beetje overdreven, ik heb ook een 17 tands tandwiel en die van mij liep net iets minder hard als jou derbi senda op de clubdag vorig jaar en volgens mij liep jou brommer toen ongeveer 100 km/h.
Avatar gebruiker
pieteratv
350cc
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 28 okt 2009 12:32
Woonplaats: Brabant

Re: Mijn ervaringen met de Shineray

Berichtdoor bashanboy » 01 jun 2011 17:27

liep toen 107 ;) maar de mijne draaide ook wat meer toeren he, jij haalde geen 11k rpm?
Avatar gebruiker
bashanboy
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 5743
Geregistreerd: 29 mei 2009 18:09
Woonplaats: CHAAM

Re: Mijn ervaringen met de Shineray

Berichtdoor pieteratv » 01 jun 2011 21:11

Nee ik haal niet meer dan 10K op m'n wok.
Avatar gebruiker
pieteratv
350cc
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 28 okt 2009 12:32
Woonplaats: Brabant

Re: Mijn ervaringen met de Shineray

Berichtdoor bashanboy » 01 jun 2011 22:06

opvoeren dan pieterke :D
Avatar gebruiker
bashanboy
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 5743
Geregistreerd: 29 mei 2009 18:09
Woonplaats: CHAAM

Volgende

Keer terug naar Rijverhalen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten