Laatst een stukje gaan rijden en het irriteerde me dat ik op de remschijf achter speling had. Dit maakte bij langzaam rijden en tikkend geluid.
Van het werk even een grote steeksleutel meegenomen (Stahlwille 46 mm) om vervolgens de 2 lage ringen op de achteras eens aan te draaien. Ik schrok ervan hoeveel slagen ik beiden aan kon draaien. Zo hard gedraaid totdat ik de vering in viel zakken. Daarna met wat nagellak van m'n vrouw een streepje over de 2 moeren gezet om zo te zijn of ze niet meer loslopen van elkaar.
Daarna stukje gereden (40 km) en daarna bleek dat de boel alsnog niet lekker zat.
Loctite serie 200 erbij gepakt (zware/sterke schroefdraadborging). Hele zaak los gedraaid en schoon gemaakt met remreiniger en borstel/doek. Daarna goed ingesmeerd met Loctite en opnieuw knoervast gedraaid. Om wederom te zien of het niet losloopt opnieuw met de nagellak in de weer geweest.
Na paar ritjes opnieuw gecontroleerd en geen mm meer verschoven! Super dus!
Kameraad had laatst het probleem dat onder het rijden (gelukkig voor hem stapvoets) de 2 moeren helemaal losgelopen waren met een losse as en eraf geschoven ketting als souvenir.
Vandaar dat ik de boel ook maar eens ben gaan checken!
Enigste speling die er nu nog is is op de remklauw zelf. Deze kun je beetje op en neer bewegen, maar volgens mij is dat niet zo heel spannend!
Toen viel me op dat de smeernippels nogal vies waren. Alles schoon gemaakt en met een hoge kwaliteit smeervet (Molykot) en een Pressol pompvetpomp aan de slag gegaan. Alles netjes doorgesmeerd.
Paar keer op en neer laten bewegen en geen piepjes/kraakjes weer! Ook dik in orde dus!
Ik zag dat meerdere personen hier op het forum bij het duimgas het stukje draadbus hebben weggeschuurd. Daar dus ook maar eens mee begonnen. Gelukkig had ik pas een Proxxon "dremel" aangeschaf met diverse hulpmiddelen. Hele boel weggeschuurd en nu valt me dus op dat ie een stuk harder optrekt en een ietwat hogere top heeft. Voorheen kon ik in de 1/2/3 tot 9000 toeren doortrekken; dit is nu meer dan 10000 toeren geworden. Scheelt dus nogal! Ook zie ik nu dat zonder tegenwind/bergop 99 km/u rijd. Prima dus!
Volgende is het monteren van een topkoffer en daarna wil ik eens gaan klooien met een andere uitlaat/sproeier/luchtfilter. Kijken wat dit voor een winst op gaat leveren!
Al met al leuk wat gereden en ook nog eens flink wat klusjes geklaard!
Groeten van Pim
(ps: bij de remklauw zit een schroef met een rubber bus; deze zit niet geheel goed vast. Dit veroorzaakt de speling. Alleen om dit op te lossen dien je de 2 moeren los te halen en de remschijf op te schuiven. Probleempje; zeer sterke Loctite die alleen loslaat bij verhitting boven de 180 graden. Binnenkort dus maar eens proberen dit probleempje te tackelen. Heb ik op het moment niet zo veel zin in; alles wat ik sleutel gaat af van kostbare rijtijd aangezien ik toch al zeer slecht in de vrije tijd zit tegenwoordig)