Gisteren even gekeken naar die standaard chinese teller wat op de JLA zat maar als ik zie hoe dat in elkaar zit heb ik er niet veel vertrouwen in dat deze het lang gaat volhouden. Zoiezo al aantal keer gelezen hier dat er problemen mee zijn, vooral met vocht.
Met deze teller zal ik ook nog een paar aparte tellers erbij moeten zetten om alle informatie te kunnen zien die ik nodig heb. Maar als ik daar zo de prijzen van zie lijkt het me beter om gewoon meteen een goede teller te kopen waar al alles in zit wat ik nodig heb. Belangrijkste is eigenlijk snelheid, toerental, temperatuur en spanning van 12V accu. Niet veel dus, maar probeer maar eens een teller te vinden wat die 4 dingen heeft.
Heb me echt rot gezocht en heb er eigenlijk maar 2 gevonden die geschikt zijn, namelijk de Koso DB-03r en de Trail-Tech Vapor. Even 2 links naar beide tellers:
Koso DB-03r
Trail-Tech Vapor
Alleen hebben ze allebei weer voor- en nadelen, combinatie van beiden zou perfect zijn maarja.
De Koso heeft het kleinste RPM bereik wat ik tot nu toe heb kunnen vinden, 0~10.000 RPM. Aangezien mijn elektromotor maar tot 3700 RPM gaat heb ik zoveel niet eens nodig maar bij deze Koso is het aantal RPM wel nog goed zichtbaar denk ik. De Vapor gaat tot 12.000 RPM maar hierbij is het eerste gedeelte (tot 4.000 RPM) heel erg klein en dus niet erg bruikbaar voor mij. Hier dus een +1 voor de Koso.
Bij beiden kun je de RPM ook als getal zien wat wel fijn is bij zo'n laag RPM. Alleen kun je bij de Koso dan niet de snelheid zien. Bij de Vapor kun je snelheid en RPM (getal) zien. Hier dus een +1 voor de Vapor.
Temperatuur bij beiden duidelijk zichtbaar. Bij de Koso alleen iets groter maar helaas staat deze als selectie (waar je ook de tijd, spanning van accu etc. kan neer zetten). Bij de Vapor staat deze ook als selectie maar de andere selectie is toch niet zo heel nuttig (temperatuur van buiten). Hier denk ik dus weer een +1 voor de Vapor.
Spanning van de accu kun je alleen bij de Koso zien, niet bij de Vapor. Vind dit wel belangrijk aangezien mijn 12V accu ook lithium is en ik deze dus goed in de gaten wil houden. Een keer onder- of overladen en ik kan meteen een nieuwe kopen. Maar zoals hierboven al gezegd, deze staat wel als selectie en kun je dus niet tegelijk met de temperatuur zien. Als ik de Vapor zou pakken heb ik dus nog een extra voltmeter nodig maar kan dan wel de spanning en temperatuur tegelijk zien. Denk alleen dat het toch een +1 voor de Koso is, heb liever alles in 1 teller.
De Koso heeft een heel aantal lampjes. Probleem is alleen dat ik het rechter gedeelte niet eens nodig heb (oliedruk, neutraal, EOBD). Is dus nogal zonde, lijkt me ook niet dat ik daar makkelijk iets anders van kan maken. Bij de Vapor komen een heel aantal glaasjes en kan zelf bepalen welke ik wil gebruiken, kan er dan wel maar 4 gebruiken. Hierbij weet ik niet echt welke beter zou zijn. Maar het wisselen van die glaasjes is wel erg handig.
Dan nog even de prijs. De Koso zit rond de 195-200 euro en de Vapor incl. die lampjes 155-165 euro. Maar daar komt dan wel nog een voltmetertje bij van 10 euro ofzo. Hier dus weer een +1 voor de Vapor.
Maarja de Koso ziet er wel wat mooier uit en de info op het scherm staat net wat duidelijker verdeeld. Maar de Vapor geeft weer meer info aangezien de benzinemeter en versnelling die de Koso weergeeft bij mij ook weer niet nodig zullen zijn. Wel jammer dat je zelf niet kunt kiezen welke info je waar op het scherm wil hebben. Zou alles een stuk makkelijker maken. Moet nu dus een keuze maken tussen deze 2 maar ik heb eigenlijk geen idee, is een lastige keuze. Heb al zoiets alle tellers bekeken en bij ze allemaal is wel weer iets wat ontbreekt. Helpt natuurlijk ook niet dat ze specifiek voor benzinemotoren gemaakt worden.
Wat denken jullie, welke is de beste? Of weten jullie misschien nog een andere die beter geschikt is? Heb ook even de Koso RS Dyno bekeken, deze heeft ook alle info die ik wil hebben maar dat ding is nogal groot en niet echt heel mooi vind ik. En ook weer wat duurder natuurlijk.