Km/toerenteller Koso DB-03r, Trail-Tech Vapor of wat anders?

Algemene discussie, nieuwtjes etc. over de Bashan, JLA/Jinling, EGL, Spy, Shineray en andere Chinese quads. (Geen technische vraagstukken!)

Km/toerenteller Koso DB-03r, Trail-Tech Vapor of wat anders?

Berichtdoor Firehuntah » 26 apr 2014 20:21

Gisteren even gekeken naar die standaard chinese teller wat op de JLA zat maar als ik zie hoe dat in elkaar zit heb ik er niet veel vertrouwen in dat deze het lang gaat volhouden. Zoiezo al aantal keer gelezen hier dat er problemen mee zijn, vooral met vocht.

Met deze teller zal ik ook nog een paar aparte tellers erbij moeten zetten om alle informatie te kunnen zien die ik nodig heb. Maar als ik daar zo de prijzen van zie lijkt het me beter om gewoon meteen een goede teller te kopen waar al alles in zit wat ik nodig heb. ;) Belangrijkste is eigenlijk snelheid, toerental, temperatuur en spanning van 12V accu. Niet veel dus, maar probeer maar eens een teller te vinden wat die 4 dingen heeft. :crazy:

Heb me echt rot gezocht en heb er eigenlijk maar 2 gevonden die geschikt zijn, namelijk de Koso DB-03r en de Trail-Tech Vapor. Even 2 links naar beide tellers:

Koso DB-03r
Trail-Tech Vapor

Alleen hebben ze allebei weer voor- en nadelen, combinatie van beiden zou perfect zijn maarja. :think:

De Koso heeft het kleinste RPM bereik wat ik tot nu toe heb kunnen vinden, 0~10.000 RPM. Aangezien mijn elektromotor maar tot 3700 RPM gaat heb ik zoveel niet eens nodig maar bij deze Koso is het aantal RPM wel nog goed zichtbaar denk ik. De Vapor gaat tot 12.000 RPM maar hierbij is het eerste gedeelte (tot 4.000 RPM) heel erg klein en dus niet erg bruikbaar voor mij. Hier dus een +1 voor de Koso.

Bij beiden kun je de RPM ook als getal zien wat wel fijn is bij zo'n laag RPM. Alleen kun je bij de Koso dan niet de snelheid zien. Bij de Vapor kun je snelheid en RPM (getal) zien. Hier dus een +1 voor de Vapor.

Temperatuur bij beiden duidelijk zichtbaar. Bij de Koso alleen iets groter maar helaas staat deze als selectie (waar je ook de tijd, spanning van accu etc. kan neer zetten). Bij de Vapor staat deze ook als selectie maar de andere selectie is toch niet zo heel nuttig (temperatuur van buiten). Hier denk ik dus weer een +1 voor de Vapor.

Spanning van de accu kun je alleen bij de Koso zien, niet bij de Vapor. Vind dit wel belangrijk aangezien mijn 12V accu ook lithium is en ik deze dus goed in de gaten wil houden. Een keer onder- of overladen en ik kan meteen een nieuwe kopen. ;) Maar zoals hierboven al gezegd, deze staat wel als selectie en kun je dus niet tegelijk met de temperatuur zien. Als ik de Vapor zou pakken heb ik dus nog een extra voltmeter nodig maar kan dan wel de spanning en temperatuur tegelijk zien. Denk alleen dat het toch een +1 voor de Koso is, heb liever alles in 1 teller.

De Koso heeft een heel aantal lampjes. Probleem is alleen dat ik het rechter gedeelte niet eens nodig heb (oliedruk, neutraal, EOBD). Is dus nogal zonde, lijkt me ook niet dat ik daar makkelijk iets anders van kan maken. Bij de Vapor komen een heel aantal glaasjes en kan zelf bepalen welke ik wil gebruiken, kan er dan wel maar 4 gebruiken. Hierbij weet ik niet echt welke beter zou zijn. Maar het wisselen van die glaasjes is wel erg handig.

Dan nog even de prijs. De Koso zit rond de 195-200 euro en de Vapor incl. die lampjes 155-165 euro. Maar daar komt dan wel nog een voltmetertje bij van 10 euro ofzo. Hier dus weer een +1 voor de Vapor.

Maarja de Koso ziet er wel wat mooier uit en de info op het scherm staat net wat duidelijker verdeeld. Maar de Vapor geeft weer meer info aangezien de benzinemeter en versnelling die de Koso weergeeft bij mij ook weer niet nodig zullen zijn. Wel jammer dat je zelf niet kunt kiezen welke info je waar op het scherm wil hebben. Zou alles een stuk makkelijker maken. Moet nu dus een keuze maken tussen deze 2 maar ik heb eigenlijk geen idee, is een lastige keuze. Heb al zoiets alle tellers bekeken en bij ze allemaal is wel weer iets wat ontbreekt. Helpt natuurlijk ook niet dat ze specifiek voor benzinemotoren gemaakt worden. ;)

Wat denken jullie, welke is de beste? Of weten jullie misschien nog een andere die beter geschikt is? Heb ook even de Koso RS Dyno bekeken, deze heeft ook alle info die ik wil hebben maar dat ding is nogal groot en niet echt heel mooi vind ik. :think: En ook weer wat duurder natuurlijk.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: Km/toerenteller Koso DB-03r, Trail-Tech Vapor of wat anders?

Berichtdoor 4 wieltjes » 27 apr 2014 06:57

De vapor heeft nog een houder/behuizing nodig.
ASKHOLE A person who constantly ask for your advice, yet always does the opposite of what you told them.
Avatar gebruiker
4 wieltjes
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 3818
Geregistreerd: 11 okt 2009 18:23
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Km/toerenteller Koso DB-03r, Trail-Tech Vapor of wat anders?

Berichtdoor Firehuntah » 27 apr 2014 10:43

Bij die link op ebay zit de behuizing erbij. Of als je bedoelt om te bevestigen, er zitten als het goed is ook bevestigingen bij voor rond de stuurstang. Maar ik ga er toch wat anders voor maken aangezien ik nog wat knopjes en die teller voor het elektrische gedeelte erbij wil zetten. ;) Komt dus wel goed.

Heb ondertussen ook weer even naar de andere Trail Tech's gekeken en die Striker is toch ook wel interessant. Die heeft in plaats van de toerenteller een voltmeter en staat ook allemaal wat duidelijker op het scherm. Dezelfde behuizing met die indicatielampjes van de Vapor past hier ook omheen. Is ook weer iets goedkoper. :) Kan dan ook nog zo'n aparte toerenteller (wat ook een uurmeter is) van Trail Tech kopen, deze geeft alleen een getal weer dus dat is voor mij ideaal aangezien ik niks aan die balkjes heb die tot 12.000 RPM gaan.

Trail Tech Striker
Trail Tech TTO toerenteller

Zit dan met de prijs tussen de Vapor en de Koso en heb dan eigenlijk alle info die ik nodig heb zichtbaar. Probleem is alleen dat de Striker en die toerenteller hier nergens te krijgen is in het zwart, alleen in het grijs. :think:
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: Km/toerenteller Koso DB-03r, Trail-Tech Vapor of wat anders?

Berichtdoor dimpower » 27 apr 2014 11:28

ik vind het moeilijk.geen van deze die je toont zou mij aanstaan.eerlijk gezegd zou ik opteren om zelf een behuizing te maken en allemaal aparte metertjes inbouwen.en dan alleen deze die je nodig hebt.maar nadeel is dat je zeker een stuk duurder uitkomt dan.
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: Km/toerenteller Koso DB-03r, Trail-Tech Vapor of wat anders?

Berichtdoor Firehuntah » 27 apr 2014 12:15

Dat is het probleem ja, wordt nogal duur dan. Had al gekeken naar aparte metertjes voor snelheid, toerental, temperatuur en spanning van 12V accu maar met alles bij elkaar is het goedkoper om zo'n Trail Tech of Koso te kopen. Moet een beetje meer op de centjes passen nu dus wil het toch zo goedkoop mogelijk houden. ;) Denk dat ik toch voor die striker met aparte toerenteller ga nu, of iemand moet toevallig nog een andere alles in 1 teller weten. :mrgreen: Alleen even zoeken waar ik zo'n zwarte kan krijgen. Quad-concurrent heeft de grijze wel maar niet de zwarte. Misschien even mailen of hij ook aan een zwarte kan komen.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: Km/toerenteller Koso DB-03r, Trail-Tech Vapor of wat anders?

Berichtdoor Peter.M » 27 apr 2014 16:47

kan je de behuizing niet zelf zwart spuiten :?:
Een vraagje... Ik vraag me af waarom jij een temp. meter nodig hebt. Wat word er dan echt zo warm dat het zou kunnen schaden :roll: :think:
The more i know about people
The more i love my dog.
Avatar gebruiker
Peter.M
350cc
 
Berichten: 467
Geregistreerd: 05 aug 2012 13:22
Woonplaats: Vlierzele (Belgie)

Re: Km/toerenteller Koso DB-03r, Trail-Tech Vapor of wat anders?

Berichtdoor BredaBashan » 27 apr 2014 19:24

Waarom alleen deze als ik vragen mag? Koso heeft heel veel km/toerentellers. Die voor op een scooter zijn ook erg goed en met veel functies.
Check deze link ook:
http://www.motor-outlet.eu/c-1502696-2/tellers-meters-laptimers-dachboards/
Avatar gebruiker
BredaBashan
300cc
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 03 okt 2013 10:34

Re: Km/toerenteller Koso DB-03r, Trail-Tech Vapor of wat anders?

Berichtdoor Firehuntah » 27 apr 2014 19:51

@Peter:
Nja ik heb juist het tegenovergestelde van Dimy, waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan. :lol: Ik weet dat er zwarte zijn, dus ik zal dan ook gewoon een zwarte kopen. ;) Importeren vanuit Amerika, duurt wel wat langer maar is misschien ook nog eens goedkoper. Kan anders ook problemen met garantie krijgen als ik hem zou spuiten. :mrgreen: Maar ik wacht nog even af, paar bedrijven gemaild of ze ook aan zwarte kunnen komen.

Temperatuur meter heb ik voor de elektromotor nodig. Als deze oververhit raakt kun je meteen nieuwe koolborstels enzo gaan kopen. Weet niet hoe snel deze warm zal worden dus voor de zekerheid wil ik toch zo'n metertje. Kan dan tenminste alles in de gaten houden en mijn rijgedrag er op aanpassen. ;)

@Breda:
Heb alle Koso's bekeken maar die RPM balkjes of analoge toerentaller zijn niks voor mijn elektromotor. Bij die Koso DB-03r kun je de RPM range lager instellen als bij de anderen, daarom is die het meest geschikt is van de Koso's. Maar ik zit nu toch meer te denken aan die Trail Tech Striker dan de Koso's. Is volgens mij ook de enige zonder benzinemeter, oliedruk enzo. ;)
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: Km/toerenteller Koso DB-03r, Trail-Tech Vapor of wat anders?

Berichtdoor BredaBashan » 27 apr 2014 20:37

Ohja sorry dat is waar. Had er even geen rekening mee gehouden dat die van jouw elektrisch is :P
Avatar gebruiker
BredaBashan
300cc
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 03 okt 2013 10:34

Re: Km/toerenteller Koso DB-03r, Trail-Tech Vapor of wat anders?

Berichtdoor 4 wieltjes » 27 apr 2014 21:31

Hang er een fluke multimeter aan met temp weergave. :D
ASKHOLE A person who constantly ask for your advice, yet always does the opposite of what you told them.
Avatar gebruiker
4 wieltjes
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 3818
Geregistreerd: 11 okt 2009 18:23
Woonplaats: 's-Gravendeel

Volgende

Keer terug naar Chinees of geen trek?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten