turbokit voor je wok

Algemene discussie, nieuwtjes etc. over de Bashan, JLA/Jinling, EGL, Spy, Shineray en andere Chinese quads. (Geen technische vraagstukken!)

Re: turbokit voor je wok

Berichtdoor eaglemotorsport » 27 jan 2014 02:53

Olie druk kun je uit je kleppendeksel halen. (Bij blokken met bovenliggende tuimelaars).
Maar...
Bij een sommige blokken (EGL bijvoorbeeld) zit de nokkenas in de cilinder en is tandwiel aangedreven (geen ketting dus).
Dus als je een dikke voetpakking gebruikt, krijg je onnodige speling tussen krukas en nokkenas tandwielen. (Dat gaat dan heel snel stuk).

Vervolgens, een turbo tussen cilinderkop en carburateur, is geen optie.
Het benzine mengsel dat er langs gaat, zal 't probleem niet zijn. Maar denk eerder aan het vacuüm. Dat zal er voor zorgen dat je gigantisch olieverbruik krijgt omdat olie naar binnen wordt gezogen, met als gevolg; binnen no-time geen olie meer aan boord (er zit maar krap een liter olie in die blokken).

Plus is deze constructie dan voor geen meter af te regelen.
Bij normale carburatiemotoren is de benzine toevoer redelijk lineair aan de lucht toevoer. (2 x meer lucht is ongeveer 2 x meer benzine. Wordt geregeld door gasschuif en gasnaald in de sproeierbuis).

Bij geblazen motoren is dat totaal niet een vastgestelde hoeveelheid.
(De hoeveelheid benzine is afhankelijk van druk in inlaatspruitstuk, druk in uitlaatspruitstuk, motortoerental, gasklep positie, inlaatluchttemperatuur, motor temperatuur, lambda waarde, etc).

Dus, wil je een turbo op een benzine motor, dan ben je nagenoeg verplicht om ook een volledig geregeld injectiesysteem te monteren. Met een hele berg sensoren ;-)
Want anders kun je hooguit op 0.1 bar gaan draaien. Alles hoger dan dat zal je eerder vermogenverlies opleveren. Puur omdat het benzine lucht mengsel voor geen meter meer klopt. (Ideaal mengsel is 1 kg benzine op 14,7 kg lucht. Op dat moment heb je de optimale verbranding met het hoogste rendement).

Niet zomaar een injectiesysteem voldoet. De MAP sensor zal niet alleen vacuüm moeten kunnen meten, maar ook een overdruk. En de ECU zal ook data moeten hebben die bij de gemeten overdruk in de betreffende velden de hoeveelheid brandstof (injector open tijd) kan bepalen. Zonder dat zal bij overdruk (turbo druk) de ECU per direct in noodloop komen.
Avatar gebruiker
eaglemotorsport
Erkend quad bedrijf
Erkend quad bedrijf
 
Berichten: 135
Geregistreerd: 14 aug 2010 23:20
Woonplaats: Woerden

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: turbokit voor je wok

Berichtdoor teunios » 29 jan 2014 12:31

Hoe deden ze dat vroeger dan? Voor injectie kwam waren er ook al turboś en superchargers gemonteerd op auto's :) . vanaf de jaren 20 geloof ik zelfs al, en toen was er nog geen injectie, ecu, druksensoren en electronische safekeeping :).
teunios
100cc
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 21 jan 2014 19:51

Re: turbokit voor je wok

Berichtdoor eaglemotorsport » 29 jan 2014 13:41

Klopt helemaal.
Zoals ze het vroeger deden, doen ze het nu nog steeds. Alleen vroeger smeten ze er 300 kg ijzer in, om 10% meer vermogen te krijgen.
10% was in die tijd erg veel.
Tegenwoordig is het allemaal wel iets efficienter.

Vandaar de voorsprong in de techniek.
Neem een van de koplopers in de injectietechniek. Bosch K-jetronic bijvoorbeeld.
Een mechanisch injectiesysteem, waarbij een lucht massa meter is geplaatst, die mechanisch aan de hand van hoeveelheid lucht, de hoeveelheid brandstof bepaald. Geen sensor, geen ECU. Gewoon een klep (5b) die een plunjer zal bedienen.
Afbeelding

Hoe verder de plunjer ingedrukt zal worden, hoe meer brandstof injector (7) zal injecteren.

Oude techniek, die opzich wel iets vermogens winst had. (max 10% t.o.v. conventionele carburateur).

Om daar een turbo op te zetten, is appeltje-eitje. Zonder al te veel aanpassingen gaat dat werken.
Bij K-Jetronic maakt het namelijk niet uit of je een vacuum of overdruk hebt in het inlaat spruitstuk. De snelheid/hoeveelheid lucht die doorstroomt bepaald namelijk hoe ver die klep (5b) wordt ingedrukt.

De druk van de turbo zal die klep hoger gaan en dus automatisch meer brandstof injecteren.
Deze techniek werd bijvoorbeeld bij de Ford Escort RS Turbo gebruikt.
Standaard 1600 motorblok leverde 75 pk met variabele venturi carburateur.
90 pk met dubbele weber en spagetti pijp.
Met K-jetronic injectie, kreeg dit ding 110 pk.
Met daar nog eens een turbo op, ging het speelgoed naar 130 pk.
Maar, had dan wel 4,5% CO en een berg PPMHC waar je dronken van kon worden.
Voor "die" tijd was dat een gigantische vermogens winst.
Het verbruik was 1 op 7, als je niet te gek deed.
Dat ding rookte nog harder dan een Boeing 747, maar dat boeide niet. We hadden wel 130 pk in ons Escortje ;-)

Tegenwoordig gebruikt men MAP en MAF sensoren, om druk en doorvoersnelheid van lucht te meten en die vervolgens in te voeren in een ECU die een volledige map aan data heeft, bij welke druk, welke luchtsnelheid, temperatuur, toerental, stand van gaspedaal de optimale hoeveelheid brandstof injecteren. En voila, dan heb je ineens 175 pk in een 1600 motortje met vrij normale uitlaat die ook nog eens is geknepen om lambda 1 te kunnen draaien
(lambda 1 = optimale verbranding = minste uitstoot schadelijke gassen).

Verbruik, 1 op 23. (175 pk en nog zuinig rijden. Dat had niemand kunnen denken in 1986. Toen dacht men nogsteeds, turbo erop en heel heel heeeel veel brandstof erin gieten, dan krijg je 10% meer vermogen).

Laten we eerlijk zijn. Een turbo, op een 11 kw motor, zonder dat je je al te druk gaat maken om de brandstof techniek te optimaliseren. Dat geeft je 10% vermogens winst. Wel 12 kw in totaal.
Wow.... een turbo. Gaat harder! Hmhm... wel 3 km/uur.

Zo makkelijk is het allemaal niet om echt 50-75% vermogens winst te krijgen. Helaas ;-)
Avatar gebruiker
eaglemotorsport
Erkend quad bedrijf
Erkend quad bedrijf
 
Berichten: 135
Geregistreerd: 14 aug 2010 23:20
Woonplaats: Woerden

Re: turbokit voor je wok

Berichtdoor dimpower » 29 jan 2014 19:18

NOS is de oplossing.alleen gaat het blokje dan geen lang leven bekoren.
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: turbokit voor je wok

Berichtdoor x187 » 29 jan 2014 19:40

Conclusie: Alles kan, alleen het is kosten vs rendement...

Om ff een prijsindicatie te geven. Ik heb zojuist alles besteld voor mijn auto en ben 10k kwijt. Dit zijn tevens producten "off the shelf". Niks customs aan... Dus reken voor je quad maar zeker op 10k wil je alles proper en custom hebben...

Als iemand een zak met geld beschikbaar stelt, bouw ik met liefde een (proper) turbo blok met bijbehorende randapparatuur (ECU, MAP, TEMP, Injector, gasklep etc...)

Plug and play!
Avatar gebruiker
x187
350cc
 
Berichten: 515
Geregistreerd: 24 dec 2011 20:45

Re: turbokit voor je wok

Berichtdoor Z@@lo » 29 jan 2014 19:44

Ik denk dat een 600 cc madmax goedkoper is :think:
Afbeelding [url=https://www.qc-oldschoolbastards.nl[/url]
Avatar gebruiker
Z@@lo
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1914
Geregistreerd: 20 mei 2012 06:47
Woonplaats: Spijkenisse

Re: turbokit voor je wok

Berichtdoor dimpower » 29 jan 2014 19:49

:stupid: :stupid: :stupid:
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: turbokit voor je wok

Berichtdoor Bryan » 29 jan 2014 20:28

Waar gaat dit over?
wil je meer vermogen !
koop een andere motorblok !
motorfietsen zat te koop op mp,hangt van je budget af wat je erin bouwt.
een turbo op een 1 cilinder ??, now way!
Avatar gebruiker
Bryan
350cc
 
Berichten: 451
Geregistreerd: 16 apr 2010 20:25
Woonplaats: Denhaag

Re: turbokit voor je wok

Berichtdoor Mapzer » 22 feb 2014 20:40

dimpower schreef:NOS is de oplossing.alleen gaat het blokje dan geen lang leven bekoren.

De werking van lachgas is eigenlijk hetzelfde wat een turbo doet.
Meer zuurstof, waardoor je meer benzine kan laten ontbranden.
Mapzer
banned member
banned member
 
Berichten: 131
Geregistreerd: 22 nov 2013 21:46

Re: turbokit voor je wok

Berichtdoor dimpower » 22 feb 2014 20:44

maar dan wel een stuk goedkoper......in het begin...tot je blok het begeeft :mrgreen: +nos wordt nog bovenop een turbomotor gebruikt.
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

VorigeVolgende

Keer terug naar Chinees of geen trek?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 52 gasten