Olie druk kun je uit je kleppendeksel halen. (Bij blokken met bovenliggende tuimelaars).
Maar...
Bij een sommige blokken (EGL bijvoorbeeld) zit de nokkenas in de cilinder en is tandwiel aangedreven (geen ketting dus).
Dus als je een dikke voetpakking gebruikt, krijg je onnodige speling tussen krukas en nokkenas tandwielen. (Dat gaat dan heel snel stuk).
Vervolgens, een turbo tussen cilinderkop en carburateur, is geen optie.
Het benzine mengsel dat er langs gaat, zal 't probleem niet zijn. Maar denk eerder aan het vacuüm. Dat zal er voor zorgen dat je gigantisch olieverbruik krijgt omdat olie naar binnen wordt gezogen, met als gevolg; binnen no-time geen olie meer aan boord (er zit maar krap een liter olie in die blokken).
Plus is deze constructie dan voor geen meter af te regelen.
Bij normale carburatiemotoren is de benzine toevoer redelijk lineair aan de lucht toevoer. (2 x meer lucht is ongeveer 2 x meer benzine. Wordt geregeld door gasschuif en gasnaald in de sproeierbuis).
Bij geblazen motoren is dat totaal niet een vastgestelde hoeveelheid.
(De hoeveelheid benzine is afhankelijk van druk in inlaatspruitstuk, druk in uitlaatspruitstuk, motortoerental, gasklep positie, inlaatluchttemperatuur, motor temperatuur, lambda waarde, etc).
Dus, wil je een turbo op een benzine motor, dan ben je nagenoeg verplicht om ook een volledig geregeld injectiesysteem te monteren. Met een hele berg sensoren
Want anders kun je hooguit op 0.1 bar gaan draaien. Alles hoger dan dat zal je eerder vermogenverlies opleveren. Puur omdat het benzine lucht mengsel voor geen meter meer klopt. (Ideaal mengsel is 1 kg benzine op 14,7 kg lucht. Op dat moment heb je de optimale verbranding met het hoogste rendement).
Niet zomaar een injectiesysteem voldoet. De MAP sensor zal niet alleen vacuüm moeten kunnen meten, maar ook een overdruk. En de ECU zal ook data moeten hebben die bij de gemeten overdruk in de betreffende velden de hoeveelheid brandstof (injector open tijd) kan bepalen. Zonder dat zal bij overdruk (turbo druk) de ECU per direct in noodloop komen.