turbokit voor je wok

Algemene discussie, nieuwtjes etc. over de Bashan, JLA/Jinling, EGL, Spy, Shineray en andere Chinese quads. (Geen technische vraagstukken!)

Re: turbokit voor je wok

Berichtdoor Mapzer » 22 feb 2014 21:07

Als je de compressie verhouding niet aanpast, bij het monteren van een turbo, is de levensduur heel wat korter.
En bij nos kan je zelf bepalen hoeveel en wanneer je het gebruikt.
Mapzer
banned member
banned member
 
Berichten: 131
Geregistreerd: 22 nov 2013 21:46

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: turbokit voor je wok

Berichtdoor x187 » 24 feb 2014 20:35

Mapzer schreef:Als je de compressie verhouding niet aanpast, bij het monteren van een turbo, is de levensduur heel wat korter.
En bij nos kan je zelf bepalen hoeveel en wanneer je het gebruikt.


Dit is niet per definitie waar. Je kan prima langdurig een turbo gebruiken zonder de compressie aan te passen. Echter ben je dan beperkt in de druk die je kan toepassen met de turbo. Daarmee heb je dus een stuk minder rendement van je turbo... Als je "te veel" druk toepast, dan wordt de levensduur verkort (door detonatie)...
Avatar gebruiker
x187
350cc
 
Berichten: 515
Geregistreerd: 24 dec 2011 20:45

Re: turbokit voor je wok

Berichtdoor Mapzer » 26 feb 2014 23:20

Ik had het dan ook over de vergelijking, over het gebruik van NOS of een turbo.
NOS is geen explosief gas , het geeft geen motorschade bij juist gebruik en is goedkoper dan een turbo monteren.
Het toevoeren van lachgas is zeker één van de eenvoudigste en goedkoopste manieren om een forse stijging van motorkoppel (en dus vermogen) over een breed toerengebied te bewerkstelligen.
Mapzer
banned member
banned member
 
Berichten: 131
Geregistreerd: 22 nov 2013 21:46

Re: turbokit voor je wok

Berichtdoor dimpower » 27 feb 2014 07:15

mooie uitleg over lachgas :thumbup: :thumbup:
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: turbokit voor je wok

Berichtdoor x187 » 27 feb 2014 20:47

Leuke uitleg, maar conclusie is dus dat je beter een turbo kan gaan monteren op je quad... Want zo een lachgas installatie zal ook niet goedkoop zijn en het moet je dan nog constant blijven vullen...

Verder is het wel leuk dat er wordt gesproken over makkelijke vermogenswinsten, maar het is allemaal erg zwart-wit... Wie weet breekt je drijfstang wel in 5 stukken wanneer je ff 20 pk extra erop zet (hetzelfde zal je dan ook met turbo hebben)...
Avatar gebruiker
x187
350cc
 
Berichten: 515
Geregistreerd: 24 dec 2011 20:45

Re: turbokit voor je wok

Berichtdoor Mapzer » 27 feb 2014 23:13

x187 schreef:Leuke uitleg, maar conclusie is dus dat je beter een turbo kan gaan monteren op je quad... Want zo een lachgas installatie zal ook niet goedkoop zijn en het moet je dan nog constant blijven vullen...

Ligt eraan hoe je het bekijkt, Nos is een goedkope manier van opvoeren zonder dat er allemaal aanpassingen aan je blok moeten gebeuren.
Een fles, elektrische benzinepomp, een nozle in je inlaatspruitstuk, leidingen en wat elektra erop bouwen is minder werk dan: het uitlaatspruitstuk aanpassen, luchtslangen maken naar je carburateur, olie aansluitingen maken.
Daarbij is het nog maar de vraag, of de oliepomp van een wok, genoeg druk opbouwt?
Die pompt alleen wat olie naar boven, die dan op de tuimelaars valt.
Verder is de zeef die ervoor zit niet echt aan te raden voor de lagers van de turbo.
Dus misschien moet je ook nog een apart smeersysteem erop bouwen.
En zoals je zelf al aangaf, je kan dan maar een klein gedeelte van de capaciteit van de turbo benutten, zonder de compressieverhouding aan te passen.



x187 schreef:Verder is het wel leuk dat er wordt gesproken over makkelijke vermogenswinsten, maar het is allemaal erg zwart-wit... Wie weet breekt je drijfstang wel in 5 stukken wanneer je ff 20 pk extra erop zet (hetzelfde zal je dan ook met turbo hebben)...

Klopt helemaal, ze hebben het dan ook over auto's en motors, niet over 1 cilinder grasmachine motoren,die op onze woks zitten :lol:
Ik reageerde dan ook op de uitspraak van Dimpower, die dacht( zoals de meeste mensen dat doen) dat bij het gebruik van Nos je blok, na een tijdje, naar de klote gaat.
Maar Dimpower weet na het lezen van het artikel, hoe Nos werkt. :thumbup:
Mapzer
banned member
banned member
 
Berichten: 131
Geregistreerd: 22 nov 2013 21:46

Re: turbokit voor je wok

Berichtdoor dimpower » 28 feb 2014 07:21

ik wist hoe het werkte en wat ik zei over de levensduur van je blok met nos moet je toch toegeven dat ik grotendeels gelijk heb.99% van de mensen die nos plaatsen in hun voertuig plaatsen die niet om maar een minimum aan vermogen bij te hebben.ik ken verschillende mensen die zo'n systeem hebben geplaatst en er is/was niemand die het deed om amper 15/20pk bij te hebben.dus in 99% van de gevallen wordt de levensduur van het blok niet positief beïnvloedt bij plaatsing van nos.
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: turbokit voor je wok

Berichtdoor Mapzer » 28 feb 2014 20:38

ok, sorry. :oops: Dat wist ik niet.
Maar natuurlijk heb je gelijk.
De grotere krachten die vrijkomen, zijn nooit bevorderlijk voor de levensduur van het motorblok.
Daar zijn ze niet voor ontworpen.
Mapzer
banned member
banned member
 
Berichten: 131
Geregistreerd: 22 nov 2013 21:46

Re: turbokit voor je wok

Berichtdoor x187 » 01 maart 2014 00:28

Maar Mapzer ik snap wel wat jij bedoeld. Beide systemen hebben gewoon hun pros en cons... De meeste mensen schroeven idd ook geen turbo erop om 10pk winst te halen en boosten ook gewoon over de veilige limieten heen...
Avatar gebruiker
x187
350cc
 
Berichten: 515
Geregistreerd: 24 dec 2011 20:45

Re: turbokit voor je wok

Berichtdoor dimpower » 01 maart 2014 00:31

om on topic te blijven is het sop de kolen niet waard om één van beide systemen toe te passen op onze wokjes.
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

VorigeVolgende

Keer terug naar Chinees of geen trek?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten